درد مقعد

علت درد مقعدی در زنان و مردان{دارو و درمان تیرکشیدن}

درد مقعد یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است قبل، در حین یا بعد از اجابت مزاج ایجاد شود. این عارضه می‌تواند از یک درد خفیف که به مرور زمان شدیدتر می‌شود؛ تا دردی که به اندازه‌ای شدید است تا فعالیت های روزانه را محدود کند، متغیر باشد. درد مقعدی می تواند از عوامل متعددی همچون بیماری های مقعدی نشات گیرد که بیشتر آنها شایع و قابل درمان هستند.

با این حال، اگر درد مقعدی ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت از بین نرفت، مهم است که به پزشک مراجعه کنید. اگر تب همراه با درد مقعدی وجود داشته باشد، نیاز به مراجعه فوری به پزشک است. با ما در این مطلب از درمان لیزر همراه باشید تا به علتها و نحوه درمان این عارضه بپردازیم.

علت درد مقعد چیست؟

درد مقعد می تواند نشانه ای از بیماری های مختلف باشد که می توانند از تورم عروق، شکاف یا زخم مقعد، انواع بیماری های عفونی یا بیماری سرطان متغیر باشد. به طور کلی اگر دچار درد مقعد هستید و درد به صورت مداوم می باشد، لازم است برای درمان و پیدا نمودن علت بیماری به پزشک مراجعه کنید. با این حال شایع ترین دلایل درد مقعد را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

اسپاسم عضلات مقعد

سندرم لواتور بیماری است که موجب گرفتگی آنی و بی علت عضلات مقعد  و درد باسن می گردد، این سندروم احساس درد و فشار در رکتوم را به همراه داشته و درد آن همزمان با نشستن تشدید می‌شود. علت دقیق این سندروم مشخص نشده اما امکان ابتلا به آن در خانم ها بیشتر از مردان است.

مشاوره و تشخیص سریع علت درد مقعد

جهت دریافت مشاوره و نشخیص سریع علت درد مقعد از طریق شماره زیر با کلینیک تماس بگیرید.

درد مقعد در اثر بواسیر یا هموروئید

هموروئید یا بواسیر چیست؟ از شایع ترین بیماری‌های مقعدی است که موجب تورم عروق در این ناحیه می‌گردد. هموروئید در واقع بالشتک‌های پرخونی در ناحیه مقعد است که وظیفه کنترل عمل دفع را بر عهده داشته و در اثر فشار وارده دچار آسیب می‌شود. بواسیر همراه با درد باسن، خونریزی و سوزش است، به همین دلیل این عارضه علت خون آمدن از مقعد نیز شناخته می‌شود.

عکس درد مقعد در اثر بواسیر

البته زمانیکه بواسیر ترومبوزه شود و خون داخل آن تجمع پیدا کند، بیمار شاهد یک برآمدگی دردناک خواهد بود که ممکن است در عرض ۴۸ ساعت ایجاد شود و منجر به درد شدید مقعد شود. درمان فوری درد هموروئید ترومبوزه با مسکن، لیزر و جراحی یا تخلیه سریع آن ممکن است.

بیشتر بخوانید: درمان بواسیر با لیزرعمل لیزر هموروئید

کیست مویی

این بیماری که با نام کیست پیلونیدال نیز شناخته می شود، باعث ایجاد سینوس عفونی در ناحیه انتهایی کمر می‌شود و معمولا به دلیل بازگشت مو به زیر پوست اتفاق می‌افتد. کیست مویی همراه با درد زیاد و عفونت است و بیشتر در مردان جوان ایجاد می‌شود. البته که نا گفته نماند ابتلا به این بیماری در زنان و نوجوانان هم قابل مشاهده است.

زمانی که عفونت سینوس ایجاد می‌شود، این عارضه دردناک و متورم شده و بیمار در بخش بالای مقعد احساس درد می‌کند. روش‌های درمان کیست مویی با لیزر و جراحی است و راه دیگری برای از بین بردن این عارضه وجود ندارد.

زگیل تناسلی یا بیماری‌های مقاربتی

زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی یا جنسی است که عامل آن ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV شناخته می شود. ورود این ویروس به بدن باعث رشد بافت هایی کلمی شکل (زگیل) بر روی سطح پوست می گردد که نیاز به درمان فوری دارد؛ زیرا این ویروس توانایی سرطانی کردن بافت های بدن را دارد و می تواند موجب درد مقعد شود.

درد مقعد در اثر فیستول و آبسه مقعد

آبسه مقعد یک حفره عفونی پر از چرک در نزدیکی مقعد یا راست روده است. در بیشتر موارد، آبسه با تخلیه جراحی درمان می‌شود و در صورتیکه به موقع درمان نشود، منجر به بیماری فیستول مقعدی خواهد شد.

فیستول تونلی است که در زیر پوست ایجاد می‌شود و غدد مسدود شده و عفونی را به آبسه و به پوست نزدیک مقعد متصل می‌کند. برای درمان فیستول مقعدی اغلب به جراحی نیاز است. گاهی اوقات این جراحی ها ساده هستند. با این حال، موارد دشوارتر ممکن است به چندین عمل جراحی برای مراقبت از مشکل نیاز داشته باشند.

درمان فیستول با لیزر یک روش نوین درمانی است که در کمتر از نیم ساعت انجام می‌شود و نتایج آن در بیشتر از ۹۰ درصد موارد رضایت بخش و بدون بازگشت است.

خارش مقعد

خارش مقعد می‌تواند ناشی از عوامل بسیاری مانند رطوبت، عدم رعایت بهداشت، شستشوی بیش از اندازه مقعد یا استفاده از لباس های نامناسب و تنگ روی دهد. که خاراندن زیاد این ناحیه می‌تواند منجر به التهاب و درد در مقعد شود.

عفونت روده

اگر روده دچار عفونت شود، می تواند درد و ناراحتی مقعد را به همراه داشته باشد. بیماری هایی مانند آبسه آنورکتال، پروکتیت و التهاب رکتوم عامل این عفونت می شود.

علاوه بر موارد ذکر شده بیماری های التهابی روده مانند کرون و کولیت، سرطان روده بزرگ، پروستاتیت، نزدیکی مقعد، پرولاپس و … نیز می توانند عاملی برای درد مقعد باشند.

شقاق

فیشر مقعدی یا شقاق چیست؟ از دیگر بیماری‌های شایع مقعد است که همانند بواسیر ناشی از فشار روی داده و موجب بروز ترک بر دیواره خارجی مقعد می‌گردد. مهمترین علت بروز شقاق ابتلا به یبوست و اسهال مداوم است. این بیماری همراه با درد و سوزش است و موجب خون ریزی از مقعد می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان شقاق با لیزرعمل جراحی شقاق

شقاق چیست

درمان فوری بیماری‌های نشیمنگاهی با لیزر

برای درمان فوری بیماری‌های نشیمنگاهی با لیزر از طریق شماره زیر با درمان لیزر در ارتباط باشید

رابطه جنسی مقعدی

ساختار مقعد مشابه واژن ارتجاعی نیست و ورود آلت تناسلی مردانه به آن می‌تواند منجر به ایجاد فشار بیش از اندازه و بروز مشکلاتی در عضلات اسفنکتر مقعد شود. بنابراین توصیه میکنیم تا حد امکان از برقراری رابطه مقعدی خودداری کنید تا دچار مشکلات و عوارضی مثل بیماری‌های مقعدی، بی اختیاری و گشادی مقعد نشوید.

بیشتر بخوانید: رابطه مقعدی چه عوارضی دارد؟

سرطان مقعد

سرطان مقعد در واقع رشد بی رویه سلول‌ها در داخل و اطراف کانال مقعد است که در مراحل ابتدایی علائمی ندارد امه به مرور و با بزرگ شدن توده‌ها علائم آن آشکار می‌شوند. احساس درد و فشار، خونریزی و تغییرات در دفع را می‌توان از اصلی ترین علائم این عارضه دانست.

عکس درد مقعد در اثر سرطان

چگونه درد مقعد را از بین ببریم؟

به نقل از www.nhs.uk/conditions کارهایی هست که برای کاهش درد مقعد باید انجام دهید:

  • مقدار زیادی مایعات بنوشید و مقدار زیادی فیبر بخورید تا مدفوع خود را نرم نگه دارید
  • به طور منظم تمرین کنید و تحرک داشته باشید
  • مقعد خود را با دستمال توالت نرم پاک کنید
  • برای تسکین خارش و درد حمام سیتز یا آبگرم بگیرید
  • هر ۲ تا ۳ ساعت یک کیسه یخ را به مدت ۲۰ دقیقه در یک حوله روی ناحیه دردناک قرار دهید

کارها و فعالیت‌هایی که نباید انجام دهید:

  • اطراف مقعد خود را نخارانید
  • هنگام مدفوع زیاد فشار نیاورید
  • از محصولات معطر مانند ژل یا صابون در اطراف مقعد خود استفاده نکنید
  • از خوردن غذاهای تند یا نوشیدن الکل و کافئین خودداری کنید
  • اجسام سنگین را بلند یا حمل نکنید
  • اگر مقعد شما خونریزی دارد از ایبوپروفن استفاده نکنید

درمان فوری درد مقعد

درد مقعد را نمی توان بیماری دانست بلکه نشانه ای از عارضه های مختلفی است که نیاز به بررسی و درمان دارد. از آنجایی که نواحی مقعد و روده بزرگ می تواند دچار عارضه هایی مختلف و گاه خطرناک شود، پیدا کردن علت این درد به خصوص اگر مکرراً تکرار شود و همراه با علائم دیگری مانند خونریزی، سوزش و خارش باشد، نیاز به بررسی های جدی پزشک دارد. اما راه‌های مختلفی برای کاهش و درمان درد مقعد وجود دارد که به شرح زیر است:

روشهای درمان خانگی درد مقعد

اما راهکار های خانگی نیز وجود دارند که می توان با آنها درد را تا پیش از مراجعه به پزشک تسکین داد ولی این روش ها تنها درد را بهبود می بخشند و تاثیر چندانی بر درمان عارضه ندارند. برخی از روش های درمان درد مقعد عبارتند از :

  • حمام سیتز: یکی از روش های متداول آب درمانی، استفاده از حمام سیتز یا همان حمام نشیمن است که می تواند در درمان بیماری های مقعدی و عفونت ها موثر باشد. برای این درمان کافی است تشت را از آب گرم پر نموده و برای مدت ۱۵ دقیقه در آن بنشینید
  • کیسه یخ : سرد نمودن ناحیه ای که دچار درد شده می تواند به سرعت درد مقعد را کاهش دهد.
  • بی حس کننده ها: در صورت تداوم یافتن درد ها استفاده از بی حس کننده می تواند روشی موثر از سایرین باشد که در این حالت از داروهای بی حس کننده مانند بنزوکائین یا لیدوکائین استفاده می شود.
  • مصرف فیبر غذایی: همان گونه که ذکر کردیم اغلب بیماری های مقعدی ناشی از یبوست مداوم ایجاد می شوند و ساده ترین راهکار درمان یبوست مصرف خوراکی های دارای فیبر است.
  • مصرف کافی آب: آب نقش اساسی در درمان یبوست و نرم نمودن مدفوع دارد. مصرف حداقل ۸ لیوان آب در طول روز توصیه شده است.
  • ورزش: انجام ورزش و حرکات ورزشی مناسب می تواند در تقویت عضلات و درمان یبوست موثر باشد. ورزش مناسب برای درمان این عارضه کگل و شنا شناخته می شود.

درمان دارویی

ممکن است با توجه به علت درد مقعد، استفاده از داروهای زیر برای کاهش و درمان این عارضه تجویز شود:

  • داروهای مسکن مانند ایبوپروفن یا پاراستامول
  • استفاده از پمادها یا شیاف‌ها برای کاهش خارش، درد و تورم
  • داروهای ملین طبق تجویز پزشک برای عمل دفع آسان تر

سوالات متداول درد مقعدی

97
دیدگاه بگذارید

avatar
200
  Subscribe  
Notify of
بهنام
بهنام

سلام وقت بخیر من چندروزه که بعد از دستشویی رفتن درد زیاد در مقعد و زیر شکمم دارم و یکبار هم خون دیدم رعد از مدفوعم دلیلش چیه

مینا
مینا

سلام من یبوست شدید دارم و موقع دفع خیلی درد دارم هرچی دارو هم مصرف میکنم فایده نداره چیکار باید بکنم

ستاره
ستاره

سلام عزیز منم همین مشکلودارم باید چیکار کرد شما راه درمان پیدا کرین

رضا اکبری
رضا اکبری

سلام دکتر . رابطه جنسی مقعدی زیاد وبا چند نفر باعث سرطان مقعد می شود . ممنون

محسن
محسن

سلام من موقع دفع دلپیچه و درد مقعد دارم دلیلش چیه

بهنام
بهنام

سلام وقتتون بخیر من چندوقته بعد از مدفوع چند دقیقه درد مقعد دارم دلیلش چیه

فاطمه
فاطمه

سلام چندبار موقع مدفوع مقعدم درد گرفته بود تا دیروز که خونریزی کردم نگرانم لطفا راهنمایی کنید

فاراب
فاراب

سلام دکتر یه برجستگی لبه مقعدم زده وقتی میشینم خیلی درد میگیره راهنمایی میکنید

امیر ملکی
امیر ملکی

سلام من موقع دفع درد خیلی زیادی دارم دو هفتس این مشکل و دارم باید چیکار کنم

هریه
هریه

سلام من بعضی وقتا معمولا بعد زا دفع مقعدم تیر میکشه علتش چیه

nadiya
nadiya

سلام دکتر من دوروز میشه درد زیر شکم و شب زمانی ک دراز میکشم برای خواب معقدم درد شدید میگیره ول میکنه دوروز هم یه کم حالت تهوع دارم چی میتونه باشه ؟؟

حسین
حسین

سلام دکتر بعد از دفع حدود نیم ساعت سوزش و درد دارم مقعدم تیر میکشه چیکار باید بکنم خیلی اذیت میشم

مریم
مریم

درد مقعد بیچارم کرده یک هفتس لطفا راهنماییم کنید

مبینا
مبینا

سلام وقت بخیر ، گاهی اوقات مقعدم درد میگیره اونم نزدیک صبح ، انقدر که دردش شدیده از خواب بیدار میشم ، باید چند دقیقه اب گرم بزنم تا بهتر بشم ..
اخه خییییلی سرد میشه انگار یخ گذاشتی و رگهای اون قسمت یخ بستن و با اب گرم رگها دوباره به حالت عادی برگردن ، مثلا ماهانه یا هر چندماه یه بار اینطوری میشم ، خانم هستم ، ۲۲ ساله .‌

مینا
مینا

سلام خسته نباشید

برای گشاد شدن روده ها چه دارویی باید مصرف کنم

مصطفی
مصطفی

سلام دکتر خوبید دو روزه مقعدم درد میکنه نمیتونم زیاد تکون بخورم فقط درد دارم نه خونریزی دارم نه سوزش فقط درد دارم چیکار کنم

نيك خال
نيك خال

سلام من بيست روز پيش بيضه وفتق عمل كردم الان دو سه روزيه وقتي دستشويي ميرم خيلي درد دارم ولي خارش وخون ريزي ندارم امروز احساس ميكنم پشت وپاهام هم درد ميكنن از يه پماد استفاده ميكنم كمي فرق كرده ولي نه زياد بيزحمت راهنمايي كنيد

رامین
رامین

سلام داخل مقعد احساس درد میکنم بعضی مواقع نمیتونم راه برم یا حتی بشینم مثل اینکه یک جوش زیر پوستی هست اینقدر درد داره این چند روزه اینجوری شدم

فلاح
فلاح

سلام خسته نباشید من موقع نشستن انگار مقعدم تیر میکشه لطفا راهنمایی کنید علتش چیه هیچ جوش و برآمدگی هم ندارم

جواد
جواد

سلام وقت بخیر من مقعدی ام برون زدگی داره بادرد سوزش من رهنمایی کن لطف

حسن
حسن

سلام دهانه مقعدم خیلی درد داره ورم کرده چیکار کونم

میلاد
میلاد

سلام دکتر من بعضی وقتا مقعدم تیر میکشه ب طول ۳۰ یا ۴۰ سانیه بنظرتون مشکلی دارم

محمد
محمد

سلام آقای دکتر من وفتی دفع دارم بالای مقعدم باز میشه و شروع به درد گرفتن میده علت این چیست

نیما
نیما

سلام دکتر من چندبار درهنگام دفع خونریزی داشتم که حدس زدم شقاق مقعدیه وبعدازاستفاده از رکتول خون ریزی برطرف شد ولی یک زائده کوچیک درناحیه مقعد دارم وهمیشه هم دردمیکنه مخصوصاموقع نشستن بیشتراوقات هم ابتدای مدفوعم یبوست دارم ولی درادامه یبوست ندارم بنظرتون دلیل دردهای مداوم چیه؟

علی
علی

سلام من سوزش و درد در مقعد دارم شدید

لیلا
لیلا

سلام دکتر
بالای مقعدم به حالت کوفتگی درد میکنه مثل اینکه مثلا جایی از بدن با شئ ای برخورد کرده باشه و کوفتگی ساده و کبودی دردش اون شکلی هست اما هیچ زخم برآمدگی یا کبودی و التهابی نداره خونریزی خارش و اینا هم نداره یبوست هم ندارم
خانمم ۲۳ ساله
علت چی هست؟

فرح
فرح

سلام مدتی درد وسوزش معقد دارم بخصوص بعد از دفع ودیگه اینگه وقتی کار تقریبا زیاد انجام بدم سوزش معقد میگیرم

زری
زری

سلام توروخدا دکتر جواب منو زود بدین از ناراحتی مادرم خیلی ناراحتم مادرم ۶۰ سالشون هست چند سالیه یائسه هستن ورحمشون رو هم درآوردن چند روزیه فشار خیلی زیادی رو در ناحیه واژن و از پشت که مقعدشون میشه دارن خیلی اذیتش میکنه مشکلشون چیه ؟ آزمایش عفونت ادراری هم دادن جوابش خوب بوده نظر شما چیه و اینکه پیش چه دکتری برن ؟؟قبلاهم این طوری شده و ما نمیدونم داروی کدوم دکتر روش جواب داده اصلا نمیدونیم از رودشه یا نه اصلا ربطی به رودش نداره

مژده
مژده

سکس معقدی داشتم درد زیادی دارم باید چیکار کنم ؟

بی نام
بی نام

سلام وقت به خیر هنگام دستشویی رفتن هم دردمقعدوهم دردکمردارم بعدش هم تایک روزهمینجوریه چه
کاربایدکنم؟

مهذی
مهذی

سلام دکتر من خیلی خیلی پیش متخصص رفتم ولی اصلأ جواب نگرفتم من موقع دفع درد دارم وحس میکنم یه چیزی مثل یه توپه کوچیک توپشتم در اومده هرچی قرص ومیخورم هیچ تغییری نمیکنم بدترم میشم توروخدا کمکم کن حس میکنم سرطان روده گرفتم حتی میل جنسی هم خیلی خیلی کم شده

Rasta
Rasta

سلام وقت بخیر من چند وقتی هست که بعد از دستشویی رفتن درد شدیدی مقعد دارم قبلا دردش تا نیم ساعت طول میکشید حالا از یک ساعت زیاد شده و به تازه گی متوجه شده ام که یک گوشت اضافی خیلی کوچک در مقعدم بوجود آمده درد هم داره خواهش میکنم برام یه راه حل بگید ممنون میشم

ترابی
ترابی

سلام وخسته نباشید مادرم چندوقتی میشه ببخشید در زیاد در مقعد خود داردکه میگه تاوقتی خوابیدم اصلا درد حساس نمیکنم به محض اینکه از رختخواب بلند میشم کم کم شروع میشه وهی بیشتر میشه کمپرس یخ انجام داده از یکی دوتا پماد استفاده کرده امانتیجه نگرفته میشه راهنمایی بکنید باتشکر

صالحی
صالحی

سلام آقای دکتر خسته نباشید من حدود شش ماه پیش یه کیست مویی داشتم عمل کردم خوب شدم اما حالا چند روزیه که پریود شدم وقتی میروم دستشویی از مقعد درد دارم عذاب میکشم باید چکار کنم

محمد ابراهیمی
محمد ابراهیمی

سلام من چند روز پیش بخاطر درد کمرم از شیاف ایبوپروفن حدود ۱۰ عدد تو مدت ۴ روز هر ۸ ساعت ۱ بار استفاده کردم و بعد از ان در موقع دستشویی کردن در هنگام مدفوع درد خیلی شدید و غیر قابل تحملی پیدا کردم میشه راهنماییم بفرمایید

احمد
احمد

سلام خسته نباشید. دکتر من سابقه یبوست نداشتم ولی یک روز که رفتم دستشوئی برای رفع حاجت کمی به فشار افتادم از آن روز به بعد درد وحشتناکی در ناحیه مقعدم دارم و هنگام رفع حاجت خیلی درد میکشم انگار که داخل مقعدم زخمی باشه و موقع تخلیه اذیتم میکنه. ضمنا حدودا ۵ روز بود که از قرص کوآموکسی کلاو استفاده میکردم شاید هم علت یبوستم به این خاطر بوده. لطفا راهنمایی بفرمایید که چیکار بکنم این زخم داخل مقعدیم خوب بشه لطفا…

امیر.
امیر.

سلام چرا بعد دستشویی درد شروع میشه ؟

برومند
برومند

سلام داکتر صاحب خداکند جور صحت بوده باشید من کمی برامدکی مقعدی دارم به اندازه یک بالشتک فکر میکنم تورم کرده خود را بیرون میکندخارش خونریزی ندارم

مهرتاش
مهرتاش

اگر در حالت نشسته درد مقعد داشته باشیم نشونه بیماری خاصیه؟

مهران
مهران

موقع اسهال درد مقعد خطرناکه؟

شاهین
شاهین

علت درد مقعدی چیه؟

ستایش
ستایش

سلام من درد مقعد وپهلویه چپ دارم علتش چی می تونه باشه؟

هنگامه
هنگامه

من تو پریود مقعدم درد می گیره. طبیعیه؟

سمیه
سمیه

چگونه می‌توان درد هنگام مدفوع را تسکین داد؟

حجت هستم
حجت هستم

سلام ببخشید من باد معده زیاد دارم دستشویی هم زیاد میرم درد مقعد دارم خیلی هم تیر میکشه لطفا راهنمیایی کنید روزی ۳ بار هم مدفدع میکنم‌ خصوصا اول صبح چکار کنم‌ اشتاه به خوردن هم ندارم

حسنا
حسنا

یلام من ۲۵ سالم هست تا به حال هیچگونه رابطه جنسی و حتی مقعدی هم نداشتم اما الان چند روزه مقعدم تیر میشکه خیلی اذیت میشم چون دردش قشنگ تا ستون فقراتم میاد برای چیه این؟