علت کیست مویی چیست؟ علائم سینوس مویی خفیف و مزمن

کیست مویی چیست

­اگر در ناحیه بالای مقعد و روی باسن احساس درد و تورم دارید و خروج ترشحات چرکی را تجربه می‌کنید، احتمالا به بیماری کیست مویی دنبالچه یا سینوس مویی مبتلا شده اید. اما کیست مویی چیست؟ این عارضه به دلیل برگشتن موهای ناحیه مقعد به زیر پوست و تشکیل آبسه و عفونت در اطراف آن ایجاد می‌شود.

علائم مو برگشتی بعد از تشکیل آبسه و عفونت بروز پیدا می‌کند و مبتلایان در ابتدای بیماری علائم چندانی احساس نمی‌کنند.

معاینه و تشخیص سریع کیست مویی

برای تعیین وقت معاینه و تشخیص سریع کیست مویی از طریق شماره زیر با کلینیک تماس بگیرید.

کیست مویی چیست؟

کیست مویی که به انگلیسی pilonidal cyst نامیده می‌شود، کیسه کوچکی است که در لایه‌های زیرین پوست تشکیل می‌شود و معمولاً در نزدیکی استخوان دنبالچه در بالای چین باسن قرار دارد.

کیست پیلونیدال یا سینوس مویی می‌تواند حاوی مو، قطعات پوست و سایر بافت‌ها باشد. اکثر افراد مبتلا به این عارضه، متوجه آن نمی‌شوند تا زمانی که عفونی شود و علائم ایجاد کند. عفونت باعث ایجاد درد و تورم و سایر علائم این بیماری می‌شود.

بیماری سینوس مویی

این عارضه در بخش های مختلف بدن می‌تواند ایجاد شود اما کیست مویی مقعدی شایع ترین نوع آن است. زمانی که یک یا چند مو به زیر پوست ناحیه مقعد برمی‌گردد، با واکنش ایمنی بدن مواجه شده و سینوس پیلونیدال تشکیل می‌شود. عفونت ایجاد شده در زیر پوست با ایجاد التهاب و درد خود را نشان می‌دهد و حتی گاهی ممکن است با ایجاد سوراخ‌ هایی در سطح پوست، به بیرون راه یابد.

انواع کیست مویی

این عارضه با توجه به شدت عفونت و علائمی که ایجاد کرده به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود. اگر شما به تازگی به این بیماری دچار شده باشید و هنوز عفونت و آبسه تشکیل نشده باشد، کیست مویی خفیف یا حاد است.

اما بعد از تشکیل آبسه و پیشرفت عفونت این بیماری مزمن می‌شود که در این وضعیت علائم آن هم شدید است و فرد را آزار می‌دهد.

علائم کیست مویی

علائم اولیه کیست مویی خفیف شامل مشاهده یک سوراخ یا فرورفتگی بسیار کوچک و جزئی یا احساس برآمدگی بدون درد در ناحیه بالای مقعد و انتهای کمر است. حتی ممکن است ترشحات کمی هم از سوراخ های ایجاد شده در سطح پوست داشته باشید، اما در نوع حاد هنوز عفونت زیادی ایجاد نشده و به همین دلیل علائم شما جزئی است.

علائم ثانویه این بیماری زمانی ظاهر می‌شود که آبسه عفونی در زیر پوست و دور تا دور مو برگشتی تشکیل شده است. حتی ممکن است ترکیدن کیست مویی در نوع مزمن این بیماری اتفاق بیفتد که به معنی تخلیه کامل عفونت و درمان این عارضه نیست و تا زمانی که برای درمان کیست مویی با لیزر و جراحی اقدام نکنید، دچار عود مکرر این بیماری می‌شوید. در چنین شرایطی علائم زیر را خواهید داشت:

  • درد هنگام نشستن یا ایستادن
  • تورم و برآمدگی بالای کمر
  • پوست قرمز و دردناک اطراف ناحیه مقعد
  • ترشح چرک یا خون از آبسه و ایجاد بوی بد
  • موهای بیرون زده از ضایعه
  • ایجاد بیش از یک مجرای سینوسی یا سوراخ در پوست
  • شما همچنین ممکن است تب با درجه پایین را تجربه کنید، اما این بسیار کمتر رایج است.

علت کیست مویی در زنان و مردان

هنوز بطور دقیق علت کیست مویی در زنان و مردان مشخص نیست، اما اعتقاد بر این است که علت آن ترکیبی از تغییر هورمون‌ها (که بعد از بلوغ رخ می‌دهد)، پر مویی و اصطکاک ناشی از پوشیدن لباس‌های تنگ و نامناسب یا نشستن طولانی مدت است. ممکن است مردان به دلیل پرمویی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار داشته باشند.

فعالیت‌هایی که باعث ایجاد اصطکاک می‌شوند مانند نشستن زیاد و طولانی، می‌توانند موهایی را که در ناحیه مقعد رشد می‌کنند مجبور به فرورفتن در زیر پوست کنند.

بدن این مو را خارجی می‌داند و یک واکنش ایمنی در برابر آن نشان می‌دهد و این پاسخ ایمنی کیست را در اطراف موهای شما تشکیل می‌دهد. گاهی اوقات ممکن است فردی چندین سینوس داشته باشد که زیر پوست به هم متصل می‌شوند.

www.healthline.com

عوارض کیست مویی

تعدادی از عوارض ممکن است به دنبال سینوس پیلونیدال (PNS) ایجاد شود. این عوارض شامل عفونت زخم و عود کیست مویی حتی پس از جراحی است. علائم عفونت زخم عبارتند از:

  • درد شدید
  • پوست ملتهب و متورم
  • تب
  • ترشح خون و چرک از محل زخم
  • بوی بد ترشحات
  • در موارد شدید ممکن است عفونت به خون راه یابد

چه زمانی به پزشک متخصص مراجعه کنیم؟

بسیاری از افراد مبتلا به سینوس، شناختی از این بیماری ندارند و آن را با بیماری‌های پوستی و آبسه مقعدی اشتباه می‌گیرند. به همین دلیل ممکن است در ابتدا به دکتر عمومی یا دکتر پوست برای تشخیص و درمان این عارضه مراجعه کنند.

دکتر متخصص کیست مویی

اما توصیه می‌کنیم که پزشک جراح عمومی را به عنوان دکتر کیست مویی انتخاب کنید، زیرا این بیماری بدون جراحی و لیزر درمان نمی‌شود.

بعد از مراجعه به پزشک، سوابق و علائم شما بطور کامل بررسی می‌شود و در مرحله بعد معاینه بالینی انجام می‌شود. معمولا این بیماری با معاینه فیزیکی قابل تشخیص است و نیازی به آزمایشات خاصی برای تشخیص این عارضه نیست.

بعد از انجام معاینه و روشن شدن اینکه بیماری حاد یا مزمن است، پزشک با در نظر گرفتن شرایط بیمار بهترین روش درمان را به او پیشنهاد می‌دهد.

روشهای درمان

مبتلایان به این عارضه معمولا به دنبال راه فوری برای درمان سینوس مویی هستند تا هرچه زودتر از علائم آزاردهنده آن خلاص شوند. می‌دانید که به غیر از روش های جراحی و لیزر، راهی برای درمان این عارضه وجود ندارد.

جراحی کیست مویی در گذشته فقط به دو روش جراحی باز و بسته انجام می‌شد، اما در حال حاضر روش‌های نوین مثل عمل سرپایی کیست مویی با لیزر جایگزین روش های سخت جراحی شده است. 

تعیین وقت لیزر در کمتر از یک ساعت

جهت تعیین وقت لیزر کیست مویی در کمتر از یک ساعت از طریق شماره زیر با کلینیک تماس بگیرید.

سوالات متداول

3
دیدگاه بگذارید

avatar
200
  Subscribe  
Notify of
ناشناس
ناشناس

وقتی ادم از لیمو ترش تازه و سیر و پیاز پخته نشده در رژیم غذایی اش کمتر استفاده کند و به رژیم غذایی پر چرب بیشتر از رژیم غذایی حاوی میوه ها و سبزیجات خام که نقش کاتالیزور و تصفیه کننده گی را در بدن ایفا می کنند روی بیاورد چربی کثیف خون که از غذاهای سرخ کردنی و مواد فراوری شده و فست فودها و مواد نگهدارنده و شیرینی جات و سس ها داخل بدن قابل تبدیل به انرژی و عضله و پیه نمی شوند از راه سیستم خونی و توسط هوشمندی سیستم ایمنی بدن انسان از یک قسمت… Read more »

زینب
زینب

سلام. من چند سال پیش دچار کیست مویی شدم و به مرکز شما مراجعه کردم. خواستم ازتون تشکر کنم. بیماریم کاملاً رفع شده و دیگه برنگشته. ممنون از کادر خوبتون.