خارش مقعد

علت خارش مقعد+ ۳راه درمان با پماد {کودکان وبزرگسالان}

­خارش مقعد در کودکان و بزرگسالان از مشکلات شایع و ناراحت کننده‌ای است که خجالت افراد را در پی دارد و همین امر مانع از مراجعه آنها به پزشک می‌شود. میزان احساس نیاز به خاراندن مقعد در افراد مختلف متفاوت است و گاهی این نیاز آنقدر شدید است که آزاردهنده می‌شود. این عارضه بسته به علت آن می‌تواند درمان‌های مختلفی را شامل شود.

خارش مقعد چیست؟

خارش مقعد یک علامت است و به خودی خود بیماری نیست. بسیاری از مردم از مطرح کردن مشکل خود خجالت می‌کشند، اما خارش در این قسمت از بدن یک مشکل رایج است و برای درمان این عارضه ابتدا باید علت آن مشخص شود.

در این بین، مهم است که از خراشیدن ناحیه خودداری کنید. انجام این کار می‌تواند خارش را بدتر کند، زیرا این کار می‌تواند با ایجاد زخم در پوست و در تماس با رطوبت منجر به تحریک بیشتر شود. پاک کردن بیش از حد مقعد پس از دستشویی و حمام نیز می‌تواند این تأثیر را داشته باشد.

اغلب، اجتناب از خاراندن محل می‌تواند به بهبود این عارضه کمک کند. با این حال، گاهی اوقات یک مشکل اساسی وجود دارد که نیاز به اقدامات پزشکی و درمان دارد.

علت خارش مقعد در کودکان و بزرگسالان

خارش مقعد در سنین مختلف اتفاق می‌افتد و از عوامل متعددی ناشی می‌شود. از جمله آنها می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • ابتلا به هموروئید یا بواسیر: بیماری بواسیر چیست؟ به واریسی شدن عروق ناحیه مقعد گفته می‌شود. همچنین سایر بیماری های مقعدی مانند فیستول و شقاق نیز می‌تواند عامل این مشکل باشد.
  • کرمک : از انواع انگل های پوست است که تخم خود را در اطراف پوست مقعد می ریزد. برای اطمینان می توانید نوار چسبی را بر روی پوست مقعد بزنید و اگر صبح روز بعد تخم های سفیدی را بر آن مشاهده کردید، دچار کرمک هستید.
  • لباس‌های نامناسب: استفاده از لباس های تنگ با الیاف مصنوعی می‌تواند باعث این مشکل شود، همچنین استفاده از لباس‌های ابریشمی که تمام مدت به پوست میچسبد عامل دیگری برای این عارضه است برای جلوگیری از این امر می‌توانید، از پودرهای ضد خارش استفاده نمایید.
  • یبوست: این مشکل باعث خروج مدفوع سفت و خشک شده و می‌تواند باعث خارش و التهاب مقعدی شود.
  • ورزش: این خارش در اثر ابتلا به نوعی قارچ پوستی در هوای گرم ایجاد می‌شود و بیشتر در ورزشکاران، افرادی که مدام در مجاورت با هوای گرم هستند و یا افرادی که در هوای سرد چندین لباس بر روی یکدیگر می‌پوشند شایع تر است.
  • عفونت قارچی: این عارضه هم زنان و هم مردان را درگیر می کند و گاهی عفونت قارچی واژن به عفونت مقعدی می‌انجامد. برای پیشگیری از این عارضه باید این ناحیه را به طور کامل با آب بشویید.
  • عفونت‌های مقاربتی (STI): خارش مقعد می‌تواند از علائم یک بیماری نشیمنگاهی مانند HPV، تبخال تناسلی، سیفلیس و سوزاک باشد.
  • عفونت دیگری که می تواند باعث خارش مقعد شود اریتراسما است که توسط باکتری Corynebacterium minutissimum ایجاد می شود. علائم شامل پوسته پوسته شدن و قرمزی در ناحیه مقعد و ران است و بیشتر در افراد دیابتی و افراد دارای اضافه وزن رخ می‌دهد.
  • موهای زیر پوستی: رشد موها در زیر پوست می‌تواند با خارش ناحیه مقعد همراه شود، برای پیشگیری از این امر لازم است، موهای زیر پوستی را از ته نزنید، ولی اگر مجبور به این کار هستید از کرم ضد خارش در اطراف پوست مقعد استفاده نمایید.
  • تومور مقعد: از علت های کمتر شایع این عارضه ابتلا به تومور یا سرطان است.
  • مشکلات گوارشی: ابتلا به مشکلات گوارشی نظیر اسهال مکرر، بی اختیاری در دفع و غیره از دیگر عوامل خارش در ناحیه مقعد به شمار می‌رود.

علائم خارش ناحیه مقعد چیست؟

ممکن است خارش ناحیه مقعد با علائم دیگری همراه شود، به طور مثال بیمار علاوه بر خارش علائم دیگر مانند سوزش مقعد و درد را نیز تجربه می‌کند به علاوه در برخی موارد خونریزی  یا خون در مدفوع نیز مشاهده می‌شود که در این حالت نیاز به مشورت پزشک متخصص است به خصوص اگر این علائم تا ۱ الی ۲ ماه به طول انجامد.

تشخیص خارش مقعد

جهت تشخیص خارش مقعد پزشک از بیمار در مورد عادت های گوارشی و وضعیت جسمانی خود سوال‌هایی را می پرسد و بعد از معاینه مقعد ممکن است انجام روش هایی پروکتوسکوپی و یا کولونوسکوپی را برای بیمار تجویز نماید.

دریافت وقت مشاوره و درمان خارش مقعد

جهت تعیین وقت مشاوره و درمان خارش مقعد از طریق شماره زیر با کلینیک تماس بگیرید.

پماد و داروی درمان خارش مقعد

حتما برای افرادی که دچار این عارضه می‌شوند این سوال پیش می‌آید که چگونه خارش در ناحیه مقعد را درمان کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت درمان خارش مقعد بستگی به عامل بوجود آورنده آن دارد، و درمان نیز با توجه به علت صورت می‌گیرد. برخی از راهکارهای درمان خارش مقعد به این شرح است :

پماد هیدروکورتیزون: این پماد به منظور برطرف نمودن التهاب و خارش مقعد کاربرد دارد.

آنتی هیستامین: اگر خارش مقعد شب ها شدت می گیرد ممکن است پزشک تا بهبودی درمان‌های موضعی مصرف این دارو را توصیه نماید.

درمان انگل‌ها:  جهت درمان عفونت، کرمک یا انگل ها داروهای متعددی توصیه شده است. که معمولاً مصرف یک دوز از آنها می‌تواند در درمان خارش مقعد موثر باشد.

بی حس کننده‌ها: استفاده از داروهای بی حس کننده نظیر بنزوکائین، لیدوکائین و غیره می‌تواند به طور موقت علائم این مشکل نظیر درد، سوزش و خارش مقعد را بهبود ببخشد.

داروهای قابض : این نوع از داروهای باعث تجمع پروتئین در سلول های پوست اطراف مقعد و به درمان خشکی، سوزش و خارش پوست کمک می‌کند.

ضدعفونی کننده‌ها: استفاده از این ضدعفونی کننده مانع رشد باکتری ها و قارچ ها در اطراف پوست مقعد می‌شود. از این نوع داروها می توانیم به اسید بوریک، فنل و غیره اشاره کنیم.

ضد دردها: این نوع از دارو ها می تواند با اثرات بی حس کنندگی درد و خارش و سوزش مقعد را تسکین دهد.

مواد محافظ: این مواد با تشکیل لایه ای محافظ  از تحریک پوست اطراف مقعد جلوگیری به عمل می آورد از این داروها می توانیم به ژل هیدروکسید آلومینیوم ، کره کاکائو، گلیسیرین، روغن‌های معدنی (Balneol) ، وازلین سفید اشاره کنیم.

درمان گیاهی خارش مقعد

درمان گیاهی خارش مقعد

جهت درمان‌های گیاهی و خانگی خارش مقعد روش های بسیار متنوعی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم:

  • سیر: سیر می‌تواند عفونت‌های قارچی و غیره را از بین ببرد و درمانی موثر به شمار می‌رود. برای این منظور می‌توانید از شیاف سیر استفاده نمایید.
  • سرکه سیب: استفاده از این سرکه به منظور کاهش التهاب و از بین بردن عفونت های قارچی صورت می‌گیرد برای این درمان می‌توانید روزانه این سرکه را مصرف کنید و یا اینکه مقداری از آن را به تشت آب گرم اضافه نموده و در آن بنشینید.
  • شیرین بیان: این گیاه می‌تواند در درمان خارش‌های پوستی و درمان بیماری های پوستی کمک نماید.
  • مصرف فیبر غذایی: از آنجایی که یکی از علت های شایع خارش در ناحیه مقعد یبوست است، مصرف غذاهای غنی از فیبر می‌تواند با درمان یبوست، در بهبود این عارضه نقش داشته باشد.

سوالات متداول

46
دیدگاه بگذارید

avatar
200
  Subscribe  
Notify of
سعیدی
سعیدی

من بعد از مدفوع خارش دارم و وقتی با دستمال مقعدمو پاک میکنم یه کمی کثیف میشه دلیلش چیه لطفا راهنماییم کنید

اااااااااا
اااااااااا

منم مشکل شما رو دارم واقعا آزارم میده

عسل
عسل

سلام من ۱۹سال دارم و پارسال یبوست شدید گرفتم و ی مدته در ناحیه معقد بیرون زدگی و گاهی خارس دارم میسه منو راهنمایی کنید

جواد
جواد

سلام من شبا موقع خواب و بعد از دستشویی خیلی خارش مقعد دارم دلیلش میتونه انگل باشه

مهسا
مهسا

من یبوست دارم و موقع دفع خیلی بهم فشار میاد انگار مقعدم زخم میشه و بعدش چندروز خارش میگیرم دلیلش چیه

لادن
لادن

سلام دکتر یک ماهه مقعدم خیلی میخاره باید برای درمانش چیکار کنم

جهانبین
جهانبین

من وقتی مدفوع میکنم کامل خارج نمیشه و بعدش خارش زیاد میگیرم لطفا بگید دلیلش چیه چجوری باید درمانش کنم

عصمت
عصمت

سلام منم بیشتر اوقات خارش دارم دیگه دیوانم کرده راهنماییم کنیدلطفا میگن بعضی‌ها آنغوزه خیلی خوبه بخورید آیا درسته

نیکی
نیکی

سلام
من چند روز یبوست شدید گرفتم به صورتی که وقتی مدفوع میکردم با درد بیرون میومد احساس میکردم زخم شدم.۱بار هم خون در مدفوع بود که فکر میکنم چون زخم بودم با مدفوع خون اومد بیرون.
والان بعد از مدفوع کردن خارش خیلی خیلی شدید میگیرم ممنون میشم راهنمایی کنید

صحرا
صحرا

سلام من وقتی لباس تنگ میپوشم یا عرق میکنم خیلی خارش مقعد میگیرم تو هوای گرم خیلی اذیت میشم دلیلش چیه چجوری میتونم برطرفش کنم؟

خانم
خانم

سلام سه چهار روزه خارش و سوزش دارم که بعد شبا بدتر میشه لطفا راهنماییم کنید دلیلش چی میتونه باشه بهداشتم رعایت میکنم

مرضیه
مرضیه

سلام من دارو های گیاهیی هم قرص ضد انگل رو خوردم ولی باز هم مشکلم رفع نشده و انگل دارم باید چیکار کنم دکتر؟

محمد
محمد

چه دارویی خوردی

مرضیه
مرضیه

سلام اقای دکتر من قرص ضد انگل و داروهای گیاهی مصرف کردم ولی باز هم انگل دارم چیکار کنم؟

محمد
محمد

باسلام من ٣ ماه پیش لیزر همورید انجام دادم ولی هنوز درد خفیف یع حالتی مثل خارش و سوزش دارم .چندین بارم ب دکتر مراجعه کردم.میگچچیزی نیست

عاطی
عاطی

سلام پوست مقعد و بین باسنم قرمز شده و سوزش زیادی داره لطفا راهنمایی کنید

حسین
حسین

سلام
مدتی هست خارش مقعد دارم قبلا فقط خروجی مقعدبود ولی الان پوست اطراف مقعدهم هست
برامدگی هم یکطرف مقعدم داره
خارشش شبا دیونم میکنه

حسین
حسین

سلام
مقعد من در قبل خواب و زمانی که میرم دستشویی به شدن خارش داره و روز به روز داره بیشتر میشه و واقعا عذابم میده.حدودا ۲ماهی میشه.چیکارکنم

چهارلنگی
چهارلنگی

سلام پسر من ۶ سالش مقعدش خارش داره و دونه چرکی انداخته و مدفوعش سیاهه دکتر بردم چند ماه پیش گفت که انگل و عفونت داره ولی باز خارش داره پس از یک دوره مصرف دارو

علی
علی

سلام من چند روزی میشه دچاراین این مرض شدم زیاتر شب ها خارش دارم لطفآ راهنمای کنید

ایلیا
ایلیا

ببخشید من به غذا های تند علاقه دارم و امروز غذاتند زیادی خوردم چون یکی از دلایل غذا بود میپرسم احتمال داره برا اون باشه
و فقد خارش دارم و چه مدت طول می‌کشه این بیماری تموم شه
و چ چیز های بخورم بهتره

ارغواند
ارغواند

سلام برای خارش مقعدناشی ازانگل وکرمک در فرد یازده ساله چه راهکارخانگی دارید؟

ستاره
ستاره

ممنونم مطلب خوب و مفیدی بود. هر چند فکر می کنم یکی از دلایل خارش مقعد عدم شستشوی درست مقعده.