درمان زخم مقعدی

زخم مقعد نشانه چیست؟ درمان و پماد زخم مقعد از داخل

زخم مقعد؛ عارضه نشیمنگاهی بسیار شایع است که بسیاری از افراد در طول زندگی خود حداقل یکبار به آن دچار می شوند. زخم مقعدی در سنین مختلف و به دلایل گوناگون اتفاق می افتد و شدت آن در هر فردی متفاوت است.

معمولا محل ایجاد این عارضه در خروجی مقعد یا رکتوم است که در اینصورت با چشم قابل مشاهده است. اما گاهی بیماران دچار پارگی در داخل رکتوم و کانال مقعد می شوند که در اینصورت برای تشخیص دقیق و قطعی نیاز به معاینه داخل مقعد است که توسط پزشک انجام می شود.

مشاوره در واتساپ برای تشخیص دقیق

اگر علائم زخم مقعدی را تجربه می‌کنید، می‌توانید برای تعیین وقت مشاوره و معاینه از طریق واتساپ با مشاوران ما در ارتباط باشید.

افرادی که به زخم مقعدی دچار می شوند علائمی مثل سوزش و درد زیاد و خونریزی هنگام دفع را تجربه می‌کنند. در این مقاله قصد داریم دلایل و روش های درمان زخم مقعدی را بطور کامل بررسی کنیم:

زخم مقعدی نشانه چیست؟

این زخم می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد یا به دلیل وجود عارضه های دیگر ایجاد شود که در ادامه بررسی می کنیم که زخم مقعد نشانه چیست، با براین برخی از اصلی ترین علت زخم مقعد عبارت اند از:

یبوست

عارضه یبوست که امروزه به دلیل سبک زندگی و تغذیه غلط بسیار شایع شده، یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد زخم مقعدی به شمار می رود. اگر دچار خشکی مدفوع هستید، هرچه زودتر برای درمان اقدام کنید تا دچار عوارض آن نشوید.

نوشیدن مایعات کافی، مصرف غذاهای پر فیبر و داشتن تحرک کافی می تواند به پیشگیری و برطرف شدن خشکی مدفوع و همچنین به درمان زخم مقعدی در اثر یبوست کمک کند.

بیشتر بخوانید: یبوست چیست؟

استرس شدید

اضطراب و استرس رابطه مستقیمی با بیماری ها و مشکلات گوارشی دارد و گاها منجر به ایجاد یبوست و ایجاد فشار زیاد در ناحیه مقعد می شود.

زخم مقعد در اثر فیستول

فیستول مجرایی است که دو عضو از ناحیه مقعد را به یکدیگر متصل می‌کند. علت این عارضه معمولا آبسه (عفونت) درمان نشده است. درمان نکردن این عفونت، مجرایی را بین دیواره مقعد و بخشی انتهایی روده ایجاد می‌کند که به آن فیستول می گویند.

تنها راه درمان فیستول با لیزر و جراحی است و روش های دیگر برای از بین بردن این عارضه موثر نیستند.

علائم فیستول شامل این موارد است:

  • زخم مقعدی
  • گسترش عفونت به سطح پوست
  • درد و التهاب 
عکس زخم مقعد در اثر فیستول

بواسیر (هموروئید)

بواسیر یا هموروئید یکی از شایع ترین عارضه های نشیمنگاهی است که منجر به ایجاد درد، التهاب و زخم مقعدی می شود. حدود ۵۰ درصد افراد در زندگی خود به این عارضه دچار می شوند و علائم دردناکی را تجربه می کنند.

راه های مختلفی برای درمان بواسیر یا هموروئید وجود دارد که لیزر به عنوان بهترین و قطعی ترین این روش ها به شمار می رود.

عکس زخم مقعد (بواسیر یا هموروئید)

پرولاپس یا افتادگی مقعد

بیرون زدگی مقعد که با نام پرولاپس هم شناخته می شود، از اختلالات ناحیه نشیمنگاه است که از یکی از دلایل زخم شدن مقعد به شمار می رود.

رابطه جنسی مقعدی

برقراری رابطه جنسی از طریق مقعد دارای عوارض بسیاری است و از سوی پزشکان به شدت منع می شود. رابطه مقعدی اصلی ترین علت زخم شدن مقعد در زنان است که به جز زخم مقعد عوارض بی شمار دیگری به دنبال دارد. بسیاری از بیماران ما برای درمان زخم مقعدی در اثر رابطه به ما مراجعه می کنند.

شقاق یا فیشر

شقاق یا فیشر هم نوعی زخم مقعد است که به دلیل فشار زیاد در رکتوم ایجاد می شود. این عارضه بسته به شدت و عمق شکاف ایجاد شده در مقعد، به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می شود.

راه های زیادی برای درمان شقاق وجود دارد که بعد از معاینه توسط پزشک و با توجه به شرایط بیماری بهترین راه تجویز می شود.

بیشتر بخوانید: شقاق چیست؟

بهترین پزشک برای زخم مقعد کیست؟

بیماران مبتلا به زخم مقعد معمولا به دلایل مختلف مراجعه به پزشک را به تعویق می اندازند. هر چقدر دیرتر برای درمان زخم مقعدی اقدام کنید، بیماری تان پیچیده تر می شود و علائم دردناک تری را تجربه می کنید.

برای درمان این عارضه مراجعه به پزشک متخصص آنورکتال یا جراح عمومی که تخصص کافی در این زمینه را داشته باشد بهترین گزینه است.

روش های معاینه مقعدی شامل سیگموئیدوسکوپی، آنوسکوپی و سونوگرافی رکتال است که بسته به نظر پزشک و در صورت نیاز برای تشخیص دقیق تجویز می شود.

بعد از مراجعه به پزشک، تمامی معاینات فیزیکی لازم برای تشخیص بیماری شما و بهترین روش درمان زخم مقعدی پیشنهاد می شود.

درمان زخم مقعدی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، با توجه به علت زمینه ای ایجاد این عارضه و شدت آن، روش درمان هم متفاوت است. اگر این عارضه به دلیل بیماری های مقعدی نظیر هموروئید، شقاق و فیستول ایجاد شده باشد می توان از روش های جراحی و لیزر برای درمان آن استفاده کرد.

درمان زخم مقعد با لیزر

لیزر یک روش نوین درمانی است که برای درمان عارضه های نشیمنگاهی مورد استفاده قرار می گیرد و نسبت به جراحی دارای مزایای بسیاری است.

درمان زخم مقعدی با لیزر یک روش سرپایی برای درمان این عارضه است که به دلیل نتایج قطعی بسیار مورد استقبال بیماران قرار گرفته است. طی این عمل با استفاده از اشعه متمرکز لیزر بیماری زخم ایجاد شده را ترمیم می کنند.

مزیای لیزر زخم مقعد

  • لیزر یک روش سرپایی است که در کمتر از نیم ساعت انجام می شود
  • این عمل بدون بیهوشی و با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود
  • بیمار درد و خونریزی را احساس نمی کند
  • احتمال بازگشت مجدد زخم مقعد نزدیک به صفر است
  • نیازی به مراقبت های بعد از عمل نمی باشد

درمان زخم مقعدی در خانه

معمولا در ابتدای بروز این عارضه، افراد از روش های درمان خانگی زخم مقعدی استفاده می کنند تا در صورت بهبود بیماری به سراغ روش های دیگر نروند.

اما به خاطر داشته باشید روش های خانگی همیشه موثر نیستند و استفاده طولانی مدت از این روش ها می تواند باعث پیچیده تر شدن بیماری و سخت تر شدن روند درمان شود.

روش های خانگی که می توانند به شما کمک کنند شامل موارد زیر است:

  • نوشیدن آب و مایعات کافی
  • داشتن رژیم غذایی پر فیبر
  • استفاده از داروهای موضعی که توسط پزشک تجویز شده
  • داشتن تحرک کافی
  • گرفتن حمام سیتز یا نشیمن

دارو برای زخم مقعدی

استفاده از داروهای آنتی بیوتیک و ضد التهاب طبق دستور پزشک، می تواند به درمان زخم مقعد کمک کند:

  • پماد آنتی فیشر
  • پماد تتراسایکلین
  • پماد نیتروگلیسیرین
  • پماد زینک اکساید
  • پماد لیدوکائین

بیشتر بخوانید: بهترین پماد برای درمان شقاق

11
دیدگاه بگذارید

avatar
200
  Subscribe  
Notify of
عالمی
عالمی

سلام من سوزش و یه زخم کوچیک لبه مقعدم دارم دلیلش چیه

ماریا
ماریا

سلام دوستان من براثر کرونا دچار اول تیرگی مدفوع و دفع زیاد شدم و خیلی ها از دوستان دچار اسهال و هردو به نوعی براثر زیاد ی دفع باعث زخم در مقعد شدن و انواع داروها و کرمها مصرف کردم و حتی داروی روهمون گیاهی که اول احساس خوب میده و بعد دوباره همون حالت هارو دارید بعد ۵ماه متوجه شدم زردچوبه درمان قطعی یبوست یا بیرون روی شدید و زخم مقعدی هست. چون عفونت و باکتری که در روده و معده هست از بین میبره و خون رسانی به مقعد رو درست میکنه چون گردش خون رو بالا میبره.… Read more »

پیمان
پیمان

زردچوبه رو چطور میشه استفاده کرد؟ب مقعد میمالین؟

لادن
لادن

سلام من یبوست شدید داشتم و باعث شد کنار مقعدم زخم بشه و سوزش دارم چجوری میتونم درمانش کنم و آیا خطرناک نیست؟

بی نام
بی نام

با سلام ببخشید من از بچه گی یو بو ست سختی داشتم و الان دارم و هر وقتی دفع میکنم درد زیادی میگیره و حتا خون ریزی دارم خیلی نگرانم چیکار کنم

محمود
محمود

باسلام خدمت جنابعالی
ببخشیدمن مشگلی دارم که واقعا نه روم میشه برم دکترنه روم میشه که بگم
متاسفانه به موادمخدرشیشه اعتیاددارم بعضی وقتها جنس شیشه که میخرم نمیدونم چجوری وقتی مصرف میکنم باعث میشه اول مدفوعم سفت بشه ولی بعدش خیلی روان میادهمین یه مقدارکم سفتی باعث میشه یکم مقعدم زخم بشه وتا چندین روزیاهفته زخم میمونه وباعث اذیت وازارم میشه ایا راه حلی برام دارید
ازخجالتم نمیتونم برم دکتر