عمل کیست مویی

عمل جراحی کیست مویی یا سینوس پیلونیدال به روش باز و بسته

بیماری کیست مویی که با نام سینوس پیلونیدال نیز شناخته می شود از انواع بیماری های ناحیه مقعدی است که با عفونت همراه است. تاکنون به غیر از لیزر و عمل جراحی کیست مویی، راه دیگری برای درمان این عارضه شناسایی نشده است.

بیشتر بخوانید: کیست مویی چیست؟

کیست مویی به شکل ناحیه ای متورم و ملتهب و یا همانند یک جوش بر روی پوست پایین کمر و در نواحی مابین دو کفل ظاهر می شود. این کیست حاوی مو در اثر برگشت مو به داخل پوست ایجاد می شود. این بیماری ممکن است با آبسه های مکرر مقعدی همراه شود.

بیماری سینوس پیلونیدال علائم آزار دهنده ای داشته و باید سریعا مورد درمان قرار گیرد، زیرا که احتمال بروز عوارض مختلف نیز وجود دارد.

از آنجایی که این بیماری با استفاده از روش‌های خانگی قابل درمان نیست، تنها روش های لیزر و جراحی برای درمان کیست مویی توصیه می شود. جراحی از روش های موثر درمان این بیماری است که در ادامه به تشریح بیشتر آن می پردازیم :

مشاوره قبل از عمل در واتساپ

قبل از انتخاب روش عمل کیست مویی، می‌توانید از طریق واتساپ با مشاران ما در ارتباط باشید.

عمل جراحی کیست مویی

عمل جراحی کیست مویی معمولا به دو روش جراحی باز یا بسته انجام می شود. عمل کیست مویی شامل استفاده از تیغ جراحی برای از بین بردن ناحیه عفونی است. در این روش که طی بیهوشی یا بیحسی موضعی و در بیمارستان انجام می شود، عفونت سینوس و بافت اطراف آن به طور کامل تخلیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: دکتر کیست مویی

احتمال درمان قطعی با استفاده از جراحی بالا است زیرا نواحی آلوده به طور کامل حذف می شوند. البته ریسک عفونت و عود مجدد بیماری در روش های جراحی وجود خواهد داشت. این جراحی به دو روش زیر انجام می شود که از نظر ایجاد برش و همچنین هزینه درمان کیست مویی باهم متفاوت اند:

جراحی باز کیست مویی

در روش عمل جراحی کیست مویی، آبسه و قسمتی از بافت اطراف آن به طور کامل تخلیه می شود. پس از تخلیه کیست بخیه زده نمی شود و باز رها می شود. این حفره باز رها شده و از  داخل شروع به ترمیم می نماید. اندازه این حفره بسته به کیست متفاوت است و می تواند حتی اندازه یک پرتقال باشد. پس از عمل تا حدود یک هفته ترشحاتی از آن ناحیه خارج می شود و این امر نیاز به تعویض روزانه پانسمان دارد.

جراحی باز کیست مویی

در این عمل نواحی آلوده به طور کامل حذف می شود، در نتیجه شانسی برای عفونت وجود ندارد، اما چون زخم باز است احتمال عفونی شدن آن بالا است و مراقبتهای بیشتری را می طلبد.

حدود ۴ تا ۸ هفته برای بهبود زخم حاصل از جراحی زمان لازم است و در این مدت باید مراقبت های بعد از عمل به خوبی انجام شود.

جراحی بسته کیست مویی

در جراحی کیست مویی به روش بسته محل ایجاد کیست همانند یک بیضی برش داده شده و تخلیه می شود. در انتهای عمل محل برش با بخیه بسته می شود اما احتمال عود بیماری و عفونت با این روش بسیار بیشتر است. می توان به جهت کاهش ریسک عفونت در حین جراحی، قبل از انجام جراحی از آنتی بیوتیک استفاده نمود.

جراحی بسته کیست مویی

جراحی پلاستیک (فلپ)

روش دیگر عمل کیست مویی ، جراحی پلاستیک است. این روش جراحی تنها در مورد کیست های پیچیده و پیشرفته کاربرد دارد. در این روش پس از تخلیه کیست، با کمک جراحی پلاستیک و روش های ترمیمی با تزریق فلپ ناحیه جراحی شده به طور کامل بسته می شود. معمولاً با این جراحی بیمار مدت زمان بیشتری را در بیمارستان بستری می شود ولی احتمال عود مجدد این روش کمتر از سایرین است.

ممکن است برخی پزشکان در مواردی اورژانسی و حاد برای درمان سینوس پیلونیدال اقدام به تخلیه آن کرده به این ترتیب محل کیست یا آبسه را از وسط برش دهند. در این روش این احتمال وجود دارد که ناحیه عفونی به طور کامل تخلیه نشود و بیماری مجدداً عود نماید، پس انجام آن توصیه نمی شود.

عمل سرپایی لیزر کیست مویی

عمل سرپایی لیزر در واقع نوعی روش درمان کیست مویی بدون جراحی است که نیازی به بیهوشی و گذراندن دوران نقاهت طولانی ندارد. این روش با بی حسی موضعی و در کمتر از نیم ساعت انجام می شود و احتمال عفونت و عود مجدد بیماری در آن بسیار پایین است.

با مراجعه به صفحه لیزر کیست مویی با نحوه انجام این روش و مزایای آن بطور کامل آشنا خواهید شد.

عکس عمل لیزر کیست مویی

تعیین وقت فوری لیزر کیست مویی

جهت تعیین وقت لیزر کیست مویی از طریق شمار زیر با کلینیک تماس بگیرید.

مراقبت و نحوه خوابیدن بعد از عمل کیست مویی

بخش مهمی از نتیجه جراحی کیست مویی به مراقبت بعد از عمل وابسته است. اگر دوران نقاهت و مراقبت بعد از عمل کیست مویی طبق دستور پزشک و به درستی انجام شود، احتمال عفونت یا عود بیماری وجود نخواهد داشت.

با توجه به اینکه جراحی به روش باز یا بسته انجام شده، دوره نقاهت بین ۴ تا ۱۲ هفته متغیر است اما بیماران بعد از یک الی دو هفته میتوانند به محل کار و فالیت های بازگردند. بخشی از این مراقبت ها به شرح زیر است:

مصرف فیبر

مصرف فیبر به میزان کافی می‌تواند در بهبود انواع بیماری های ناحیه مقعدی موثر باشد. فیبر به روند گوارش کمک نموده و با افزایش حجم مدفوع در درمان بیماری های مقعدی نیز موثر است. فیبر در دستگاه گوارش انسان قابل هضم و جذب نیست در نتیجه در روده ها تجمع می کند و می تواند به درمان یبوست کمک نماید. در نتیجه از وارد آمدن فشار به روده ها و مقعد که پس از جراحی آسیب دیده، جلوگیری می شود. از غذاهای حاوی فیبر می توانیم به سبزیجات، میوه ها و غلات اشاره کنیم.

مراقبت از زخم

در برخی موارد، زخم حاصل از جراحی بدون بخیه رها می شود. این امر زخم را مستعد عفونت می نماید و نگهداری و مراقبت بیشتری را می طلبد. برای جلوگیری از عفونت زخم می بایست پانسمان ها به طور مرتب تعویض شوند و زخم تمیز نگه داشته شود. رعایت بهداشت مقعد و شستشوی مداوم آن می تواند به جلوگیری از عفونت کمک نماید. از شستشوی مداوم و افراطی در این کار بپرهیزید زیرا که موجب التهاب بیشتر می شود. به علاوه در صورتی که موضع جراحی خیس شده است با آرامش و با استفاده از حوله نرم و یا باد سشوار ملایم آن را خشک نمایید.

حمام سیتز

عکس حمام سیتز

حمام سیتز یا نشیمن یکی از انواع روشهای خانگی برای درمان بیماری های نشیمنگاهی و تناسلی نظیر کیست مویی است. اساس کار این روش آب درمانی و بهبود گردش خون در این ناحیه از بدن است.

بیشتر بخوانید: حمام نشیمن چیست ؟

حمام سیتز شامل قرار دادن ناحیه لگن و کفل ها در آب نسبتاً گرم است. این روش درمانی می بایست ۲ مرتبه در روز و هر بار به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه انجام شود. استفاده از این روش موجب می شود، گردش خون در این ناحیه افزایش پیدا کرده، و در بهبود عفونت و التهاب نیز موثر است.

جلوگیری از فشار به زخم

بهترین راهکار برای جلوگیری از فشار وارده بر زخم این است که برای نشستن از بالش های نرم و دوناتی کمک بگیرید. از نشستن بر روی سطوح سخت بپرهیزید.

داروها

معمولاً پزشک برای مراقبت های بعد از عمل کیست مویی و جلوگیری از درد و عفونت بعد از عمل جراحی مصرف داروهای خاصی را تجویز می کند. این دارو ها باید مطابق با نظر پزشک باشد و فرآیند درمان تا انتها ادامه یابد.

لباس مناسب

استفاده از لباس های نامناسب می‌تواند موجب تشدید و عود مجدد بیماری گردد. برای این منظور باید از لباس‌های با الیاف طبیعی استفاده نموده و از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان بپرهیزید.

سوالات متداول جراحی کیست مویی

36
دیدگاه بگذارید

avatar
200
  Subscribe  
Notify of
سولی
سولی

سلام میشه بگید عمل کیست مویی با کدوم روشش نتیجه بهتری داره؟

امیر
امیر

باز خیلی سخته

امیر
امیر

اگر بدن کم مویی دارید از لیزر در جای معتبر استفاده کنید

حسین
حسین

سلام من یک ماهه عمل کیست مویی کردم هنوز زخمم بسته نشده دکتر مسافرته میخوام بدونم این نرماله؟

نسترن
نسترن

خسته نباشید دکترمن عمل سینوس باز انجام دادم یک هفته بعد از عملم رفتم مطب پیش دکترم برا چکاب و خودشون پانسمانم عوض کردن وقتی اومدم خونه فرداش ک خواستم خوانوادم عوض کنن وقتی گاز استریل از زخم بیرون اوردیم نگاش ک کردیم متوجه شدیم مو بهش گیره و کاملاا واضح بود عکس هم ازش گرفتم و وقتی دیدمش خیلی نگران شدم و استرس دارم لطفا میشه بگید باید الان جیکار کنم راستی موقع پانسمان عوض کردن دکتر خیلی فشار میداد به پانسمان ک تو زخم میزاشت
لطفا راهنماییید کنید ممنون میشم

ابوالفضل باقری
ابوالفضل باقری

سلام خسته نباشید من سینوسم ابسه زده بود دکترم طی یک عمل ۵ دقیقه فعلا ابسه و چرک رو تخلیه کردن و به اندازه یک نمکدان خالی هستش ، دریچه زخمم هم اندازه در نمکدان بازه . دکترم گفتن هر هشت ساعت باید برم حموم و بعدش بیام شستشو بدم ، من حین شستشو گاز استریل رو داخل نمیکنم برای شستشو دادن فقط با سرنگ اب میریزه داخل زخمم و بعد با فشار و مالش تخلیش میکنم و بعد داخل زخمم هم گاز نمیزارم روشو گاز استریل میزارم و چسب میزنم . میخوام ببینم کارم درسته؟؟؟ فقط زود جواب بدید… Read more »

ولیپور
ولیپور

سلام دکتر خواهشا راهنماییم کنید من ۲۳ سالمه و تقریبا ۲ ماهه که بین خط باسنم یه چیزی شبیه جوش زده و هی بزرگتر میشه درد نداره اما نگرانم اگه کیست مویی باشه خطرناکه/ عمل میخواد؟

Amir
Amir

سلام و عرض خسته نباشید
ببخشید آیا هر جوشی که تو اون ناحیه در بیاد قطعا کیست مویی هستش؟من ۱۸ سالم هستش و امروز متوجه شدم یه جوش کوچیک در حد جوش هایی که رو صورت و یا پشت کمر در میاد بالای باسنم زده بیرون الان استرس دارم که آیا این ممکنه کیست مویی باشه یا نه ؟ اگه هرجوشی قطعا کیست هستش لطفا بگید چکار کنم تا خیلی کوچیک هستش و آیا تا هنوز انقدر کوچیکه میشه لیزر کرد؟ممون میشم جواب بدید

ارشام
ارشام

سلام و عرض ادب
من عمل کیست مویی انجام دادم به روش باز
امروز روز ۱۵بود
هر روز برای پانسمان ب مطب رفتم
امروز دکتر زخمو نگاه کردن و گفتن دیگه نیاز به پانسمان نیست و فردا میتونم برم حموم
زخمم هنوز بازه..پانسمان نکنم مکشلی پیش نمیاد؟

بهادری
بهادری

دکتر جای عمل کیست مویی باقی میمونه درسته؟

مهدی
مهدی

سلام من با امروز ۹ روز که عمل کردم کیست مویی داشتم و بروش بسته .فلپ. بوده و دکترم نیستش که بخوام برم پیشش ۹ روز که درن بهم وصله و واقعن دارم رنج میکشم چون خوابیدن برام شده ارزو من از لحاز جراهی زخمم هیچ کونه درد الطحاب نداره فقت از این شلنگ درن که گذاشتن دچار درد سوزش میشم . لطفا کمکم کنید دکترم رفته مرخصی و کسی پاسوخ کو به من نیست

زهرا
زهرا

سلام، من عمل کیست مویی به روش بسته انجام دادم و برام درن گذاشتن، دکتر گفت باید روی کمر، یعنی روی درن بخوابی. این کار درد داره ولی خب مثلا ۱۰ دیقه تحملش میکنم، مشکلی نداره این درد؟ طبیعیه؟
چون توی اینترنت دیدم خوابیدن روی درن برای تخلیه عفونته، دیگه بعد دو روز که از عملم گذشته دارم انجامش میدم.

فوژان
فوژان

سلام جراحی کیست مویی کردم حدودا سه سال پیش الان فقط یه درد جزئی تو ناحیه دارم دلیلش چیه؟

پگاه
پگاه

دکتر من دنبال ی راه بدون جراحی برای درمان کیست مویی هستم میشه راهنماییم کنید

نیکا
نیکا

سلام من کیست مویی دارم دکتر گفته باید عمل کنم کدوم روش بهتره؟۳۲ سالم هست

قنبری
قنبری

سلام من ترشح کیست مویی دارم اما درد ندارم فقط یکم لباسم کثیف میشه راهی برای درمان بدون جراحی نیست؟

عماد
عماد

سلام من ۳ روز که عمل جراحی سینوس باز انجام دادم..اگه هر روز برم حمام مشکلی نیس؟ بعد از خوابیدن روی شکم خیلی اذیتم چکار کنم؟ بعد میخوام جای زخم باز بماند بدون پانسمان مشکل نیست؟