جراحی هموروئیدکتومی

هموروئیدکتومی چیست؟ خطرات و مراقبت‌های بعد از عمل بواسیر

با توجه به پیشرفت چشمگیر بیماری بواسیر یا هموروئید در جامعه امروزی، تصمیم گرفتیم روش های مختلف درمان این عارضه را بطور دقیق بررسی کنیم. بواسیر عارضه ای نشیمنگاهی است که در داخل یا خارج مقعد ایجاد می‌شود و علائم آزاردهنده ای به همراه دارد.

در مراحل ابتدایی بیماری، تغییر در رژیم غذایی و استفاده از روش های خانگی و دارویی می تواند در بهبود هموروئید تاثیرگذار باشد.
اما اگر علائم شما مثل درد، خونریزی، بیرون زدگی، التهاب و احساس دفع ناکامل مدفوع و… پیشرفت کرده، باید از سایر گزینه های درمانی استفاده کنید.

در حال حاضر یکی از روش های پر طرفدار عمل بواسیر با لیزر است که در صفحه مربوطه به آن پرداخته ایم.

اقدام برای درمان بواسیر با لیزر

برای تعیین وقت معاینه و لیزر بواسیر در کلینیک درمان لیزر با شماره زیر تماس بگیرید.

روش دیگر درمان این عارضه، عمل جراحی بواسیر به روش هموروئیدکتومی است که در ادامه با نحوه انجام، مزایا و معایب آن آشنا می‌شویم:

عمل بواسیر به روش هموروئیدکتومی

از این روش معمولا برای نوع پیشرفته (درجه ۳ و ۴) هموروئید استفاده می‌شود و گاها تنها گزینه درمانی است که بیمار پیش رو دارد. طی روش هموروئیدکتومی که نوعی از جراحی است، عروق و بافت‌های بواسیری بوسیله تیغ جراحی یا روش های دیگر برداشته می‌شوند تا بیماری بطور قطعی درمان شود.
البته میزان خطرات و ریسک این درمان نسبت به لیزر بالاتر است و احتمال ایجاد آسیب در عضلات اطراف مقعد وجود دارد.

عکس عمل هموروئیدکتومی

انواع روشهای هموروئیدکتومی

جراحی هموروئیدکتومی در بیمارستان و معمولا تحت بیهوشی کامل انجام می‌شود. این جراحی دارای چندین نوع مختلف است که در ادامه هر یک را بطور جامع بررسی خواهیم کرد:

هموروئیدکتومی باز

در جراحی هموروئیدکتومی به روش باز، جراح با ایجاد برشی تمام بافت های بواسیری را حذف می‌کند. در انتهای این جراحی، محل برش بخیه زده نمی‌شود و طبق نظر پزشک بصورت باز باقی می‌ماند تا خود به خود ترمیم شود.

هموروئید کتومی نوع بسته

در نوع بسته این عمل که بیشتر برای بواسیرهای داخلی استفاده می‌شود، برش ایجاد شده در انتهای جراحی با نخ بخیه قابل جذب بسته می‌شود.

عمل جراحی استاپلر

استاپلر بواسیر هم یکی دیگر از روش های هموروئیدکتومی است که در مقایسه با جراحی معمولی احتمال عود مجدد در آن بالاست. اما باید درد و خونریزی کمتر را هم به عنوان مزایای این روش در نظر بگیریم.

جراحی بواسیر به روش اسفنکتروتومی

اسفنکتروتومی نسبت به سایر روش های جراحی، کمتر شایع است و معمولا همراه با هموروئیدکتومی برای کاهش درد و انقباض عضله اسفنکتر بکار می رود.

روش رابربند

در این روش با استفاده از یک حلقه لاستیکی که دور هموروئید می‌افتد، جریان خونرسانی به این بخش را متوقف می‌کنند. پس از گذشت چند روز زائده بواسیری از بین می رود.

مراقبت های بعد از عمل هموروئیدکتومی

در عمل جراحی بخش مهمی از درمان به مراقبت های بعد از عمل بستگی دارد. به دلیل حساسیت بالای ناحیه مقعد، رعایت اصولی نکات لازم بعد از جراحی برای پیشگیری از عفونت و عود مجدد بیماری بسیار حائز اهمیت است.
مواردی که باید بعد از جراحی هموروئید رعایت شود شامل این موارد است:

  • مصرف به موقع داروها، آنتی بیوتیک و پماد هموروئید
  • تعویض به موقع پانسمان
  • رژیم غذایی سرشار از فیبر و مصرف مایعات کافی برای پیشگیری از یبوست
  • استفاده از توالت فرنگی
  • حمام سیتز

خطرات و عوارض هموروئیدکتومی

هر روش درمانی با خطرات و عوارضی همراه است که این امر در روش هموروئیدکتومی هم صادق است.

  • احتمال عود مجدد بیماری
  • ایجاد عفونت
  • بی اختیاری گاز و مدفوع
  • تنگ شدن کانال مقع

علاوه بر عوارض بالا، جراحی هموروئید با درد و خونریزی همراه است و بیمار دوران نقاهت نسبتا طولانی را می‌گذراند.

گاها بیماران به دلیل پرداخت هزینه عمل بواسیر یا هموروئید توسط بیمه، روش جراحی را انتخاب می‌کنند. بی آنکه هزینه های جانبی بستری، مراقبت ها و نقاهت بعد از عمل، ریسک بالا و عوارض جدی این روش را در نظر بگیرند.
توصیه ما این است که قبل از انتخاب این روش، حتما مزایا و هزینه روش لیزر را هم بطور کامل بررسی کنید.

دیدگاه بگذارید

avatar
200
  Subscribe  
Notify of