عکس مقعد

مقعد چیست؟عکس ساختار مقعد و انواع بیماریها

مقعد در واقع قسمتی از روده بزرگ می‌باشد که به صورت خروجی در قسمت انتهایی دستگاه گوارش قرار دارد و وظیفه خروج مدفوع از بدن را بر عهده دارد. (در علم طب با نام پزشکی آنوس نیز شناخته می‌شود)

مقعد توسط خط آنورکتال از روده بزرگ جدا می‌شود.

در ادامه این مقاله از درمان لیزر به آشنایی با موضوعات زیر می‌پردازیم:

  • عملکرد و ساختار مقعد
  • عکس مقعد سالم و ناسالم
  • انواع بیماری های مقعدی
  • نحوه تشخیص و درمان بیماری ها

مقعد چیست؟

خوراکی که در هر وعده غذایی میل می کنید، سفر جالبی را در داخل بدنتان طی می کند تا از آن خارج شود. خوردن و بلعیدن خوراکی به وسیله دهان و دفع آن از طریق مقعد انجام می شود.

مقعد از طریق کانال باریکی به نام رکتوم که طولی معادل ۷٫۶۰ سانتی متر دارد، به روده بزرگ متصل می شود و بخش انتهایی دستگاه گوارش را تشکیل میدهد.

وظیفه و عملکرد مقعد

وظیفه ی رکتوم در بدن انسان تحویل گرفتن مدفوع از روده بزرگ و بردن آن به آنوس جهت دفع می باشد. روکش فوقانی مقعد وظیفه شناسایی رکتوم و محافظت از آنوس در برابر آن را بر عهده دارد.

کانال آنوس طولی معادل ۵٫۰۸ سانتی متر دارد که از ماهیچه های انتهایی لگن و دو اسفنکتر مقعد (داخلی و خارجی) تشکیل شده است. آنوس توسط ماهیچه های اسفنکتر احاطه شده است که در کنترل مدفوع نقش مهمی ایفا می کند.

اسفنکتر یکی از بافت های بسیار مهم در کانال آنوس است.

اگر بخواهیم توضیحی مختصری داشته باشیم از اینکه ” اسفنکتر چیست ؟ و چگونه عمل می کند؟” می توان اینگونه بیان کرد: در محل خروجی مدفوع از بدن (آنوس)، عضلات حلقوی وجود دارند که به آنها اصطلاحا “اسفنکتر” (sphincter) گفته می‌شود. اسفنکترها به عنوان دریچه عمل می کنند. آنوس دارای دو نوع اسفنکتر sphincter خارجی و داخلی می باشد.

عکس مقعد

مقعد سالم، به مقعدی گفته می شود که هم از نظر عملکرد درست عمل کند و هم ظاهر سالمی داشته باشد. در تصاویر زیر نمونه هایی از آنوس سالم و طبیعی را می بینیم.

عکس ساختار مقعد

انواع بیماری‌های مقعدی

اگر شکل آنوس (مقعد) از حالت طبیعی خود (عکس های بالا) خارج شده و یا دچار هر یک از عارضه های زیر شود، ناسالم به شمار می آید و نیازمند درمان است. بیماری های آنوس که از آنها با نام بیماری های نشیمنگاهی نیز یاد می شود، عبارتند از:

خارش و سوزش

زمانی که آنوس یا بافت اطراف مقعد دچار حساسیت شود، ممکن است بیمار دچار سوزش مقعد یا خارش در ناحیه شود. در این موارد می تواند استفاده از داروهای آنتی هیستامین مانند هیدروکسی زینک کمک کند. البته در این مورد حتما با یک متخصص مشاوره کنید. از دیگر روش های درمان سوزش آنوس می توان به داروهای کوتاه مدت مانند پمادهای موضعی به شکل کورتیکواستروئید ملایم و هیدروکورتیزون اشاره کرد.

در موارد حاد، پس از مراجعه به پزشک معالج از داروهای استروئیدی نیز می توانید استفاده کنید.

فیستول

اغلب کسانی که تجربه آبسه مقعدی را داشته اند، دچار فیستول مقعدی نیز می شوند. البته بدون آبسه نیز ممکن است که فیستول بوجود بیاید. فیستول آنوس در واقع یک محفظه ی چرکی و عفونی است که در نزدیک آنوس ایجاد می شود. امروزه روش های مختلفی برای درمان فیستول مقعدی وجود دارد که از جمله بهترین آنها می توان به لیزر اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: فیستول چیست؟

زگیل مقعد

یکی از انواع زگیل تناسلی، زگیل مقعد می باشد. این زگیل ها معمولا در اثر روابط جنسی مقعدی ایجاد شده و گسترش پیدا می کنند. یکی دیگر از اصلی ترین دلایل بوجود آمدن زگیل تناسلی فعالیت ویروس اچ‌پی‌وی (HPV) یا پاپیلوم انسانی در ناحیه آنوس می باشد. جهت درمان زگیل آنوس حتما با یک متخصص مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: درمان زگیل مقعد

عکس زگیل مقعد

خونریزی مقعدی

خروج هر نوع خونریزی از قبیل لکه، قطره و خونریزی کامل زیر مجموعه ای از اثرات خونریزی مقعد هستند که معمولا زمان خروج مدفوع یا روی دستمال آن را مشاهده می کنید. از علل خونریزی آنوس می توان به شقاق مقعد، یبوست مزمن ، مدفوع سفت ، بواسیر یا سرطان مقعد اشاره کرد.

شقاق

شقاق مقعد یا فیشر (Fissure) حاصل از زخم سطحی یا پارگی در ناحیه بافت سلولی آنوس می باشد. این بیماری ممکن است بر اثر هر یک از عوامل زیر بوجود بیاید:

  1. زایمان
  2. سابقه جراحی مقعد
  3. سوء مصرف ملین‌ها
  4. آمیزش جنسی مقعد
  5. یبوست مزمن
  6. عبور مدفوع سفت یا اسهال طولانی
عکس شقاق مقعد

*خواندن مقاله راهکارهای درمان شقاق توصیه می شود*

بواسیر یا هموروئید

بیماری بواسیر یا هموروئید یکی از بیماری های شایع بزرگسالان است که معمولا از هر ۴ آدم بالغ، ۳ نفر بواسیر را تجربه می کنند. در علم، بواسیر تورم رگ های عروقی آنوس تعریف می شوند. که در نوع داخلی یا خارجی در افراد دیده می شود. خوشبختانه علم امروز راهکارهای نوینی جهت درمان بواسیر از جمله داروی بواسیر بوجود آورده است.

بیشتر بخوانید: بواسیر خارجی چیست؟

عکس بواسیر یا هموروئید

سرطان

سرطان مقعد یکی از نادر ترین انواع سرطان و به صورت توموری بدخیم است.

احتمال بروز این سرطان در افرادی که مبتلا به نوعی عفونت ویروسی به نام ویروس پاپیلوم انسانی می‌باشند، زیاد است. این ویروس در بدن انسان به دلیل فعالیت های جنسی با افراد مختلف بوجود می آید. همچنین استفاده بی رویه از سیگار به دلیل تنباکوی داخل آن، احتمال ابتلا به سرطان آنوس را افزایش می دهد.

یبوست

یبوست عارضه‌ای است که ممکن است در دستگاه گوارش بر اثر آن، مواد دفعی در رودهٔ بزرگ سفت می‌شوند و دفع آن‌ها با درد و سختی همراه می‌شود. یبوستِ حاد ممکن است سبب بسته‌شدن روده شود، که در این شرایط نیازمند عمل جراحی است.

جهت اطلاع از روش های کامل درمان یبوست این مقاله را مطالعه کنید.

تشخیص و درمان بیماری‌ها

همانطور که در بالا اشاره ای به نحوه ی تشخیص و درمان انواع بیماری مقعدی شد، هر یک از این بیماری ها روش درمان خاص خود را دارد.

ولی به طور کلی می توان استفاده از آنتی بیوتیک ها را یک درمان سطحی همه جانبه دانست. زیرا این نوع داروها می توانند برای مبارزه با عفونت های مقعدی ناشی از باکتری ها به طور موثر عمل کنند.

*در صورت قرار گرفتن در شرایط حاد هر یک از بیماری های بالا، معاینه پزشک متخصص ضروری میباشد*

داروهای ضد ویروسی نظیر acyclovir، famciclovir وvalacyclovir برای درمان عفونت های  ناشی از ویروس های هرپس HSV-1 و HSV-2 مورد استفاده قرار می گیرند.

به عنوان پیشنهاد برای درمان خانگی بیماری مقعد می توان تغییر در رژیم غذایی را بسیار موثر دانست.

زیرا خوراکی های پر فیبر و نوشیدن آب به مقدار کافی (بزگسالان ۱۰ تا ۱۲ لیوان و کودکان ۸ لیوان در روز) به جلوگیری از بوجود آمدن هرگونه بیماری آنوس کمک می کنند.

در موارد حاد این بیماری ها پس از مراجعه به پزشک، جراحی و درمان با لیزر از بهترین راهکارها به حساب می آیند. زیرا احتمال بازگشت مجدد به حداقل می رسد.

پزشک چگونه بیماری را تشخیص می دهد؟

پزشک در شرایط ابتلا فرد به بیماری‌های نشیمنگاهی از معاینه فیزیکی ناحیه شکم و بررسی ناحیه خارجی مقعد و معاینه دیجیتال مقعد یا معاینه از طریق انگشتان استفاده می‌کند. علاوه بر این پزشک ممکن است برای تشخیص بهتر مشکل از روش‌های آنوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی و کولونوسکوپی نیز استفاده کند.

سوالات متداول

146
دیدگاه بگذارید

avatar
200
  Subscribe  
Notify of
سروش
سروش

من تو دفع مدفوع مشکل دارم احساس میکنم بواسیر داخلی دارم میشه خودم با انگشت مقعدمو معاینه کنم

سعیدی
سعیدی

سلام خسته نباشید من چندوقته که سوزش مقعد دارم وقتی نگاه کردم یه زخم توی چین مقعدم دیدم با چه دارویی درمان میشه

حسین
حسین

سلام مشکل من تقریبا شبیه شقاق هستش الان چند روزه درد دارم نمیدونم چیکار کنم

مهدی
مهدی

من سه بار خون روشن تو مدفوع دیدم الان چه کاری باید انجام بدم؟

متین
متین

سلام من حدود دو هفته است دفع رو با خونریزی انجام میدم به طوری که خون رو روی توالت بصورت قطره ای میبینم… کمی خارش و سوزش هم دارم میخواستم ببینم میتونم با کارهای ساده و خانگی شدتش رو کم و یا درمانش کنم؟

جابر
جابر

سلام دوست عزیز شما میتونید داخل یه لگن آب ولرم مایع بتادین اضافه کنید و بنشینید داخل لگن تا ۱۰ دقیقه بعد خودتون با صابون بابونه تمیز کنید

فرهاد
فرهاد

سلام من احساس میکنم یه چیز اضافه ای کنار مقعدم بوجود اومده که با انگشتم لمس میشه لطفا بگید باید چیکار کنم

جیدا
جیدا

سلام من گاهی احساس خارش مقعدی دارم میخوام بدونم نشونه مشکل خاصیه یا طبیعیه؟

سهیلا
سهیلا

سلام من دو سه تا زخم ریز تو مقعدم هست که سفید رنگ هستن این دلیلش چی میتونه باشه

علیزاده
علیزاده

سلام من فکر میکنم مقعدم شل شده نمیتونم گاز معدمو کنترل کنم باید چیکار کنم

جلیلوند
جلیلوند

سلام من احساس میکنم یکمی نزدیک مقعدم برجستگی دارم که طبیعی نیست باید چیکار کنم

ملین
ملین

سلام من یه مدت یبوست داشتم رفع شد و بعد از اون خارش و سوزش دارم چیکار کنم؟

یاسمن
یاسمن

سلام من دستمو کردم تو مقعد چند بار بعد
خون روشنی مشاهده کردم دوباره دست زدم دیدم بازم خون هست ترسیدم و دیگه دست نزدم الان نمیدونم مشکلم کجاس تورو خدا میشه راهنماییم کنید اقای دکتر

حسن
حسن

با سلام و خسته نباشید. من چند وقت میشه یچی شبیه جوش دو سانتی سمت راست مقعدم بوجود امد که هر بار خالی میکنم عفونت و خون خارج میشه. فشار میدم اکثرا از نقطه برآمدگی(جوش) عفونت و خون خارج میشه که خیلی هم بد بو هست و بوی سیر ترشی میده و گاها از مقعد خارج میشه. سه چهار روز میشه که این عفونت جمع شده و دست میزنم مشخصه برامدگی بیشتره و درد شدیدی میاد و دیگه از هیچ راهی خارج نمیشه. راه حل چیه؟جراح عمومی مراجعه کنم؟

شیدا
شیدا

سلام دکتر احساس میکنم مقعد من بازتر از حد معموله برای این راهی هست؟

محمدی
محمدی

سلام من نزدیک یک هفتست درد مقعد دارم وقتی هم دست به مقعدم میزنم یه حالت تیر کشیدن ودرد داره روی زمین یا رو صندلی هم میشینم درد دارم با دارویی میشه درمان کرد

محمدی
محمدی

سلام من چند وقته درد مقعد دارم دست بهشم میزنم حالت تیر. کشیدن داره روی زمینم اصلا نمیتونم بشین درمانی داره؟

سعیده
سعیده

سلام من کنار مقعدم چندتا دونه شبیه جوش ریز زده که یکمی خارش داره چجوری میتونم درمانش کنم؟

مینو
مینو

سلام من چند روزی هست دچار درد مقعد شدم و زائده ای هم در کنار مقعد ایجاد شده هنگام دفع هم خونریزی دارم باید چیکار کنم؟

فاطمه
فاطمه

سلام آیا بچه سه ساله هم دچار زگیل داخل مقعدمبشه

سرمد
سرمد

سلام چند وقته مقعدم خارش داره اما نشونه دیگه ای نیست دلیلش چیه

محمد
محمد

سلام وقت بخیر من یک هفته هس یک دونه داخل مقعد سمت راست زده ک میشینم درد میکنه و خونریزی ندارم ندارم وقتی لمسش میکنم بیشتر درد میگیره و احساس میکنم الان میترکه لطفا کمک کنید روم نمیشه نشون بدم

علی اکبر
علی اکبر

سلام شوهرم مشگل سوزش دارد هر چند سال این اتفاق می افتد الان هم این سوزش را دارد باید چه کار ر کنیم

دخترم
دخترم

من احساس میکنم گوشت اضافه دور مقعدم دارم که بعضی وقتا شدیدتر میشه لطفا راهنمایی کنید

احسان
احسان

سلام من یه دوسالی هست که بعضی وقتا برای خارج کردن مدفوع از دست استفاده میکردم و تازگی فهمیدم که اسیب وارد میکنه و به تازگی مدفوع به سختی خارج میشه میشه یه راهنمایی بکنید چیکار کنیم ‌؟؟

علیرضا
علیرضا

با سلام خدمت شما
من پسری ۱۵ ساله هستم و یک روز در دستشویی انگشت خودم را وارد مقعد خودم کردم و به اندازه یک و نیم بند انگشت فقط یک بار انجام دادم و الان نیز پشیمان هستم ، آیا برای مقعد من مشکلی پیش می آید (خیلی نگران این موضوع هستم) و اینکه آیا در آینده برای من مشکلی بوجود نمی اورد؟ از لحاظ ازدواج…
در حالت عادی باید مقعد چگونه باشه، بسته باشه؟ برای من بسته است و لی کمی روی مقعد سرخ هست ، خوب میشه؟

محمد احمدی
محمد احمدی

سلام ببخشید من پسره ۲۵ساله هستم تازه ازدواج کردم با زنم رابطه از پشت داشتم ولی دردی حس نمی‌کند میخوام بدونم قبل از ازدواجمون رابطه ایی با کسی نداشته

محمد
محمد

سلام من اطراف مقعد یه چیزی حالت دونه ای و قرمز رنگ ک هم موقع مدفوع مشکل و هم در حالت عادی درد و سوزش هست مشکل چیه ؟

عاطی
عاطی

سلام. چند روزه درد، تورم و سوزش شدید توی شیار باسنم دارم. الان دیدم دونه های بهم زده که انگار گوشت بدنم رو خورده و فرو رفته و قرمزه. میشه کمکم کنید. این دو روز دکترنیست، داغونم

alireza
alireza

سلام پسرم ۱۸ سالمه
من به تازگی فهمیدم ک یه سوراخ ریز پایین سوراخ مقعدم هس تقریبا چسبیده بهش یه سوراخ کوچیکه
میخواستم بدونم این طبیعیه یا باید ب دکتر مراجعه کنم دلیلش چیه این؟

طرلان
طرلان

سلام وقت بخیر من چند وقته داخل مقعدم یه گوشت قرمز اضافه هست نه درد دارم نه خونریزی البته شکل طبیعی داخل مقعد رو نمی‌دونم میشه راهنمایی کنید لطفا؟؟

زهره
زهره

سلام و خسته نباشید ببخشید من میخواستم از طریق اپلیکاتور پماد وارد مقعدم کنم که یه تکه از اپلیکاتور درون مقعدم گیر کرد و به زور درش اوردم ایا ممکنه مشکلی از داخل برام پیش اومده باشه ؟درد ندارم لطف کنید راهنمایی کنید خیلی نگرانم

سهیلا
سهیلا

سلام خسته نباشید من ۳۲ سالمه و حدودی سال احساس میکنم مقدم داره جمع میشه به سمت داخل و نتونستم به دکتر مراجعه کنم خجالت کشیدم مشکلم چیه الان چیکار کنم

سیفی
سیفی

سلام من بعداز زایمانم بیماری مانند شقاق گرفتم ۵ ساله اما هیچ دردی نداره ایا به دکتر مراجعه کنم یانه

سحر
سحر

سلام خسته نباشید من الان چند وقت مرقعدم زده بیرون چکار کنم

علی
علی

سلام اقای دکترمن چندروزیه کنامقعدیک چیزی مثل جوش زیرپوستی درامده شایدبیشتر ازجوش لطفا راهنمایم کنیدمشکلم چیه

mina
mina

سلام یه سوال داشتم من احساس میکنم بواسیر دارم چون مقعدم نرمه و کمی برجستس اما هیچ اعلائم دیگه ای مثل خارش یا سوزش و بقیه رو ندارم اله مدتی زیادیه اینطوریه اما چون پدرم داشت نگران شدم دو روز هم هست که پماد استفاده میکنم میشه راهنمایی کنید!!!

ناهید نظری
ناهید نظری

سلام من ی نوه دختر۵ ساله دارم موقع مدفوع کردن وزورزدن به انداره یگردو ازمقعدش میادبیرون دردنداره بعدخودش برمیگرده این چست وچهکاربایدبکنیم

علی
علی

سلام وقت بخیر من ضعف عضلات معقدی رو دارم و هنگامی که حس میکنم مدفوع میخواد بیاد زیاد نمیتونم خودم نگه دارم و سریغ باید به سرویس برم

درمان یا جراحی برای این مشکل وجود داره ؟

Hadis
Hadis

سلام بعضی وقتا از درون مقعدم خیلی نزدیک سمت چپ ی سوراخی هست خون میاد گاهی اوقات مشکل چیه؟

Hadis
Hadis

سلام میشه برا منم جواب بدید من مقعدم بعضی وقت ها میرم دستشویی خون میاد بعد ی سوراخ خیلی نزدیکی هست در سمت چپ ک دیده میشه از اونجا خون میاد میشه بگید مشکل چیه باید چیکار کنم؟

مریم
مریم

سلام من یه مدت که احساس می کنم بالا معتقدم یه کوشت اضافه هست نمی‌دونم طبیعیه یعنی همه دارن یا من فقط دارم یا نه ولی الان دو روز خارش دارم در معتقدم باید چی کار کنم

حسین یوسفی
حسین یوسفی

سلام ۱۷سالمه و ۱سال پیش دخول مقعدی با انگشت وحدود ۱۰سال پیش در دوران کودکی ک آلت تناسلی وارد نشد و برخورد داشته با مقعد رو در ازمون های پذیرش نظامی تشخیص میدهند.؟؟

سینا
سینا

سلام من از خیلی وقت پیش بدلیل فشار کار دچار پارگی در ناحیه مقعد شدم تا حالا دکتر نرفتم ولی دیگه خیلی اذیت میشم خواستم ببینم میشه ترمیم کرد تشکر

مالک حسن زاده
مالک حسن زاده

سلام ۶ روز پیش از مقعدم خون امد و حالا یه چی سرخ ناهیه مقعدم زده چی هست جوش لطفا راهنمایی کنید

امینی
امینی

در بیماری های مقعدی به چه دکتری باید رجوع کرد که تخصص کامل داشته باشه ؟

محمد
محمد

با سلام من چند روزه بیرون مقعدم قرمز شده و خارش زیاد داره لطفا چکار کنم

علی
علی

سلام
من وقتی مدفوع میکنم سه گوشه گوشت پر میاد بیرون چیکار باید بکنم ؟

ررر
ررر

سلام آقای دکتر من چند ساله یبوست دارم وبواسیر اما چند وقته با انگشت به داخل مقعدم دست زدم یه چیز مثل جوش احساس میکنم الان باید چیکار کنم؟

امیر
امیر

سلام من وقتی به مقعدم فشار میارم یا به اصطلاح زور میزنم دور مقعدم حدود نیم سانت برجسته میشه عادیه؟

و این‌ که ۳ سال پیش ۲ بار رابطه مقعدی داشتم میتونه از اون باشه؟

محمدعلی
محمدعلی

سلام من چندوقتی هست که موقع مدفوع کردن یه مایع سفیدرنگ وبعدشم همراه مدفوع خون میادمیشه بگیدکه ازچیه