فرق شقاق بواسیر

شباهت‌ها و تفاوت های شقاق با بواسیر چیست؟ علائم و نحوه تشخیص

بسیاری از کسانی که به بیماری های مقعد و کلورکتال مبتلا می‌شوند، نمی‌توانند بیماری خود را به درستی تشخیص دهند؛ به همین دلیل از روش‌های اشتباه برای درمان عارضه استفاده می‌کنند. بیماری هایی مثل شقاق و بواسیر(هموروئید) معمولا علائم مشابهی ایجاد می‌کنند. اصلی ترین علائمی که افراد مبتلا به هموروئید آن را تجربه می‌کنند شامل خونریزی، بیرون زدگی و التهاب، درد در ناحیه نشیمنگاه، خارش و سوزش است.

این در حالی است که شقاق یا فیشر مقعد هم علائمی کاملا مشابه به بواسیر ایجاد می‌کند ولی این دو بیماری کاملا با هم متفاوت اند.

معرفی بیماری بواسیر و شقاق

بواسیر به معنی تورم و کشیدگی رگ های دیواره مقعد است و علت ایجاد آن را می‌توان فشار بیش از حد در ناحیه رکتوم عنوان کرد. این بیماری ممکن است در داخل یا بیرون از مقعد ایجاد شود. اما شقاق به معنی ایجاد زخم و شکاف در دیواره مقعد می‌باشد و در صورت عدم درمان، این زخم عمیق شده و ممکن است به عضلات اسفنکتر هم آسیب برساند.

یکی از دلایل مشترکی که منجر به بروز این دو عارضه می‌شود، اسهال و یبوست طولانی مدت است که فشار وارده بر مقعد را افزایش می‌دهند.

قطعا شناخت تفاوت های این دو بیماری می تواند در تشخیص راحت‌ تر آنها به شما کمک کند، بنابراین در ادامه این مقاله از درمان لیزر با ما همراه باشید.

برای آشنایی کامل با این بیماری‌ها و علائمی که ایجاد می‌کنند می‌توانید به مقاله شقاق چیست؟ و هموروئید چیست؟ مراجعه کنید.

تشخیص سریع بیماری

برای تشخیص دقیق و سریع بیماری‌تان از طریق شماره زیر با کلینیک درمان لیزر تماس بگیرید.

تفاوت‌ شقاق و بواسیر

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، شکل ظاهری این دو بیماری با یکدیگر تفاوت دارد. این فاحش ترین فرق شقاق با بواسیر است که می‌تواند تا حدی به بیمار برای تشخیص کمک کند.

عکس تفاوت هموروئید و شقاق

همچنین درد هموروئید معمولا ممتد است و بیمار در تمام طول شبانه روز آن را احساس می کند؛ اما درد شقاق لحظه ایست ،یعنی بیمار معمولا هنگام دفع مدفوع یک درد تیرکشنده و شدید را احساس می‌کند.

روش‌هایی که برای درمان بواسیر و شقاق استفاده می‌شود هم متفاوت است. در ابتدا و زمانیکه علائم این دو بیماری چندان شدید نشده باشد، می‌توان از درمان‌های خانگی استفاده کرد؛ اما وقتی علائم بیماری ها شدید می‌شود، باید درمان‌های پزشکی را جایگزین کرد.

البته اگر شقاق یا فیشر ناشی از عللی مثل تنگی کانال مقعد ایجاد نشده باشد، ممکن است به راحتی و با استفاده از روش های دارویی و خانگی درمان شود.

بییشتر بخوانید: ساختار مقعد

درمان کدام بیماری سخت تر است؟

بیماری هموروئید معمولا پیچیده تر است و احتمال درمان آن با روش های خانگی پایین تر است. البته تمام این موارد با توجه به شرایط بیماری شما می تواند تغییر کند، بنابراین قبل از معاینه توسط پزشک متخصص نمی توان نظر قطعی داد.

روش های خانگی که بیشتر افراد هنگام مواجهه با این بیماری ها از آن استفاده می‌کنند؛ شامل استفاده از پمادهای مخصوص آنتی فیشر و آنتی هموروئید، مصرف فیبر و مایعات، افزایش تحرک و فعالیت(ورزش کگل)، استفاده از طب سنتی و … است.

اما توصیه ما این است که خودسرانه برای درمان اینگونه بیماری های مقعدی اقدام نکنید، چرا که احتمال پیشرفت بیماری و قرار گرفتن در شرایط سخت تر وجود دارد.

دیدگاه بگذارید

avatar
200
  Subscribe  
Notify of