عکس عمل فیستول مقعدی

فیلم روشهای عمل جراحی فیستول مقعد {درد بعد از عمل}

آیا عمل جراحی فیستول تنها راه درمان این بیماری است؟ می‌دانیم که این بیماری در واقع ایجاد نوعی حفره یا مجرای غیر طبیعی بین دو عضو از بدن می‌باشد. این بیماری بیشتر در ناحیه مقعد و رکتوم شایع است. وقتی بین قسمت انتهایی روده (رکتوم) و دیواره مقعد اتصال ایجاد می‌شود، فرد به فیستول مقعدی مبتلا شده است.

مشاهده التهاب و تورم در اطراف مقعد، احساس درد، خارش و خونریزی مقعدی از علائم فیستول است که بیمار ممکن است آنها تجربه کند. مشاهده عکس فیستول مقعدی می‌تواند به شما کمک کند که علائم این عارضه را بهتر بشناسید. اما برای تشخیص قطعی بیماری باید به پزشک مراجعه کنید تا معاینات بالینی انجام شود.

فیلم عمل فیستول(فیستولومی)

در زیر فیلم عمل فیستولوتومی را مشاهده می‌کنید که طی آن عفونت ایجاد شده در مجرای بیماری کاملا تخلیه می‌شود:

فیلم عمل فیستول

روشهای عمل جراحی فیستول

فیستول با عفونت همراه است و گاها بیماران شاهد ترشح چرک هستند، بنابراین استفاده از دارو و روش‌های خانگی تأثیر چندانی در درمان فیستول نخواهد داشت. راهی که معمولا برای از بین بردن عفونت و مجرای ایجاد شده در این بیماری توسط پزشک پیشنهاد می‌شود، عمل فیستول است.

گزینه‌های مختلفی در درمان پزشکی این بیماری وجود دارد که شامل روش لیزر فیستول یا جراحی به روش های قدیمی است. با در نظر گرفتن شرایط بیمار و هزینه عمل یک گزینه به عنوان درمان قطعی بیماری انتخاب می‌شود. در ادامه این مقاله روش‌های جراحی فیستول را یک به یک بررسی خواهیم کرد:

به این مقاله نیاز دارید؟ بهترین جراح فیستول در تهران

مشاوره درمان فیستول در کلینیک عابدیان

برای دریافت مشاوره و تعیین وقت می‌توانید از طریق شماره زیر با کلینیک تماس بگیرید.

جراحی سرپایی فیستول با لیزر

در حال حاضر یکی از بهترین روش‌های موجود، درمان فیستول با لیزر است که بصورت یک عمل سرپایی و در کمتر از نیم ساعت انجام می‌شود. لیزر هیچ یک از عوارض عمل را به دنبال ندارد و در صفحه مربوطه می‌توانید اطلاعات دقیق تری از نحوه انجام این درمان را بدست آورید.

مطلب مرتبط: درمان فیستول مقعدی با لیزر در یک جلسه

عمل فیستولوتومی

فیستولوتومی یکی از پرکاربردترین روش‌های جراحی فیستول است که بعد از شناسایی نوع این عارضه، جراح اقدام به برداشت بافت بیماری و همچنین تخلیه عفونت شکل گرفته در آن می‌کند. در حقیقت محل ایجاد بیماری بطور کامل برش داده می‌شود تا کاملا تخلیه شود و برای ترمیم این زخم حدودا ۲ ماه زمان لازم است.

فیستول هایی که در آن عضله اسفنکتر درگیر نیست یا کمی درگیر است، با فیستولوتومی درمان می شوند. نکته قابل توجه در جراحی این عارضه، کاهش خطر آسیب دیدن عضلات اسفنکتر است. تخصص و دقت بالای پزشک برای پیشگیری از این آسیب، از اهمیت بالایی برخوردار است و ریسک جراحی را کاهش می‌دهد. البته برای یک جراحی موفق موارد دیگری مثل محل قرارگیری و پیچیدگی بیماری هم بسیار مهم است.

روش ستن

در بالا اشاره شد که مجرای ایجاد شده در فیستول معمولا از عفونت پر می‌شود. در روش ستن با قرار دادن لوله تخلیه یا نخ بخیه در این حفره به مدت ۶ الی ۱۲ هفته به تخلیه عفونت و باز ماندن این مجرا کمک می کنند.

ممکن است بعد از روش ستن، عمل جراحی فیستول هم انجام شود. معمولا این روش برای نوع پیچیده این بیماری که بخشی از عضلات اسفنکتر را درگیر میکند کاربرد دارد.

جراحی فیستول با روش پلاگین بیولوژیکی

در این روش نوعی بافت انسانی به نام پلاگین بیولوژیکی که از روده گرفته می‌شود، به مجرای داخلی ایجاد شده توسط فیستول بخیه زده می‌شود. این پلاگین باعث ترمیم و رشد بافت جدید در ناحیه بیماری شده و منجر به بهبود و درمان آن خواهد شد. میزان موفقیت عمل فیستول در این روش ۸۰% است و نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. به علاوه بیمار باید ریسک عوارض احتمالی بعد از عمل را هم بپذیرد.

عکس عمل جراحی فیستول با پلاگین

فلپ اندواسمنت

یکی دیگر از روش های عمل فیستول است که با استفاده از سایر بافت های بدن مثل پوست نواحی اطراف مقعد و یا بخشی از بافت روده، مجرای ایجاد شده ترمیم می‌شود. ریسک عود مجدد بیماری در این روش بالاست و به همین دلیل کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عکس جراحی فیستول به روش فلپ

روش LIFT

بستن مسیر فیستول بین اسفنکتریک (LIFT) درمانی برای فیستول هایی است که از ماهیچه های اسفنکتر مقعدی عبور می کنند، جایی که فیستولوتومی بسیار خطرناک است.

در طول درمان، برشی در پوست بالای فیستول ایجاد می شود و ماهیچه های اسفنکتر از هم جدا می شوند. سپس فیستول حذف شده و از هر دو انتها بسته می شود.

این روش تا کنون نتایج امیدوارکننده‌ای داشته است، اما تنها چند سال است که وجود دارد، بنابراین تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان عملکرد آن در کوتاه‌مدت و بلندمدت مورد نیاز است.

ابلیشن آندوسکوپی

در این روش یک آندوسکوپ (لوله ای با دوربین در انتهای آن) در فیستول قرار می گیرد. سپس یک الکترود از داخل آندوسکوپ عبور داده می شود و برای ترمیم مسیر فیستول از آن استفاده می شود.

برای آگاهی از هزینه درمان فیستول با لیزر و سایر روش‌های جراحی می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

مراقبت‌های بعد از عمل فیستول

عمل جراحی فیستول در بیمارستان و معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. بنابراین بیمار معمولا یک روز بعد از جراحی، از بیمارستان مرخص می‌شود. برای بهبودی کامل زخم بعد از عمل معمولا به چندین هفته زمان نیاز است.

بخش مهمی از درمان فیستول به مراقبت‌های بعد از عمل جراحی وابسته است. بنابراین نکات زیر را به درستی رعایت کنید تا روند درمان به خوبی طی شود:

  • مصرف داروهای مسکن و آنتی بیوتیک طبق دستور پزشک
  • مصرف مایعات و فیبر کافی به منظور جلوگیری از یبوست
  • تعویض مرتب پانسمان و شستشوی زخم جراحی
  • استفاده از حمام سیتز دو یا سه بار در روز می تواند به پیشگیری از التهاب و عفونت کمک کند
  • پرهیز از ایجاد فشار در ناحیه جراحی (نشستن زیاد، بلند کردن جسم سنگین و…)
  • رعایت بهداشت ناحیه مقعد
  • تحرک و انجام ورزش های سبک

بیشترذ بخوانید: یبوست چیست ؟

احتمال بازگشت بیماری پس از عمل چقدر است؟

بسته به اینکه از کدام روش جراحی برای درمان استفاده می‌شود، درصد بازگشت دوباره بیماری متفاوت است. البته رعایت مراقبتهای بعد از عمل هم در عود بیماری تاثیر زیادی دارد. تنها روشی که احتمال عود مجدد در آن نزدیک به صفر است، درمان فیستول با لیزر می‌باشد.

عوارض جراحی فیستول مقعدی

مانند هر نوع جراحی، درمان فیستول مقعدی با عمل جراحی هم با خطرات زیادی همراه است. شایع ترین مشکل در جراحی مجرایی که از نزدیک عضله اسفنکتر گذشته، احتمال ایجاد آسیبهای زیر در این عضله است :

  • عفونت: ممکن است نیاز به یک دوره آنتی بیوتیک داشته باشد. موارد شدید عفونت ممکن است نیاز به درمان در بیمارستان داشته باشند
  • بی اختیاری روده: بروز بی اختیاری در دفه مدفوع و گاز یک خطر بالقوه در اکثر روش های جراحی فیستول مقعدی است که در صورت آسیب به عضلات اسفنکتر اتفاق می‌افتد
  • عود فیستول: فیستول گاهی اوقات بعد از جراحی عود می‌کند
  • احساس درد تا چند هفته بعد از جراحی
  • خونریزی و ترشح: مشاهده ترشح و خونریزی تا چندروز بعد از عمل جراحی معمولا طبیعی است، اما اگر ادامه دار باشد یا تشدید شود، باید این مورد را با پزشک معالجتان درمیان بگذارید
  • درد
  • تهوع
  • ایجاد لخته خون
  • حبس شدن و تجمع ادرار
  • بازگشت دوباره بیماری
  • تنگ شدن دریچه مقعد

سطح خطر بستگی به مواردی مانند محل قرارگیری فیستول شما و روش خاصی دارد که انجام می دهید. بهتر است با جراح در مورد خطرات احتمالی عملی که به شما توصیه می کند، صحبت کنید.

49
دیدگاه بگذارید

avatar
200
  Subscribe  
Notify of
حسینی
حسینی

سلام من فیستول دارم دکتر گفته باید جراحی کنم کدوم روش بهتر و مطمئن تر هست

اشکان
اشکان

سلام عمل کردین ؟

اشکان
اشکان

به کدوم روش عمل کردین ؟ چجوری بود؟ چقدنقاهت وازعمل راضی بودین؟

خبازی
خبازی

سلام مادر من تازه شیمی درمانی انجام داده و الان دکتر تشخیص دادن که فیستول داره با توجه به شرایطشون نمیتونن عمل کنن میخوام بدونم لیزر فیستول رو تو این شرایط میشه انجام داد

کوروش
کوروش

سلام سه هفتس نخ ستون برام گذاشتن کی باید درش بیارم

امین
امین

سلام من سه سال پیش عمل فیستولوتومی انجام دادم الان دوباره بیماریم برگشته بازم باید جراحی کنم؟ چیکار کنم که دیگه برنگرده

مهدی
مهدی

سلام من یکبار عمل فیستول انجام دادم الان دائم یبوست میگیرم چندباری هم خونریزی داشتم ارتباطی به فیستول داره؟

صادقی
صادقی

سلام من نخ ستون گذاشتم درمان نشد مجبور شدم عمل کنم

اسحق
اسحق

سلام من عمل جراحی کردم برام کش گذاشتن حالا نمیدونم چه میشه این کش دکتردرمیاره یا باید دوباره عمل کنم براش

سعادتی
سعادتی

سلام من فیستول دارم دکتر گفته باید نخ بذارم میخوام بدونم اینجوری درمان میشه؟

محسن
محسن

پدر من ۷۴ سالشه و یکبار جراحی فیستول انجام داده اما بازم بعد از چندماه ترشح داره یعنی بیماری درمان نشده؟

طباطبایی
طباطبایی

سلام لطفا بگید چند ردصد احتمال داره فیستول بعد از عمل جراحی برگرده

خانم محمودی
خانم محمودی

سلام بنده ۸ماه پیش دچارآبسه مقعدی شدم که به صورت سنتی عمل شدم ولی تبدیل به فیستول پیچیده شده که گاهی همراه باخون ودربیشترمواقع همراه باترشحات است
که به تشخیص دکترجراح دچارفیستول پیچیده(کمپلکس) شدم آیابالیزر میشه درمان کرد؟؟؟واصلا درمان میشه؟؟وبهترین وجدیدترین روش برای درمانش که عود وبی اختیاری نداشته باشد کدام است ؟؟لطف میکنید خیلی زود جواب بدیدآخه شنبه۱۶مهر۱۴۰۱ میخوام برای درمانش برم وبدونم کدوم درمان مناسبترهست.

امیر
امیر

سلام یکی از نزدیکان ما روش ستون انجام داد خیلی هم اذیت شد اما فیستول درمان نشد و در نهایت مجبور شد جراحی کنه ستون روش مناسبی نیست درسته؟

شهریاری
شهریاری

سلام من میخوام جراحی فیستول انجام بدم اما نگران عوارض بعد از عمل هستم کدوم روش عوارض کمتری داره؟

سمن
سمن

دکتر به من گفته باید عمل فیستول انجام بدم خیلی میترسم از عوارضش و اینکه نمیدونم خوب میشه یا نه لطفا راهنماییم کنید

شهریاری
شهریاری

من جراحی فیستول انجام دادم سه سال پیش اما دوباره داره از مقعدم عفونت میاد ممکنه عود کرده باشه؟

محسن
محسن

سلام من یه جوش داشتم که دائم عفونت میکرد رفتم دکتر پوست گفت فیستوله و با تیغ خالیش کرد اما بازم عفونت دره باید چیکار کنم؟

آذری
آذری

سلام دکتر برای من ام آر آی نوشته قبل از جراحی فیستول دلیلش چیه؟

رضا
رضا

سلام بدون جراحی نمیشه درمانش کرد؟

فراز
فراز

سلام دکتر…
حدود ۹ ماه پیش آبسه مقعدی داشتم که جراحی کردم. ولی ۳ ماه بعد جراحی مجدد عود کرد و دکتر گفت تبدیل شده به فیستول.
الان حدود ۶ ماهه که لیزر کردم. ولی همچنان درد دارم و وقتی رو به بالا میخوابم انتهای ستون فقرات و بخشی از باسنم بی حس میشه. مجبورم به پهلو بخوابم.
لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر

عامری
عامری

سلام دکتر مادر من عمل فیستول انجام دادن چندماه پیش الان بازم درد تو مقعد دارن دلیلش چیه

حسین
حسین

سلام دکتر یکی از دوستان ما عمل فیستول کرده و الان بی اختیاری گرفته ریسکش زیاده؟

محمدی
محمدی

سلام همسر من دکتربراش عمل فیستول تجویزکرده چون خیلی دیربه پزشک مراجعه کرده خیلی بزرگ شده دکترگفته بالیزرنمیشه بایدجراحی کنه واقعانمیشه بالیزر ممنون میشم جواب بدین چون وقت برای جراحی معین شده