زگیل پا

{علت زگیل پا}درمان قطعی زگیل کف پا+ عکس و پماد

زگیل‌های کف پا معمولاً سفت و مسطح هستند، با سطحی زبر و مرزهای کاملاً مشخص. زمانی که در بالای پا یا روی انگشتان پا ظاهر می‌شوند، عموماً برجسته و گوشتی‌تر می‌شوند. زگیل‌های کف پا اغلب خاکستری یا قهوه‌ای هستند (اما رنگ آنها ممکن است متفاوت باشد) با مرکزی که به صورت یک یا چند نقطه سیاه ظاهر می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که زگیل پا می‌تواند در برابر درمان بسیار مقاوم باشد و تمایل به عود داشته باشد.

علائم زگیل پا

هنگامی که زگیل‌های پا در نواحی تحمل کننده وزن، مانند پاشنه پا یا زیر انگشتان ایجاد می‌شوند، ممکن است دردناک هم باشند. زیرا درد زمانی رخ می‌دهد که وزن مستقیماً روی زگیل تحمل شود.

زائده‌هایی که در کف پای شما رشد می‌کنند، ممکن است به صورت خوشه ای یا به صورت یک زگیل منفرد ظاهر شوند. زگیل‌های کف پا معمولاً سطحی خشن و سخت دارند و اغلب شبیه یک ناحیه ضخیم پوست هستند تا یک زگیل مشخص.

عکس زگیل کف پا

علت زگیل کف پا

ویروس اچ پی وی عامل تمام زگیل‌هایی است که در بدن ایجاد می‌شود. این ویروس از طریق تماس مستقیم یا غیر مستقیم منتقل می‌شود. این بدان معنی است که شما می‌توانید زگیل پا را مستقیماً از فردی که ویروس دارد (مثلاً تماس پوست با پوست)، یا در تماس با سطوح کف، کفش یا جوراب مشترک با فرد آلوده دریافت کنید.

همچنین ویروس HPV که عامل اصلی زگیل تناسلی نیز می باشد، بیشتر از طریق بریدگی‌ها و ساییدگی‌های کوچک یا نامرئی به پوست حمله می‌کند. این ویروس در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کند و به همین دلیل انتقال آن در مکان‌هایی مثل استخر و حمام بسیار رایج است.

بیشتر بخوانید: درمان زگیل تناسلی

بیشتر مردم با راه رفتن با پای برهنه در رختکن و استخرهای عمومی ویروس را دریافت می‌کنند. با این حال، شما فقط زمانی دچار زگیل می شوید که ویروس از طریق بریدگی یا زخم در پوست شما نفوذ کند.

با این حال، هر فردی که با این ویروس در تماس است دچار زگیل نمی‌شود، زیرا سیستم ایمنی بدن هر فرد به گونه های متفاوتی به سویه‌های ویروسی پاسخ می دهد. 

عواملی که ریسک ابتلا به زگیل پا را افزایش می دهند:

هر کسی ممکن است به زگیل کف پا مبتلا شود. با این حال، عواملی وجود دارد که می‌تواند خطر ابتلا را در برخی از افراد افزایش دهد:

  • زگیل‌ها در کودکان و نوجوانان به دلیل بیشتر قرار گرفتن در معرض فضاهای عمومی مانند استخرهای مدرسه شایع‌تر هستند.
  • سیستم ایمنی ضعیف و داشتن بیماری‌های پوستی زمینه‌ای مثل اگزما و غیره می‌تواند احتمال ابتلا به زگیل را در افراد افزایش دهد.
  • راه رفتن با پای برهنه در مکان‌های مشترک ، به‌ویژه جاهایی که ویروس شیوع پیدا می‌کند، مانند استخر، رختکن و دوش‌های عمومی.
  • بریدگی ها، جراحات یا عفونت‌های پوستی روی پاهای شما که به دروازه ورود ویروس تبدیل می‌شوند.
  • تماس مستقیم با فرد مبتلا به

تفاوت زگیل و میخچه با عکس

بیشتر زگیل‌ها بی ضرر هستند، حتی اگر دردناک باشند. زگیل‌های کف پا به دلیل فشاری که هنگام راه رفتن روی آن ها وارد می‌شود، به سمت داخل رشد می‌کنند. به جای برآمدگی گردی که ممکن است روی دست شما ایجاد شود، زگیل پا صاف‌تر و گسترده‌تر به نظر می‌رسد، بسیار شبیه پینه معمولی.

ممکن است زگیل کف پا را با پینه اشتباه بگیرید، اما اگر نقاط سیاهی در وسط آن رشد گوشتی ببینید، زگیل کف پا دارید. آن نقطه‌ها رگ‌های خونی کوچکی در داخل زگیل هستند.

میخچه و پینه لایه‌هایی از پوست مرده هستند که برای محافظت از ناحیه‌ای که به طور مداوم تحریک می‌شود، ایجاد شد‌ه‌اند. اما زگیل یک عفونت ویروسی است.

گاهی ممکن است ضایعات جدی‌تری روی پا ظاهر شوند، از جمله ضایعات بدخیم مانند کارسینوم و ملانوم. اگرچه نادر است، اما گاهی اوقات می‌توان این شرایط را به اشتباه به عنوان زگیل تشخیص داد. عاقلانه است که در صورت مشاهده هرگونه رشد یا برآمدگی مشکوک روی پوست پا به منظور اطمینان از تشخیص صحیح، با پزشک متخصص پوست یا جراح عمومی مشورت کنید.

چه زمانی برای زگیل پا به پزشک مراجعه کنیم؟

زگیل‌های پا اغلب خود به خود از بین می‌روند، اما ممکن است نسبت به انتظار افراد زمان بیشتری طول بکشد، به خصوص اگر زائده‌های آن‌ها باعث درد شود. همچنین اگر دیابت یا بیماری‌های عروقی دارید، بهتر است زودتر به متخصص مراجعه کنید.

همچنین زائده‌های ایجاد شده در صورت خونریزی، تغییر رنگ و ظاهر، ایجاد درد زیاد و مشکل در راه رفتن نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

زمانی که نمی‌توانید ضایعه را شناسایی کنید، باید به پزشک مراجعه کنید. شرایط جدی مانند سرطان پوست هم می‌تواند شبیه زگیل کف پا باشد.

درمان زگیل پا

گاهی اوقات، ممکن است زائده‌ها به طور خود به خود پس از مدت کوتاهی ناپدید شوند و به همان اندازه احتمال دارد در همان مکان عود کنند.

در صورت عدم درمان، زائده‌ها می‌توانند به اندازه یک سانتی‌متر یا بیشتر رشد کنند و به دسته‌هایی از چندین زگیل گسترش یابند که زگیل موزاییکی نامیده می‌شوند.

بعد از مراجعه به دکتر متخصص پوست یا جراح عمومی و بررسی زائده‌ها، پزشک با شما در مورد بهترین روش درمان صحبت می‌کند. 

بیشتر: دکتر زگیل تناسلی

عکس درمان زگیل پا

درمان های خانگی و دارویی

برخی از افراد فقط با درمان‌های خانگی از شر زگیل خلاص می‌شوند. این فرآیند ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد و شاید هم نتواند زائده‌های شما را به طور کامل حذف کند. 

می توانید از چسب نواری استفاده کنید: آن را در تمام روز و شب به مدت شش روز کامل روی زائده‌ها قرار دهید. این کار را تا زمانی که زگیل پا از بین برود تکرار کنید.

پمادها و ژل‌های بدون نسخه حاوی اسید سالیسیلیک می‌توانند زگیل را تحریک کنند تا پوست روی کنده شود.

هنگامی که درمان‌های خانگی نتوانست شما را از شر زگیل‌های کف پا خلاص کند، بهتر است به دنبال روش‌های پزشکی باشید. چندین عمل سرپایی در مطب برای از بین بردن سریع زائده‌ها انجام می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • جراحی و بریدن زگیل
  •  استفاده از داروهای موضعی
  • انجماد زگیل (کرایوتراپی)
  • لیزر زگیل پا
  • استفاده از داروهایی که سیستم ایمنی شما را تحریک می‌کنند