علائم زگیل تناسلی چیست؟ نحوه انتقال و شکل ظاهری

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی توسط ویروس شایع HPV ایجاد می‌شود. بیش از ۱۰۰ تایپ مختلف HPV وجود دارد که می‌توانید در برابر برخی از آن‌ها واکسینه شوید. زگیل‌های تناسلی معمولاً دردناک نیستند و تهدید جدی برای شما به حساب نمی‌آیند. در واقع انواع خاصی از اچ پی وی “پرخطر” در صورت عدم درمان می‌تواند به سرطان تبدیل شود.

سایر انواع “کم خطر” HPV می‌توانند باعث ایجاد زگیل در فرج، واژن، دهانه رحم، راست روده، مقعد، آلت تناسلی یا کیسه بیضه شوند.

زگیل تناسلی چیست؟

انتقال ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از طریق تماس مستقیم پوست با پوست نواحی تناسلی با فرد آلوده است. بخصوص وجود سایش و زخم در پوست فرد گیرنده، به راحتی اجازه آلوده شدن سلول‌ها به این ویروس را فراهم می‌کند.

اکثر عفونت‌های HPV بدون علامت هستند اما تایپ ۶ و ۱۱ اچ پی وی، عامل ایجاد بیشتر زگیل‌های تناسلی می‌باشند. دوره نهفته طولانی، درست مانند تبخال، به این معنی است که وجود زگیل تنها در یک شریک زندگی؛ لزوماً به معنای خیانت اخیر نیست.

علائم زگیل تناسلی

عفونت‌های HPV اغلب هیچ علامتی ندارند، بنابراین ممکن است ندانید که آیا آن را دارید یا خیر. نوع بروز علائم بسته به سویه اچ پی وی متفاوت است.

از لحاظ شکل ظاهری و محل ایجاد؛ زگیل تناسلی زائده‌های گوشتی کوچک، برجستگی‌ها یا تغییرات پوستی در هر نقطه از اندام تناسلی، اطراف مقعد یا بالای ران‌ها هستند.

علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان

شما می‌توانید تصاویر و عکس زگیل تناسلی بر روی واژن، آلت تناسلی و مقعد را در صفحه مربوطه ببینید. زگیل تناسلی در زنان می‌تواند در مناطق زیر ایجاد شود:

  • لابیا‌ها
  • داخل واژن
  • دهانه رحم
  • کشاله ران
  • مقعد
  • دهان و گلو (در صورت داشتن رابطه دهانی)

زگیل تناسلی در مردان:

  • آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • ران
  • کشاله ران
  • مقعد
  • اطراف یا داخل مقعد
  • زبان، گلو و لب‌ها
شکل ظاهری

اگر زگیل‌های تناسلی در داخل مقعد، داخل واژن یا در دهانه رحم باشند، احتمالا از وجود آن‌ها بی اطلاع هستید. همچنین ممکن است فقط یک زگیل تکی یا یک خوشه از زگیل‌ها را داشته باشید. زائده‌هامی‌توانند هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها پس از عفونت با HPV ظاهر شوند. سایر علائم زگیل تناسلی عبارتند از:

  • یک یا چند توده کوچک، گوشتی رنگ یا خاکستری بدون درد در اطراف واژن، آلت تناسلی، مقعد یا بالای ران
  • خارش یا خونریزی از ناحیه تناسلی یا مقعد
  • تغییر در جریان طبیعی ادرار شما (مثلاً به پهلو)، که از بین نمی‌رود.

اگر علائم مشکوکی دارید و از لحاظ جنسی هم فعال هستید، لازم است که به دکتر زگیل تناسلی مراجعه کنید تا تشخیص قطعی و درمان به موقع برای شما انجام شود.

مطلب مرتبط: درمان زگیل تناسلی

علت و نحوه انتقال زگیل تناسلی

بیشتر مبتلایان از طریق تماس پوست به پوست نواحی تناسلی با فردی که آلوده است، اغلب در حین رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی به زگیل تناسلی مبتلا می‌شود. 

زگیل تناسلی می‌تواند پخش شود، حتی اگر نواحی تناسلی فقط تماس پوستی داشته باشند و لازم نیست که حتما رابطه بصورت کامل و با دخول انجام شود. شما می‌توانید این ویروس را حتی زمانی که هیچ زائده‌ای قابل مشاهده نیست یا علائم دیگری ندارید منتقل کنید.

تایپ ویروسی که باعث زگیل تناسلی می‌شود، با زگیل‌هایی که ممکن است در جای دیگری از بدن خود مشاهده کنید متفاوت است. بنابراین شما نمی‌توانید با لمس زگیلی که روی دست یا پای شما یا شریک جنسی‌تان قرار دارد، به زگیل تناسلی مبتلا شوید.

احتمال ابتلا به زگیل تناسلی در هنگام بروز علائم بیشتر است. بنابراین اگر متوجه زگیل شدید، بهتر است برای کمک به کاهش خطر انتقال زگیل تناسلی به شریک جنسی‌تان، حتما آزمایشات لازم و مراحل درمان را سریعا انجام دهید. همچنین بسیار مهم است که قبل از رابطه جنسی با شریکتان درباره این موضوع صحبت کنید.

ممکن است در عرض چند هفته پس از رابطه جنسی با فردی که HPV دارد به زگیل تتاسلی مبتلا شوید. با این حال، بسیاری از افرادی که در معرض ویروس قرار گرفته اند، زگیل‌های قابل مشاهده ایجاد نمی‌کنند، زیرا سیستم ایمنی آنها ویروس را تحت کنترل نگه می دارد. این موضوع می‌تواند تشخیص اینکه چه زمانی و از چه کسی ویروس را دریافت کرده اید، دشوار کند.

عواملی که ریسک ابتلا به زگیل را افزایش می‌دهند:

توجه نکردن به موارد زیر می‌تواند ریسک ابتلا به زگیل تناسلی را تا حد زیادی افزایش دهد:

  • رابطه جنسی بدون کاندوم و محافظت نشده
  • داشتن شرکای جنسی مختلف
  • اگر شریک جنسی‌تان با افراد زیادی رابطه داشته است
  • مردانی که با مردان دیگر رابطه مقعدی دارند
  • سیستم ایمنی ضعیف و داشتن بیماری‌های زمینه‌ای مثل ایدز یا هپاتیت
  • مصرف بیش از حد الکل و سیگار
  • نداشتن تغذیه مناسب

مراجعه به پزشک و تشخیص زگیل تناسلی

اغلب افراد از رشد زائده در ناحیه تناسلی خود احساس خجالت می‌کنند و به پزشک مراجعه نمی‌کنند. اما با مراجعه به متخصص پوست، زنان، اورولوژ (برای مردان) و همچنین جراح عمومی با سابقه، می‌تواند تشخیص و درمان مناسب را دریافت کنید. سویه‌های مختلف HPV به روش‌های مختلف مورد آزمایش قرار می‌گیرند. معمولا دکتر زگیل تناسلی با انجام معاینه می‌تواند بگوید آیا به زگیل تناسلی (HPV کم خطر) مبتلا هستید یا خیر.

همچنین اگر پزشک متخصص به زگیل تناسلی مشکوک شود، تست اچ پی وی برای بیمار تجویز می‌کند. گاهی اوقات پزشک متخصص، زگیل تناسلی یا بخشی از آن را برمی‌دارد و به آزمایشگاه می‌فرستد. این می‌تواند تایید کند که بیمار زگیل تناسلی دارد.

همچنین تست پاپ اسمیر برای نوع پرخطر اچ پی وی عامل سرطان در زنان، اغلب بخشی از غربالگری دهانه رحم است. این غربالگری سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم (ورودی رحم) را بررسی می‌کند. غربالگری دهانه رحم آزمایشی برای سرطان نیست، بلکه آزمایشی برای بررسی سلامت سلول‌های دهانه رحم است.

تشخیص زگیل

اگر تغییراتی در سلول‌های دهانه رحم خود دارید، به این معنی نیست که سرطان دهانه رحم دارید. در برخی موارد سلول‌های غیر طبیعی باید برداشته شوند تا نتوانند به سرطان تبدیل شوند.

برای مردان، در حال حاضر هیچ آزمایش قابل اعتمادی برای عفونت HPV وجود ندارد. اغلب تشخیص موارد اچ پی وی بدون علائم ظاهری در مردان ممکن نیست. به برخی از افراد همجنسگرا که در معرض خطر بالای ابتلا به HPV مقعدی و ابتلا به سرطان مقعد هستند، ممکن است تست پاپ اسمیر مقعدی پیشنهاد شود. این کار سلول‌های غیر طبیعی در کانال مقعد را بررسی می‌کند.

راه‌های درمان

مهم است به یاد داشته باشید که درمان زگیل تناسلی فقط زائده‌های قابل مشاهده را از بین می‌برد. در برخی افراد، سیستم ایمنی بدن به مرور زمان این ویروس را از بین می‌برد. همه گزینه‌های درمانی شامل برخی از اشکالات مانند درد، زخم احتمالی و هزینه درمان زگیل است. در بسیاری از موارد درمان زائده‌ها برای زیبایی انجام می‌شود که شامل موارد زیر است:

کرایوتراپی: در این روش با اعمال نیتروژن مایع روی زگیل و مقداری از پوست اطراف، آن را درمان می‌کنند. ممکن است احساس کنید که یک تکه یخ پوست روی پوست شما قرار دارد، اما فقط چند ثانیه طول می‌کشد.

لیزر: درمان زگیل تناسلی با لیزر یک روش نوین است که بصورت سرپایی و در یک جلسه با تابش پرتوهای فروسرخ به زائده‌های زگیل، آن‌ها را از بین می‌برد.

پودوفیلوتوکسین: این پماد را می‌توان روی زگیل‌هایی که به راحتی در دسترس هستند، استفاده کرد. البته توصیه می‌کنیم افراد باردار از پودوفیلوتوکسین استفاده نکنند.

کرم imiquimod: این کرم یک بار در روز، سه بار در هفته تا سه ماه استفاده می‌شود. این درمان برای استفاده در بارداری توصیه نمی‌شود.

راه‌های پیشگیری از اچ پی وی

راه‌هایی برای پیشگیری از برخی انواع اچ پی وی و همچنین زگیل تناسلی وجود دارد:

  • واکسن‌هایی برای جلوگیری از انواع خاصی از HPV که باعث بیشتر موارد زگیل تناسلی، سرطان دهانه رحم و همچنین برخی سرطان‌های دیگر می‌شوند، در دسترس هستند. بهتر است قبل از شروع رابطه جنسی واکسن زگیل تناسلی را بزنید، اگرچه گاهی اوقات ممکن است واکسن را در مراحل بعدی زندگی دریافت کنید. واکسن اچ پی وی را از سن ۱۴ تا ۴۵ سالگی می‌توانید تزریق کنید.
  • استفاده از کاندوم هر بار که رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی دارید به شما کمک می‌کند. اما HPV می‌تواند مناطقی را تحت تأثیر قرار دهد که توسط کاندوم پوشانده نشده است، بنابراین شما کاملاً محافظت نمی‌شوید.
  • همیشه اسباب بازی‌های جنسی را با یک کاندوم جدید برای شریک زندگی‌تان بپوشانید و بعد از استفاده آن‌ها را بشویید.
  • انجام منظم آزمایشات STI یکی از بهترین راه‌ها برای مراقبت از سلامت جنسی است. اگر با چندین شریک جنسی رابطه دارید، استفاده از کاندوم و انجام آزمایشات منظم حتی اگر هیچ علامتی ندارید، مهم‌تر است.
  • مصرف پروفیلاکسی قبل از مواجهه (PrEP)، قرص‌های ضد بارداری یا هر نوع دیگر پیشگیری از بارداری – به غیر از کاندوم – از شما در برابر HPV و سایر بیماری‌های مقاربتی محافظت نمی‌کند.

www.beintheknow.org

سوالات متداول