درمان زگیل تناسلی با لیزر

درمان زگیل تناسلی با لیزر؛ از بین بردن زگیل واژن و مقعد

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری‌های آمیزشی در دهه‌های اخیر بوده و آمار جهانی مبتلایان به آن بسیار فراتر از ایدز و سایر بیماری‌های آمیزشی است. در ظاهر فقط با زائده‌هایی پوستی به شکل زگیل مواجه هستیم که عمدتا در نواحی تناسلی به وجود می‌آیند. مبتلایان نباید درمان زگیل تناسلی را به تاخیر بیندازند و گمان کنند که این عارضه هیچ درمانی ندارد.

برداشتن زگیل تناسلی با لیزر و کرایو می‌تواند به پاکسازی سلول‌های آلوده به ویروس، کاهش خطر ابتلای شریک جنسی و تقویت سیستم ایمنی برای پاکسازی ویروس از بدن کمک کند.

زگیل تناسلی باید حتما درمان شود؟

این کاملاً به شما بستگی دارد، سیستم ایمنی بدن شما ممکن است با ویروسی که باعث این عارضه می‌شود، مبارزه کند و بدون هیچ درمان دیگری آن را از بین ببرد. اما ممکن است اینطور نباشد، گاهی زائده‌ها به نواحی اطراف سرایت می‌کنند، بزرگتر می‌شوند یا تعدادشان افزایش می‌یابد. همچنین برخی از زائده‌ها که در داخل واژن یا مقعد قرار دارند ممکن است به مرور زمان زیاد و حتی خطرناک شوند.

زگیل تناسلی چیست

اگر باردار هستید، ممکن است پزشک شما بخواهد زائده‌ها را از بین ببرد تا در هنگام زایمان طبیعی به نوزاد انتقال پیدا نکند. انجام درمان همچنین احتمال انتقال زگیل تناسلی به شریک جنسی‌تان را کاهش می‌دهد.

بسیاری از افراد نمی‌دانند که برخی از انواع ویروس اچ پی وی عامل اصلی ابتلا به نوعی سرطان کشنده در زنان است؛ سرطان سرویکس یا دهانه رحم که به عنوان چهارمین سرطان کشنده در دنیا شناخته شده می‌شود.

آیا لیزر درمان قطعی زگیل تناسلی واژن و مقعد است؟

می‎‌توان گفت که لیزر به عنوان آسان‌ترین، سریع‌ترین و موثر‌ترین روش درمان زگیل تناسلی واژن و مقعد شناخته می‌شود. این روش سرپایی بسیار مطمئن است و چون سلول‌های آلوده به ویروس اچ پی وی در این روش بطور کامل تخریب می‌‌شوند، احتمال عود مجدد زائده‌ها بعد از لیزر تقریبا از بین می‌رود.

بهترین درمان زگیل تناسلی با لیزر

روش‌های مختلفی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد، بسته به اینکه زائده‌ها کجا هستند و همچنین تعداد و اندازه آن‌ها، نکاتی هستند که در درمان این عارضه‌ اهمیت دارند. مانند همه داروها و روش‌ها، این درمان‌ها می‌توانند عوارض، هزینه‌ها و مزایای مختلفی داشته باشند.

لیزر زگیل تناسلی به عنوان بهترین درمان این عارضه شناخته می‌شود و میزان موفقیت آن دو برابر روش‌های دیگر مثل کرایوتراپی است. در روش لیزر، با تاباندن اشعه یکپارچه لیزر به عمق سلول‌ها و بافت زگیل، آن را از بین می‌برند. این روش حتی برای زائده‌های بزرگ هم کاربرد دارد و هر تعداد از زائده‌ها را در یک جلسه می‌توان با لیزر درمان کرد.

بنابراین برخلاف سایر روش‌ها، برای برداشتن زگیل‌های تناسلی با لیزر نیازی به چندین بار مراجعه نیست.

تعیین وقت مشاوره و لیزر زگیل تناسلی

برای دران زگیل تناسلی با لیزر و همچنین دریافت مشاوره حضوری، می‌توانید از طریق شماره زیر با کلینیک تماس بگیرید.

بعد از لیزر زگیل چه انتظاری دارید؟

با توجه به تعداد و اندازه زائده‌ها، زمان بهبودی محل لیزر متفاوت است. اما بطور کلی حدود دو تا چهار هفته طول می‌کشد تا جای لیزر بطور کامل ترمیم شود.

  • بیماران باید بعد از درمان زگیل تناسلی با لیزر، تا زمان خوب شدن ناحیه تحت درمان از برقراری رابطه جنسی پرهیز کنند.
  • همچنین مصرف داروهای تجویزی توسط پزشک و مراقبت‌های لازم بسیار مهم است.
  • حمام آب نمک به تسکین و التیام ناحیه تناسلی در طول درمان کمک می کند. دو مشت نمک ساده در هر حمام یا دو قاشق غذاخوری در یک کاسه بزرگ، ترجیحاً دو بار در روز.
  • زایلوکائین (ژل لیگنوکائین ۲%) یک بی حس کننده موضعی مفید برای قرار دادن روی نواحی لیزر است.
  • همچنین داشتن روابط جنسی ایمن و تغییر رژیم غذایی برای تقویت سیستم ایمنی برای پیشگیری از عود مجدد این عارضه بسیار مهم است.

معمولا عود و بازگشت مجدد در طول ۳ ماه اول اتفاق می‌افتد. ارزیابی بعدی ۳ ماه پس از درمان ممکن است برای اطمینان از عدم وجود زگیل جدید مفید باشد.

مزایای لیزر زگیل تناسلی

در مقایسه با سایر روش‌های درمان مثل استفاده از پماد، کرایو و الکتروکوتر، لیزر زگیل تناسلی دارای مزایای مهمی است:

  • اشعه لیزر با تابش متمرکز به زائده‌، به عمق یک میلی‌متری آن نفوذ کرده و باعث آسیب به بافت اطراف نمی‌شود. 
  • لیزر می‌تواند برای نقاطی که دسترسی به آن‌ها سخت است، مانند زائده‌های در مجرای ادرار، مفید باشد.
  • فارغ از تعداد و اندازه زائده‌ها، لیزر در یک جلسه انجام می‌شود.
  • با بی حسی و احساس درد انجام می‌شود.
  • بعد از لیزر دچار تاول و زخم‌های خیلی دردناک نمی‌شوید و نیازی به پانسمان نیست.
  • درمان زگیل تناسلی قطعی و بدون عود مجدد است.
  • لیزر هیچگونه عوارضی ندارد.
  • احتمال انتقال ویروس بعد از لیزر، تا حدی کاهش پیدا می‌کند.
  • امکان لیزر زگیل تناسلی در دوران بارداری هم وجود دارد.
  • جای زخم و اسکار بعد از لیزر باقی نمی‌ماند.

هزینه لیزر زگیل تناسلی

با توجه به اینکه لیزر سریع‌ترین و قطعی‌ترین راه درمان این عارضه است، طبیعی است که هزینه لیزر زگیل تناسلی در مقایسه با سایر روش‌ها کمی بیشتر باشد. اما بعد از لیزر، نیازی به هزینه مجدد برای درمان نیست. برای تعیین هزینه دقیق باید تعداد، اندازه و پراکندگی زائده‌ها بررسی شود. همچنین ممکن است زائده‌های در داخل واژن و مقعد وجود داشته باشند که برای بیمار قابل مشاهده نیستند. بنابراین تعیین هزینه لیزر زگیل تناسلی بدون معاینه ممکن نیست.

مطلب مرتبط: هزینه لیزر زگیل تناسلی

معاینات و آزمایشات قبل از درمان

به طور کلی این عارضه را می‌توان به راحتی با معاینه تشخیص داد. این بدان معنی است که آنها معمولاً توسط دکتر متخصص (زنان، پوست یا اورولوژ) معاینه می‌شوند و ممکن است پزشک از یک لنز بزرگنمایی استفاده کند تا از تشخیص زگیل مطمئن شود.

مطلب مرتبط: دکتر زگیل تناسلی

برای خانم‌ها اگر قرار باشد داخل واژن معاینه شود، از کولپوسکوپی استفاده می‌شود تا امکان مشاهده مناسب دهانه رحم و داخل واژن را فراهم کند. غربالگری منظم دهانه رحم برای خانم‌ها، صرف نظر از اینکه زگیل تناسلی دارند یا خیر، توصیه می‌شود.

تشخیص و معاینات زگیل تناسلی

انجام تست پاپ اسمیر و اچ پی وی در زنان و بیوپسی و نمونه برداری از زائده‌های قابل مشاهده در مردان برای تشخیص قطعی زگیل تناسلی و تایپ اچ پی وی قبل از اقدام به درمان، امری ضروری است.

زگیل تناسلی در زنان و مردان معمولا باعث درد نمی‌شود، مگر اینکه در اثر اصطکاک یا اصلاح ناحیه تحریک شود. در حالی که بسیاری از بیماری‌های مقاربتی با علائم ناراحت کننده بروز پیدا می‌کنند. زگیل‌ها به سادگی از طریق مشاهده یا در برخی موارد با نمونه برداری تشخیص داده می‌شوند.

سایر روش‌های درمان زگیل تناسلی در زنان و مردان

روش‌های دیگری برای درمان زگیل تناسلی در زنان و مردان وجود دارد که طول دوره‌های عود مجدد آن را کاهش می‌دهد و به صورت درمان‌های موضعی باعث می‌شوند زائده‌ها زودتر بهبود یابند و از پیشرفت آن جلوگیری می‌کند:

  • دارو درمانی و استفاده از پماد زگیل تناسلی هم روشی برای درمان این بیماری است. ممکن است پزشک با توجه به اندازه و نوع زائده‌ها، پمادها و داروهای خاصی برای کنترل علائم و بهبود آن تجویز کند.
  • کرایوتراپی یا سرما درمانی که با اسپری نیتروژن مایع منجمد، زائده‌ها را از بین می‌برند.
  • الکتروکوتر که با کمک جریان الکتریکی (برق) زائده‌ها را می‌سوزانند و از بین می‌برند. این روش به بی حسی موضعی نیاز دارد.
  • عمل جراحی از دیگر روش‌ها برای درمان این بیماری است که بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد و تمامی زائده‌های او برداشته می‌شود.

سوالات متداول

3
دیدگاه بگذارید

avatar
200
  Subscribe  
Notify of
میترا
میترا

سلام. ممنون از مطلب مفیدتون.

حسن
حسن

بعد درمان با لیزر احتمال برگشت زگیل تناسلی هست؟