بواسیر در زنان

علائم بواسیر در زنان {درمان هموروئید در دوران بارداری+لیزر}

یکی از انواع بیماری‌های نشیمنگاهی بسیار دردناک بواسیر یا هموروئید است که علائم شدیدی به همراه دارد. اما در سال های اخیر بواسیر در زنان و همچنین ابتلا به هموروئید در بارداری شیوع گسترده ای پیدا کرده است. علت این امر را می توان سبک زندگی غلط در بانوان و وضعیت فیزیولوژیکی آنان عنوان نمود.

با ما همراه باشید تا با علت بواسیر در زنان، بواسیر در بارداری و دلایل و روش های درمانی آن آشنا شوید.

هموروئید در بارداری زنان چیست؟

بواسیر یا هموروئید به متورم و گشاد شدن عروق در ناحیه مقعد اطلاق می شود. بواسیر بیماری مزمن و یا کشنده ای محسوب نمی شود، اما ممکن است به شدت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. به عبارتی می توان گفت، هموروئید ها رگ های پرخونی هستند که در نتیجه وارد شدن فشار به وجود آمده اند. در صورتی که به هر علتی این عروق آسیب ببینند، دچار خونریزی شده و حتی ممکن است دچار پارگی شوند، که در این صورت فرد اصطلاحا مبتلا به بواسیر خونی شده است.

بیشتر بخوانید: بواسیر خونی چیست؟

علت بواسیر در زنان

اصلی ترین علت بواسیر در زنان اعمال فشار به مقعد در اثر عوامل متعدد است. تحت فشار قرار گرفتن عروق مقعد سبب بروز بواسیر در زنان می شود. علاوه بر آن برخی از مهم‌ترین علل بروز هموروئید در زنان به این شرح است:

بارداری و زایمان

بواسیر بارداری و بعد از زایمان می توانند ناشی از شرایط ایجاد شده و یا در صورت سابقه ابتلا به آن مجددا عود کند. شرایط  جسمی، روحی و تغییر در روند زندگی مادر در این دوران همگی می توانند عاملی برای بروز چنین بیماری باشند. به از جمله مهمترین علت‌های بواسیر در بارداری می توانیم به این موارد اشاره کنیم.

بواسیر در بارداری

ترشح هورمون ها: یکی از مهمترین علل بروز این بیماری یبوست و خشکی مدفوع است. یبوست وضعیتی است که در طی آن حجم مدفوع یا تعداد دفعات آن کاهش یافته و بیمار برای دفع نیاز به وارد کردن فشاری بیش از اندازه به این ناحیه دارد. اما رابطه یبوست با ترشح هورمون ها چیست؟

همان طور که حتماً می دانید در این دوران حجم بسیار زیادی از هورمون های مختلف که برای رشد جنین ضروری است در بدن مادر ترشح می شود. 

این حجم از هورمون می تواند عامل اختلالاتی از جمله مشکلات روحی، اختلال در خواب و… شده و یا وضعیت دستگاه گوارش را متحول نماید که در این صورت یبوست ایجاد شده و خطر بروز بواسیر افزایش می یابد.

افزایش حجم خون: در این دوران حجم خون افزایش پیدا کرده و در نتیجه آن، عروق گشاد تر می شوند. اغلب مادران همزمان فشار خون بالا را نیز تجربه می کنند. همه این عوامل دست به دست هم می دهند، تا بواسیر در بارداری ایجاد شود.

افزایش حجم رحم: با رشد جنین نه تنها حجم رحم بلکه وزن مادر نیز افزایش می یابد. این وزن اضافی به عروق خونی کف لگن فشار وارد کرده و عامل بروز این مشکل می گردد. به همین جهت به مادران توصیه می شود، وزن خود را در حالت تعادل نگاه داشته و بیشتر از یک حد معینی وزن اضافه نکنند.

مشاوره و تشخیص بواسیر در زنان

اگر دچار مشکل هموروئید در بارداری هستید، می توانید از طریق واتساپ با مشاوران ما در ارتباط باشید.

رابطه جنسی مقعدی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، ایجاد فشار زیاد در مقعد می تواند باعث ایجاد آسیب در این ناحیه شود. استفاده از مقعد به عنوان عضو جنسی فشار خیلی زیادی در این ناحیه ایجاد می کند، زیرا حالت ارتجاعی مقعد به هیچ عنوان به اندازه واژن نیست و تنها جهت دفع مدفوع کاربرد دارد.

بنابراین برقراری رابطه جنسی مقعدی به دلیل فشار زیادی که به رکتوم وارد می کند ممکن است باعث ایجاد بواسیر یا سایر بیماری های مقعدی و حتی بیماری های جنسی شود.

عدم مصرف فیبر

داشتن رژیم غذایی کم فیبر و مصرف نکردن مایعات کافی یکی دیگر از دلایل ایجاد هموروئید در زنان و مردان به حساب می آید. زیرا فیبر به افزایش حرکات روده و راحت تر شدن دفع کمک می‌کند.

درمان بواسیر در زنان و هموروئید بارداری

بنابراین زمانی که فیبر کافی مصرف نمی کنید، دچار یبوست شده و میزان فشار وارده به مقعد شما افزایش می یابد و در صورت تکرار این حالت، دچار بیماری های مثل هموروئید خواهید شد.

از سایر دلایل ایجاد هموروئید در زنان می توان به کم تحرکی و نشستن های طولانی مدت، کهولت سن، اضافه وزن و غیره اشاره کرد.

علائم بواسیر یا هموروئید در بارداری

بواسیر در بانوان علائمی مشابه بواسیر در مردان ایجاد می کند. این علائم عبارتند از :

روش های درمان هموروئید یا بواسیر در زنان

روش های مختلفی برای درمان بواسیر زنان وجود دارد که با توجه به شرایط بیمار و همچنین میزان پیشرفت بیماری پزشک بهترین گزینه را پیشنهاد می دهد.

استفاده از روش های درمان خانگی بواسیر زنان، خصوصا در دوران بارداری باید با احتیاط کامل و با در نظر گرفتن سلامت جنین انجام شود. البته باید این نکته را هم در نظر بگیرید که احتمال درمان بواسیر با استفاده از روش های خانگی بسیار پایین است.

بخصوص اگر بواسیر وارد مرحله پیچیده تر خود شده باشد و یا فرد به بواسیرهای درجه ۳ و ۴ مبتلا باشد، باید از روشهای درمانی تهاجمی تری استفاده کنند. مهمترین روش های درمان بواسیر در زنان به این شرح است :

جراحی بواسیر یا هموروئید در زنان

عمل جراحی بواسیر در زنان جز روش های پزشکی است که برای درمان قطعی این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد. روش‌های جراحی شامل تکنیک هایی میشود، که به این شرح است :

  • رابربند : این تکنیک شامل بستن باند لاستیکی به اطراف هموروئید است، این روش موجب قطع جریان خون رسانی به هموروئید شده و به بهبودی آن کمک می کند. البته تکنیک رابربند همراه با درد زیادی خواهد بود.
  • اسکلروتراپی : این روش کم تهاجمی شامل تزریق مایع مخصوصی به عروق هموروئیدی است که به جمع شدن این عروق و بهبود آن کمک ویژه ای می نماید. اسکلروتراپی ممکن است در درمان هموروئید موثر نباشد.
  • هموروئیدکتومی : این روش شامل جراحی برداشت هموروئید است. هموروئیدکتومی همراه با درد بسیاری بوده و دوره نقاهت طولانی مدتی دارد. به علاوه هموروئیدکتومی ممکن است روش قطعی درمان این بیماری نباشد.

البته نمی توان از این روش ها برای درمان هموروئید در بارداری استفاده کرد.

درمان بواسیر یا هموروئید بارداری با لیزر در زنان

تکنیک لیزر درمانی بهترین روش برای درمان بواسیر در زنان است، لیزر می تواند بافت هموروئیدی را بدون احساس درد و یا خونریزی درمان نماید و درمانی قطعی برای این بیماری به شمار می رود. 

از دیگر مزیت های لیزر هموروئید می‌توانیم به هزینه مناسب درمان، سرپایی بودن آن و دوره نقاهت کوتاه مدت اشاره کنیم.

همچنین روش لیزر هموروئید هیچگونه عوارضی ندارد و در عرض یک روز بطور کامل بیماری شما را درمان می کند.

برای درمان بواسیر با لیزر تماس بگیرید

برای تعیین وقت لیزر هموروئید از طریق شماره زیر با کلینیک تماس بگیرید.

گاهی بواسیر بارداری به قدری پیشرفت می کند و برای مادر آزاردهنده است که توانایی تحمل آن را ندارد و به دنبال راهی برای درمان فوری آن است. در چنین شرایطی لیزر بواسیر در بارداری تقریبا تنها گزینه ایست که علاوه بر درمان بیماری، آسیبی به جنین وارد نمی کند.

البته این روش حتما باید بعد از بررسی وضعیت بیمار و طبق دستور پزشک انجام شود و استثناء هم درمورد آن وجود خواهد داشت.

درمان خانگی

درمان های خانگی شامل روشهایی است که به برطرف نمودن علائم این بیماری به بانوان کمک می کند. برخی از روش های درمان خانگی بواسیر در بانوان به این شرح است :

  • مصرف فیبر کافی : فیبر می تواند به افزایش حجم مدفوع کمک نماید، زیرا بدن انسان قابلیت هضم این ماده مغذی را ندارد. در نتیجه فیبر در روده ها تجمع می کند. انواع میوه ها، سبزیجات و غلات از منابع غنی از فیبر به شمار می روند.
  • مصرف آب کافی : آب کافی می تواند با نرم نمودن مدفوع به رفع یبوست و درمان بواسیر کمک نماید. حداقل میزان مصرف آب برای درمان ۸ لیوان در روز است.
  • حمام سیتز : حمام سیتز یا نشیمنگاهی شامل قرار دادن ناحیه کفل در لگن آب گرم است. این کار در بهبود گردش خون و عملکرد روده موثر است. برای افزایش تاثیرگذاری این روش درمانی میتوانید به آب حمام، سرکه و یا جوش شیرین بیافزایید.
  • کمپرس یخ :  قرار دادن کمپرس سرد می تواند تا حد قابل توجهی از میزان درد بیماری بکاهد. برای این منظور یخی را که درون کیسه فریزر قرار داده شده و با حوله پوشانده شده را  بر روی موضع قرار دهید.
  • ورزش و تحرک : ورزش می تواند در درمان این بیماری موثر باشد. زیرا ورزش و تحرک می تواند با افزایش گردش خون به بهبودی سریع تر کمک نماید. بهترین ورزش برای این منظور پیاده روی است. در ضمن باید از انجام ورزشهای سنگین نظیر وزنه برداری پرهیز شود.

درمان دارویی بواسیر یا هموروئید در زنان

درمان دارویی بواسیر می تواند در اغلب موارد به رفع علائم بیماری کمک کند. البته داروی بواسیر بهتر است با مشورت پزشک مصرف شود تا دوز مناسب تعیین گردد. همچنین مادران باردار و شیرده لازم است قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت نمایند. 

یکی از مهمترین داروهای مناسب برای درمان بواسیر  در بانوان، آنتی هموروئید است.  این دارو به شکل پماد و شیاف آنتی هموروئید در دسترس است و می تواند علائم بیماری از جمله درد، سوزش، خارش، بهبود التهاب و تورم را بهبود ببخشد.

از دیگر داروهای مناسب برای درمان هموروئید می توانیم به پماد ام جی، پماد لیدوکائین، پماد پراموکسین، داروی روهمورین و … اشاره کنیم. در صورتی که پس از ۷ روز مصرف این دارو بهبودی حاصل نشود، لازم است. مصرف دارو را قطع با پزشک در مورد سایر روش های درمانی مشورت نمایید.

دیدگاه بگذارید

avatar
200
  Subscribe  
Notify of