بواسیر یا هموروئید داخلی و خارجی

هموروئید داخلی بدون خونریزی+ درمان بواسیر داخلی درجه ۱،۲،۳،۴

بواسیر داخلی و خارجی شایع ترین بیماری نشیمنگاهی است که بیشتر افراد در دوره‌هایی از زندگی خود با آن روبرو می‌شوند. در یک تعریف ساده و کلی بیماری بواسیر در اثر کشیدگی و التهاب رگ‌های خونی ناحیه مقعد به وجود می‌آید. این عامل کشیدگی و فشار می تواند ناشی از یبوست یا عادت های غلط در طول زندگی باشد.

مطلب مرتبط: بواسیر یا هموروئید چیست؟

اگر رگ های دیواره داخلی مقعد آسیب ببینند فرد به هموروئید داخلی مبتلا شده است که دارای ۴ گرید مختلف است. در اینجا به بررسی علائم و دلایل بواسیر داخلی و راه های درمان آن می پردازیم:

بواسیر یا هموروئید داخلی چیست؟

همانطور که از نام آن مشخص است این نوع هموروئید از نوع داخلی است و رگ های داخل مقعد و دیواره راست روده متورم می‌گردند و یا در موارد خاصی دچار پارگی می‌شوند.

معمولا بواسیر داخلی علائم و نشانه های ظاهری مشخصی ندارد اما در صورتی که رگ های داخلی مقعد دچار تورم و التهاب بیشتری شوند و هموروئید پیشرفت کند امکان اینکه زائده های گوشتی از مقعد بیرون بزند وجود دارد که وضعیتی بسیار دردناک است و با خونریزی همراه می باشد. همچنین اگر خونریزی طولانی شود، بیمار ممکن است با کم خونی مواجه گردد.

علائم بواسیر داخلی

اولین مشخصه ی اصلی بواسیر داخلی خونریزی است که در اثر اجابت مزاج و تحریک ناحیه شروع می شود و رنگ آن قرمز روشن است. مشاهده مدفوع خونی هم نوع دیگری از علائم هموروئید داخلی است.

نکته دیگری که در رابطه با هموروئید داخلی لازم به ذکر است این مورد می باشد که در داخل کانال مقعد پایانه ها و گیرنده های عصبی کمتری نسبت به خارج و اطراف آن وجود دارد، به همین دلیل بسیاری از بیمارانی که به این وضعیت دچار می شوند با درد زیادی روبرو نمی شوند ولی ممکن است با خارش و خونریزی مواجه گردند.

همچنین یکی دیگر از علائم هموروئید داخلی احساس اجابت مزاج ناقص است که فرد با وجود دفع مدفوع باز هم احساس می کند که نیاز به دفع مدفوع دارد.

مشاهده بیرون زدگی در مقعد به خصوص بعد از اجابت مزاج یکی دیگر از علائم بواسیر داخلی است. با توجه به اینکه این عارضه در چهار درجه مختلف ایجاد می شود، شدت بیرون زدگی در هر یک از درجات هموروئید داخلی متفاوت است.

شایع ترین علت هموروئید داخلی

گاهی ممکن است ابتلا به بواسیر یک امر اجتناب ناپذیر باشد که با افزایش سن ایجاد می شود. اما رعایت نکات تغذیه ای و سبک زندگی هم از دلایل ایجاد این عارضه به شمار می روند. در ادامه چند مورد از مهم ترین دلایل بواسیر داخلی را عنوان می کنیم:

  • نشستن زیاد و بی تحرکی
  • بارداری و زایمان در زنان
  • برنامه غذایی عاری از فیبر و مایعات کافی
  • انجام کارها و ورزش های سنگین
  • یبوست و خشکی مدفوع
  • اسهال طولانی
  • چاقی

انواع بواسیر داخلی گرید ۴،۳،۲،۱

هموروئید داخلی گرید۱: در شروع بیماری هموروئید خفیف است و عروق داخلی رکتوم فقط متورم می شوند اما تورم به اندازه ای نیست که رگها از مقعد بیرون بزنند.

گرید۲: در این درجه عروق هموروئیدی با ایجاد فشار و در زمان دفع از مقعد بیرون می زنند اما بعد از اجابت مزاج بصورت خود به خود به داخل برمی گردند.

بواسیر داخلی گرید۳: اگر بعد از مدفوع رگ های بواسیری از مقعد بیرون بزنند و برای بازگشت به سرجای خود نیاز به نیروی خارجی داشته باشند، هموروئید شما درجه سه است.

هموروئید گرید ۴: اگر رگ های بواسیری دچار پرولاپس شوند و بطور کامل از مقعد بیرون بزنند، شما به هموروئید داخلی درجه چهار دچار شده اید.

مشاوره آنلاین و سریع

اگر به هموروئید داخلی مبتلا شده اید و قبل از درمان این عارضه نیاز به مشاوره دارید، می توانید از طریق واتساپ با مشاوران ما در تماس باشید.

نحوه تشخیص بواسیر داخلی

در بسیاری از موارد بواسیر داخلی بدون هیچ گونه علامت و نشانه ظاهری خاصی می باشد. چنانکه بیمار به دنبال دفع مدفوع با خونریزی بدون درد و مدفوع خونی مواجه باشد و علائمی از بیرون زدگی و تورم در اطراف مقعد او دیده نشود، به احتمال زیاد ابتلا به هموروئید داخلی مطرح باشد. 

برای تشخیص هموروئید داخلی معاینه ظاهری مقعد کافی نیست و پزشک با کمک آناسکوپ یا با استفاده از روش پروکتوسکوپی و کولونوسکوپی داخل مقعد و دیواره های راست روده را به خوبی معاینه می کند.

بنابراین مراجعه به دکتر بواسیر(هموروئید) برای انجام معاینه و تشخیص قطعی بیماری امری ضروری است.

روشهای درمان

برای درمان بواسیر داخلی قبل از هر چیزی باید به شرایط جسمی بیمار و علائم او توجه داشت. اگر بیمار علائم خفیفی را تجربه کند، خونریزی کم باشد و با درد و خارش روبرو نشود می توان این عارضه را با تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی تا حد زیادی بهبود بخشید، البته نه بطور دائم و قطعی.

تنها راه درمان قطعی بواسیر داخلی، جراحی و لیزر است و استفاده از روش های درمان خانگی بواسیر و درمان دارویی بطور موقت علائم بیمار را کاهش می دهد.

زمانی که هموروئید پیشرفت می کند و خونریزی افزایش می یابد، واضح است بیمار نیاز به درمان های پزشکی دارد.

برای درمان بواسیر داخلی پزشکان از روش هایی همچون رابربند یا عمل جراحی استفاده می کنند، ولی در سال های اخیر روش ایمن و کم عارضه تری برای درمان هموروئید داخلی به وجود آمده است.

لیزر هموروئید داخلی

درمان هموروئید با لیزر یک روش قطعی و موفقیت آمیز برای خلاص شدن از بیماری بواسیر یا هموروئید داخلی به شمار می آید.

این عمل بدون بیهوشی و در عرض نیم ساعت در مطب یا کلینیک انجام می شود. در این روش با استفاده از اشعه لیزر زائده هموروئید داخلی را حذف می کنند و اصلا نیازی به تیغ جراحی نیست. در ادامه دلایل استقبال بیماران از روش لیزر هموروئید داخلی را بررسی می کنیم:

مزیای لیزر بواسیر داخلی

  • این عمل با بی حسی موضعی و بدون درد و خونریزی انجام می شود
  • در روش لیزر هموروئید نیازی به بستری شدن بیمار نیست و عمل در عرض نیم ساعت انجام می شود
  • نتایج لیزر قطعی است و احتمال عود مجدد بیماری وجود ندارد
  • لیزر بواسیر هیچ عوارضی برای بیمار ندارد
  • مشابه روش جراحی نیازی به پانسمان و تامپون نیست
  • دوران نقاهت و خوب شدن محل جراحی بسیار کوتاه تر از جراحی است

تماس جهت مشاوره و درمان هموروئید داخلی

می توانید برای تشخیص و درمان بیماری هموروئید و تعیین وقت معاینه از طریق شماره‌های زیر با کلینیک درمان لیزر تماس بگیرید.

عمل جراحی

عمل جراحی بواسیر داخلی به روش های مختلف قابل انجام است که با توجه به وضعیت بیماری و طبق دستور پزشک بهترین روش پیشنهاد می شود. روش های رایج جراحی بواسیر شامل:

درمان خانگی و طب سنتی

درمان بواسیر داخلی با طب سنتی و روش های خانگی جز درمان های در دسترس برای بیماران به شمار می رود اما نمی توان به عنوان درمان قطعی از آن استفاده کرد.

این روش ها فقط می توانند علائم بیماری را تا حدی کاهش دهند اما استفاده خودسرانه از آنها می تواند شرایط بیماری را بدتر کند و روند درمان را به تعویق بیندازد.

سوالات متداول

42
دیدگاه بگذارید

avatar
200
  Subscribe  
Notify of
عبدالرضا
عبدالرضا

سلام هزینه عمل لیزری بواسیر داخلی چقدر است ونیز هزینه عمل لیزری بواسیر خارجی چنداست

سیما
سیما

چندبار خون تو مدفوعم دیدم و یکمم خارش دارم بعضی وقتا مشکلم هموروئید هست؟باید از چه داروهایی استفاده کنم

فاطمه اسکندری
فاطمه اسکندری

سلام من هموروئید داخلی دارم که مدتیه از مقعدم بیرون زده و خیلی آزارم میده این هفته میخوام عمل هموروئیدکتومی انجام بدم اما هنوز میترسم که نکنه خوب تشه شما چه روشی رو پیشنهاد میدین

کیانی
کیانی

سلام من چندوقته به سختی اجابت انجام میدم و حس میکنم داخل مقعدم یه چیزی هست چیکار باید بکنم

خدایی
خدایی

سلام من بواسیر دارم و دکتر گفته باید عمل کنم اما فقط بعضی وقتا بیرون میزنه نمیشه با دارو درمانش کرد

فهیمه
فهیمه

سلام من فقط خونریزی دارم و به اندازه چند قطره بعد از مدفوع خون میچکه اما علائم دیگه ندارم لطفا راهنماییم کنید

میترا
میترا

سلام یعنی اگه برجستگی بیرون مقعد باشه بواسیر داخلی ینست؟

سهیلا
سهیلا

سلام من یبوست دارم و انگار یه چیزی تو مقعدم مانع از خارج شدن مدفوع میشه باید چیکار کنم

عسل
عسل

سلام دکتر چندماهه که مشکل یبوست دارم و بعضی وقتا بعد از اینک مدفوع میکنم یه گوشت از مقعدم بیرون میزنه که درد هم نداره به نظرتون اگه بواسیر باشه نیاز به درمان داره؟

سهراب
سهراب

سلام من گاهی بعد از مدفوع یکم گوشت اضافه از مقعدم میاد بیرون ممکنه بواسیر باشه؟

عادل
عادل

سلام مقعدم موقع دستشویی میزنه بیرون بعد خود به خود خوب میشه خونریزی هم ندارم این چیه

کیوان
کیوان

سلم من دور مقعدم بیرون زده یک ماهه همینجوری مونده دکتر عمومی گفت بواسیر هست باید چیکار کنم خوب بشه

لعیا
لعیا

من وقتی مدفوعم سفت باشه دور مقعدم برجسته میشه و خون میاد این بواسیر داخلی هست یا خارجی؟

عباس
عباس

سلام درد در ناحیه سمت چپ شکم دارم اگر مدفوع دارم درد میگیرم حتی ناحیه زیر کمرم درد میگرد واگر مدفوعم خالی کنم درد از بین میره جواب لطفا

فهیمه
فهیمه

سلام من بواسیر دارم اما درد و اینا ندارم فقط خونریزی میکنه بعضی وقتا یعنی باید عمل کنم

اقبال
اقبال

با سلام
یک ماه میشه کی هنگامی دستشویی کردن یکم درد دارم و یکم خون میاد درد زیادی هم ندارم آیا می تواند بواسیر باشد؟ روش درمانی دارویی وجود دارد؟

صدرا
صدرا

سلام خسته نباشید دکتر بعضی وقتا که یبوست دارم مقعدم یکم بیرون میزنه میشه راهنمایی کنید باید چیکار کنم میتونه هموروئید باشه؟

مولایی
مولایی

سلام من داخل مقعدم ورم کرده و سخت مدفوع میکنم ممکنه هموروئید داخلی باشه؟

فرشته
فرشته

سلام دکتر کاش یکم درمورد درمان خانگی بواسیر داخلی هم توضیح میدادین

احمد
احمد

ایا تو مجموعه اتون دکرت اقا هم وجود داره؟ نعذب هستم خانوما برای درمانم اقدام کنن.