پماد آتی هموروئید

آنتی هموروئید چیست؟ شیاف و پماد+ نحوه مصرف از اپلیکاتور

در این مطلب از درمان لیزر دو مورد از بهترین و موثرترین داروهای هموروئید که توسط بسیاری از پزشکان توصیه می‌شوند را بررسی کرده و نحوه مصرف آنهارا بازگو خواهیم نمود. اما فراموش نکنید که بهترین روش درمان هموروئید، استفاده از روشها و دستورات پزشک متخصص است و مسئولیت مصرف هر یک از این داروها بدون تجویز پزشک به عهده بیمار است.

شیاف و پماد آنتی هموروئید

بیماری بواسیر یکی از آن مشکلات رایجی است که  نیمی از بیماران، خصوصا میانسالان با شکایت از علائم آزار دهنده آن به ما مراجعه می‌کنند. استفاده از داروهایی مثل شیاف و پماد آنتی هموروئید یکی از راه‌های بهبود علائم این بیماری است و در دسترس بودن، بسیاری از افراد به عنوان اولین روش درمانی از آن استفاده می‌کنند.

جهت مشاهده روش قطعی درمان هموروئید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

آیا بواسیر با پماد و شیاف آنتی هموروئید درمان می‌شود؟ استفاده از پماد و شیاف بواسیر در مراحل ابتدایی بیماری می‌تواند تا حد زیادی علائم این عارضه را کاهش دهد. اما نمی‌توانید انتظار درمان قطعی هموروئید را با استفاده از دارو داشته باشید.

مشاوره با دکتر هموروئید

قبل از اینکه از دارو استفاده کنید، حتما برای مشاوره و معاینه به کلینیک مراجعه کنید.

شیاف آنتی هموروئید

شیاف آنتی هموروئید به عنوان بهترین دارو برای بواسیر و یا سایر اختلالات مجرای مقعد شناخته می‌شود که حاوی ماده فنیل افرین است. البته استفاده از این داروها تاثیر خیلی زیادی در درمان بیماری نخواهد داشت، زیرا عملکرد آنها بدون توجه به علت اصلی بروز عارضه است.

بنابراین شیاف‌ها تنها در درمان فوری درد بواسیر و رفع علائم این بیماری نقش دارند و تاثیری در درمان قطعی هموروئید نخواهند داشت. در ادامه به تشریح این دارو و میزان تاثیر شیاف آنتی هموروئید در درمان این عارضه می‌پردازیم.

تاثیر شیاف آنتی هموروئید بر بیماری‌های مقعدی

شیاف آنتی هموروئید به علت دارا بودن ماده‌ای به نام فنیل افرین، عروق متورم شده در اثر بیماری هموروئید را کوچک می‌کند تا به این ترتیب علائم بیماری شامل درد، خارش، تورم و سوزش مقعد از بین برود.

از دیگر تاثیرات این شیاف برای درمان بواسیر می توانیم به خاصیت محافظتی آن اشاره کنیم زیرا که این دارو به شکل لایه ای محافظ درآمده و هنگام دفع از التهاب جلوگیری می کند.

اگر بیماری شما در مراحل ابتدایی خود باشد، می توان با استفاده از این شیاف آن را درمان نمود ولی اگر بیماری در مرحله پیشرفته خود باشد، نیاز به استفاده از درمان های تهاجمی تر امری ضروری محسوب می شود و استفاده از این پمادها تنها در کاهش علائم این بیماری موثر هستند.

موارد مصرف شیاف آنتی هموروئید

مهمترین موارد مصرف این شیاف برای درمان اختلالات مقعد، عبارتند از:

عوارض مصرف شیاف آنتی هموروئید

مصرف این دارو به جز مواردی که بیش از اندازه مصرف شود، عوارض جانبی چندانی را به همراه نخواهد داشت، اما در صورت استفاده بیش از حد ممکن است باعث مشکلاتی شود، که عبارتند از :

  • افزایش ضربان قلب
  • سردرد
  • عصبی شدن
  • لرزش
  • خواب دشوار
  • واکنش های آلرژیک (جوش، خارش، ورم، گیجی شدید و تنگی نفس)
شیاف آنتی هموروئید

برای جلوگیری از بروز چنین عوارضی مقدار مصرف دارو باید مطابق با مقدار تجویزی پزشک باشد، همچنین نباید از شیاف آنتی هموروئید بیشتر از ۷ روز استفاده نمود. در صورت بروز عوارض این چنینی مصرف دارو را قطع و با پزشک مشورت نمایید.

تداخلات دارویی شیاف بواسیر

توصیه می شود از مصرف خودسرانه این شیاف پرهیز نموده و حتما قبل از مصرف آن پزشک را در جریان بگذارید، زیرا ممکن است مصرف این داروی هموروئید برای شما مضر باشد.

مصرف این شیاف برای افراد مبتلا به دیابت، پرکاری تیروئید، فشار خون بالا، مشکلات قلبی و ادرار دشوار ناشی از انسداد مجاری باید زیر نظر پزشک باشد. همچنین مصرف این شیاف برای موارد حساس به این دارو، مبتلایان به عفونت‌های ثانویه، ضایعات قارچی و ویروسی، ضایعات سلی مقعد ممنوع است.

مصرف شیاف آنتی هموروئید روشی رایج برای درمان بیماری مقعدی به شمار می رود. اما تجربه نشان داده مصرف این دارو تاثیر چندانی در درمان نداشته و تنها در مواردی به رفع علائم بیماری کمک می‌کند.

حتی در برخی موارد مصرف طولانی مدت این دارو موجب بروز عوارض و نشانه هایی شده و با ایجاد تاخیر در فرآیند درمان، وضعیت بیمار را وخیم تر نموده است.

اگر میخواهید برای همیشه از این بیماری خلاص شوید، باید از درمان های تهاجمی  نظیر لیزر درمانی و عمل جراحی استفاده نمایید. اما از آنجایی که جراحی مشکلات و عوارض مخصوص به خود را دارد، امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطلب مرتبط: دکتر بواسیر یا هموروئید

پماد آنتی هموروئید

پماد آنتی هموروئید هم معمولا اولین پیشنهاد به عنوان داروی بواسیر یا هموروئید است که می‌تواند در مراحل ابتدایی ایجاد هموروئید به عنوان درمانی موثر عمل نماید.

فرمولاسیون تولیدی این دارو به نحوی است که علاوه بر درمان هموروئید داخلی در درمان هموروئید خارجی نیز موثر عمل می‌کند. 

همچنین از این پماد یا شیاف آنتی هموروئید می توان به عنوان دارو برای تسکین علائم سایر اختلالات مجرای مقعدی مثل شقاق یا فیستول نیز استفاده نمود.

مزایای استفاده از پماد آنتی هموروئید

مهم ترین مزیتی که می توان برای استفاده از کرم آنتی هموروئید بیان نمود در دسترس بودن و تاثیرگذاری سریع آن برای تسکین علائم بیماری است. در واقع آنتی هموروئید بیشتر به عنوان پماد بواسیر خارجی شناخته می شود.

همچنین این دارو در تسکین علائم بیماری تاثیر گذار است و به عنوان قابض و ضد درد عمل می‌کند اما درمانی موقت است که تنها قادر است علائم بیماری را بهبود ببخشد، برخی از مزایای استفاده از پماد آنتی هموروئید به این شرح است:

  • بهبود التهاب و تورم
  • مهار کردن سوزش و خارش مقعد
  • تسکین درد
  • ترمیم بافت ها و عروق آسیب دیده ناشی از بواسیر
  • درمان خونریزی های مقعد

معایب مصرف پماد آنتی هموروئید

از معایب استفاده از این پماد بواسیر یا هموروئید این است که تنها در مراحل ابتدایی بیماری موثر بوده و در بواسیرهای پیشرفته تاثیر آنچنانی ندارد. از طرفی این داروی هموروئید تاثیر موقتی در بهبود علائم بیماری داشته و نمی‌تواند درمان قطعی باشد و یا به مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرد.

زیرا پماد یا شیاف آنتی هموروئید نیز مانند هر داروی دیگری با استفاده طولانی مدت دارای عوارضی نیز خواهد بود. برخی از عوارض این بیماری که البته در اثر استفاده بیشتر از حد مجاز و طولانی مدت روی میدهد، به این شرح است:

  • تورم و التهاب پوست اطراف مقعد
  • خارش و سوزش پوست
  • راش پوستی
  • واکنش های حساسیتی در پوست مقعد
  • درد
  • قرمزی پوست
  • خونریزی مقعدی

این عوارض به ندرت ایجاد میشود اما لازم است در صورت مشاهده هر یک از آنها مصرف دارو را قطع نموده، و به پزشک مراجعه نمایید.

چه زمانی از پماد آنتی هموروئید استفاده کنیم؟

یکی از راهکار های ساده درمان این بیماری استفاده از کرم آنتی هموروئید است. همان طور که ذکر کردیم این دارو تنها می تواند علائم این بیماری را بهبود ببخشد و درمانی موقتی است زیرا این پماد قابلیت درمان قطعی بواسیر را ندارد.

از طرفی تنها در مراحل ابتدایی این بیماری کاربرد داشته و در درمان بواسیرهای پیشرفته موثر نخواهد بود بلکه برای درمان بواسیرهای پیشرفته بایستی از درمان های موثرتری مثل درمان تهاجمی جراحی یا درمان کم تهاجمی مثل لیزر که در کمترین زمان ممکن و بدون درد و خونریزی به درمان بواسیر می پردازد، استفاده نمایید.

دستورات و نحوه مصرف پماد آنتی هموروئید با اپلیکاتور

  • خانم های باردار و مادران شیرده باید قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت نمایند.
  • میزان مصرف دارو باید مطابق نظر پزشک باشد.
  • برای استعمال پماد بواسیر می توانید از اپلیکاتور استفاده نمایید ولی لازم است آن را پس از هر بار استفاده با آب و صابون بشویید.
  • چنانچه زمان مصرف دارو را فراموش کردید در صورتی که زمان کمی گذشته بلافاصله استفاده کنید در غیر این صورت نیاز به استفاده دو برابر از دارو نمی باشد.
  • این پماد نباید بیشتر از حد مجاز استفاده شود زیرا می تواند باعث بروز عوارض گردد.
    در صورت مشاهده خونریزی مصرف دارو را قطع نموده و با پزشک مشورت نمایید.
  • در صورتی که در طی یک الی دو هفته علائم این بیماری بهبود نیافت و یا تشدید شد لازم است با پزشک مشورت نمایید.
  • اگر مبتلا به بیماری های نظیر دیابت، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، اختلال تیروئید و مشکلات مربوط به مجاری ادراری هستید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.
  • اگر در حال حاضر از داروهای دیگری نیز استفاده می کنید، حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • استفاده از پماد بواسیر برای کودکان ممنوع است.
  • بهتر است قبل از مصرف ناحیه ی مقعدی را با آب و صابون شستشو داده و با حوله ای نرم خشک کنید.

پماد لیدوکائین

لیدوکائین جزء داروهای بی حس کننده است که به صورت موضعی کاربرد دارد. در نتیجه مهمترین کاربرد پماد لیدوکائین برطرف کردن درد حاصل از بیماری هموروئید است.

نحوه استفاده از لیدوکائین مقعدی

عملکرد این پماد به گونه ای است که با مسدود کردن کانال کلسیم از انتقال پیام های عصبی به سیستم مرکزی عصبی جلوگیری می نماید. از دیگر مزیت های این پماد می توانیم به خاصیت ضد التهابی آن اشاره کنیم که موجب شده بتواند به درمان بیماری کمک نماید.

درمان بواسیر با پماد لیدوکائین تاثیری موقت داشته و نمی توان از آن به عنوان درمان قطعی برای این بیماری یاد کرد. لیدوکائین تنها در برطرف کردن درد بیماری موثر است و تاثیری در درمان علت اصلی بیماری ندارد.

در مراحل پیشرفته تر بیماری، درمان هموروئید با استفاده از روش‌های اسکلروتراپی، رابربند، هموروئیدکتومی، لیزر و …امکان پذیر است.

بهترین راهکار درمان بواسیر با لیزر است زیرا بیماری بدون احساس درد، خونریزی، به جای ماندن اسکار، بستری شدن در بیمارستان و … به طور قطع درمان می‌شود.

مصرف این پماد برای مادران باردار و خردسالان باید با مشورت متخصص صورت گیرد. همچنین باید از مصرف طولانی مدت دارو پرهیز نموده و از بانداژ موضع بپرهیزید زیرا تاثیر دارو را افزایش می‌دهد.

عوارض پماد لیدوکائین

از عوارض این دارو می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • سوزش
  • تورم
  • سرگیجه
  • تاری دید
  • افزایش و کاهش دمای بدن

سوالات متداول

64
دیدگاه بگذارید

avatar
200
  Subscribe  
Notify of
بهار
بهار

سلام لطفا راهنمایی کنید که پماد برای بواسیر بهتره یا شیاف؟

حبیبی
حبیبی

سلام خسته نباشید من پماد آنتی هموروئید گرفتم که باید دو هفته مصرف کنم اما تداد اپلیکاتوراش کمه میشه هرکدومو چندبار استفاده کرد؟

سمانه
سمانه

سلام من درد و مشکل دفع داشتم دکتر برام پماد آنتی هموروئید تجویز کرد استفاده کردم یکم بهتر شدم ولی کامل نه میخوام بدونم اشکالی نداره یه دوره دیگه استفاده کنم؟

فتاحی
فتاحی

سلام من خیلی خارش و سوزش دارم تو مقعدم رفتم داروخانه بهم پماد آنتی هموروئید داد میخوام بدونم اگه استفاده کنم عوارضی نداره؟

دانیال فرجی
دانیال فرجی

ببخشید من شیاف هموروئید که میذارم بعدش دلپیچه میگیرم و سریع باید دفع انجام بدم باید چیکار کنم

حامد
حامد

سلام چه مدت میتونیم از پماد انتی هموروئید استفاده بکنیم ؟؟

حامد
حامد

الان ۳هفته است انتی هموروئید استفاده میکنم علایم بواسیرمو خوب کرده ولی اطرف مقعد شبیه جوش زده چکار کنم

فریبا
فریبا

دکتر به من پماد ام جی داد ولی تاثیر زیادی نداشت میشه یه مدتم از آنتی هموروئید استفاده کنم؟ ضرری نداره؟

نرگس
نرگس

سلام برای استفاده از پماد انتی همورویید حتما باید از اپیلیکاتور استفاده کرد؟ میشه فقط پماد رو دور و روی مقعد بدون اپلیکاتور استفاده کرد

نقوی
نقوی

سلام من بواسیر داخلی دارم چند وقت از پماد استفاده کردم خیلی بهتر شدم اما بعد یک هفته بازم علائمم برگشت بازم میتونم از پماد استفاده کنم؟

احسان
احسان

سلام روزی چندبار پماد هموروئیدو بزنیم بهتره؟

فلاحی
فلاحی

سلام من یکم درد و برآمدگی مقعد داشتم رفتم دکتر بهم پماد داد الان بعد دو هفته یکمی بهترم اما هنوز برجستگی دارم. باید به مصرف ادامه بدم؟

زهرا
زهرا

سلام. وقتتون بخیر. بنده مبتلا به بواسیر داخلی و خارجی هستم. سه هفته پیش چند روز علاوه بر خارش و سوزش، خونریزی هم داشتم که خونریزی قطع شد. به پزشک مراجعه کردم و شیاف آنتی هموروئید تجویز کردند و بعد از سه روز استفاده الان دوباره خونریزی دارم و حتی مقدار خونریزی بیشتر از قبل هست و سوزش و خارش هم دارم. خواستم بدونم به نظر شما من استفاده از شیاف رو ادامه بدم یا نه؟

امیرعلی
امیرعلی

سلام دوماه پیش خونریزی داشتم دکتر تشخیص بواسیر داد پماد آنتی هموروئید تجویز کرد و استفاده کردم یه مدت خوب بودم اما الان بازم خونریزیم شروع شده به نظرتون دوباره پماد استفاده کنم

سلیمی
سلیمی

من یه بار شیاف استفاده کردم اما دردم خیلی زیاد شد و به سختی تونستم شیاف و بذارم با این شرایط چه روشی و پیشنهاد میدین

فرشته
فرشته

سلام دکتر وقتتون بخیر من از شیاف آنتی هموروئید استفاده میکنم اما دردم بعد از گذاشتن شیاف زیاد میشه باید چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید

فریبا
فریبا

سلام من چندماهه زایمان کردم و درد و خونریزی مقعد دارم دکتر برام شیاف آنتی هموروئید تجویز کرده دوبار مصرف کردم خونریزیم زیاد شده باید ادامه بدم یا نه

nnn
nnn

سلام خسته نباشید ببخشید من رفتم دکتر گفت یه شقاق کوچیک داری پماد انتی هموروئید برام نوشت الان یک هفته استفاده میکنم خیلی کوچیک شده ولی هنوز کامل رفع نشده بنظرتون کامل رفع میشه

مهسا
مهسا

سلام من خارش زیاد اشتم که یکمی بهتر شد با پماد آتنتی هموروئید فقط تا کی باید استفاده کنم؟

سهیل
سهیل

من مدت طولانی از پماد آنتی هموروئید استفاده کردم و الآن تقریبا دو هفته است که با احساس خارش در ناحیۀ اطراف مقعد (از زیر دنبالچه تا منتها الیه جلو) مواجه هستم و بعد از بررسی با آینه می بینم که این ناحیه پوستش قرمز شده، برای همین پماد آنتی هموروئید رو قطع کردم و از زینک اکسید استفاده می‌کنم که خارشش برطرف بشه، دیگه چه کاری باید انجام بدم؟

مجید
مجید

سلام وقتتون بخیر من چند وقتیه که مشکل بیرون زدگی داشتم تا خونریزی دیدم رفتم دکتر بهم شیاف داد الان سه روزه مصرف میکنم ولی بعد مصرف سوزش دارم قبلا سوزش وخارش نداشتم میشه راهنمایی کنید

علی
علی

سلام ببخشید من سوزش وخارش وهم خوریزی دارم چیکار کنم دردش خیلی زیاده 😢

الا
الا

سلام خسته نباشید.خیلی ببخشید برای استفاده از اپیلاکتور پماد مقعدی باید دراز بکشیم یا تو حالت نشستن تو دستشویی (ایرانی) هم میشه استفاده کرد؟

الا
الا

سلام خسته نباشید.خیلی ببخشید برای استفاده اپیلاکتور مقعدی باید دراز بکشیم یا تو حالت نشسته تو دستشویی (ایرانی) هم میشه استفاده کرد؟

بهرام
بهرام

سلام لطفا راهنمایی کنید . ما نمی‌دونستم یک بار برای بچه مون از پماد آنتی هموروییدکه سه سال و نیم داره و یبوست داشت استفاده کردیم. الان زیاد دستشویی می‌ره. به نظرتون از عوارض پماد هست؟ درمانی داره؟؟

Fatima
Fatima

سلام وقتتون بخیر
آیا میشه همزمان هم از شیاف هموروئید استفاده کرد هم از پمادش؟؟

ناسناس
ناسناس

سلام وقت بخیر..تقریبا یک هفته پیش متوجه شدم دچار همروئید شدم. از داروخونه پماد و شیاف آنتی همرویید گرفتم .لطف میکنید راهنماییم کنید از هر کدوم چند بار در روز استفاده کنم .ممنونم

باران
باران

سلام وقتتون بخیر من ۱۰ تا از شیاف آنتی هموروئید رو استفاده کردم و الان یک برآمدگی کوچک و جوش مانند در ناحیه بین مقعد و شرمگاهیم مشاهده کردم ممکنه از عوارض شیاف باشه؟؟؟؟

اسیه
اسیه

سلام ایا قده سرطانیه همورویید قابل مداواست وسلامتی رامیشه برگرداند برای بیماریکه قده درون روده بزرگ بسیاررشدکرده ودرحال شیمی درمانیست وفراوان دردمیکشد

علی
علی

سلام من چند روز پیش یه هموروئید ترومبوزه‌ تو بخش خارجی مقعدم ایجاد شد. دو روز اول وقتی دست میزدم درد داشت. الان تقریبا درد خاصی نداره. خونریزی‌و … هم ندارم. سایز همروئید هم کوچیک هست.میخواستم بدونم اگر از پماد انتی همروئید استفاده کنم ایا از بین میره؟

منیره
منیره

سلام ببخشیددکتربه من هم پمادآنتی هموروئیدروباشیاف باهم داده میشه فقط شیاف استفاده کنم چون مشکلم حادنیست

مهدی
مهدی

سلام خسته نباشید برای بواسیر داخل مقعد شیاف آنتی هموروئید بهتر است یا پماد؟ قیمت این دارو ها چقدر است