درمان خانگی بواسیر یا هموروئید

درمان خانگی بواسیر با داروی گیاهی هموروئید(طب سنتی)

هموروئید شایع‌ترین بیماری دردناک ناحیه مقعد است که نشانه‌هایی مانند درد، التهاب و خون در مدفوع را ایجاد می‌نماید. این عارضه در درجات مختلف ایجاد می‌شود و اگر زود تشخیص داده شود، با روش‌های درمان خانگی و گیاهی(طب سنتی) بواسیر قابل بهبود و درمان خواهد بود.

در ادامه از درمان لیزر به بحث در مورد روش‌های خانگی برای درمان هموروئید و همچنین درمان گیاهی بواسیر (طب سنتی) که از گذشته تاکنون جهت مداوای این بیماری مورد استفاده بوده، خواهیم پرداخت.

درمان خانگی بواسیر چگونه است؟

درمان خانگی بواسیر یا هموروئید عمدتا شامل رژیم غدایی صحیح می‌باشد که در اصل از ابتلا به یبوست جلوگیری کرده و مانع از ابتلا فرد به بیماری بواسیر یا هموروئید می‌گردد.

استفاده از روش درمان خانگی بواسیر به خصوص اگر در مراحل اولیه باشد می‌تواند درد و التهاب را کاهش داده و حتی به طور کامل تورم بالشتک‌های خونی را نیز از بین ببرد.

استفاده از روش درمان گیاهی بواسیر هم قطعا در مراحل نخست بیماری می‌تواند در بهبود علائم هموروئید و کاهش التهاب، خارش و سوزش تاثیرگذار باشد. حتی روش‌های خانگی و استفاده از داروهای گیاهی برای درمان بواسیر گاهی توسط پزشک هم پیشنهاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: بواسیر چیست؟

اما متاسفانه گاها بیماران بدون مشورت با دکتر متخصص بواسیر یا جراح عمومی و بدون اینکه از وضعیت دقیق بیماری خود آگاه باشند اقدام به استفاده از داروی گیاهی برای درمان بواسیر می‌کنند و برای مدت طولانی این روش را ادامه می‌دهند که همین امر باعث پیشرفت و پیچیده تر شدن شرایط بیماری می‌شود.

مشاوره و درمان هموروئید در مرکز درمان لیزر

برای دریافت مشاوره قبل از اقدام به هرگونه درمان، می توانید از طریق شماره زیر با کارشناسان ما در واتساپ در ارتباط باشید.

روش های درمان بواسیر در خانه

به طور کلی درمان خانگی بواسیر با روش‌های تاثیرگذار و التیام بخش عبارتند از:

کمپرس سرد: قرار دادن یخ بر روی بواسیر می‌تواند تا حد زیادی در کاهش درد ناشی از آن موثر باشد. به علاوه قرار دادن یخ بر روی این ناحیه می‌تواند تورم را کاهش داده و خونریزی بواسیر را متوقف نماید.

کمپرس گرم: قرار دادن حوله تمیز که با آب گرم مرطوب شده است می‌تواند تا حد قابل توجهی التهاب و درد بواسیر را کاهش دهد.

استفاده از حمام نشیمن یا سیتز: نشستن در حمام سیتز یا لگن آب گرم موجب بهبودی درد و تورم  این بیماری می شود. جهت اثرگذاری بیشتر می توان به آب مقداری سرکه سیب یا نمک دریا اضافه نمایید.

مصرف فیبر غذایی: مصرف میوه‌ها و سبزیجات طبیعی که سرشار از فیبر هستند می توانند یبوست را درمان و در نرم کردن مدفوع تاثیر گذار باشند و به این ترتیب از پیشرفت این بیماری کاسته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: فیبر چیست؟

استفاده از دستمال مرطوب: استفاده از دستمال توالت زبر بعد از اجابت مزاج می‌تواند باعث تحریک بیماری بواسیر شود. دستمال مرطوب علاوه بر تمیز کردن ناحیه مقعد از تحریک این ناحیه جلوگیری می‌کند. اطمینان حاصل کنید که در ترکیبات دستمال‌هایی که انتخاب می‌کنید الکل، عطر یا سایر مواد تحریک‌کننده نباشد. این مواد می‌توانند به جای تسکین، علائم هموروئید را بدتر کنند.

نوشیدن آب: نوشیدن آب تا ۸ لیوان در روز ساده‌ترین  روش درمان خانگی هموروئید است و می‌تواند در رفع یبوست و بهبود بیماری اثرگذار باشد.

ورزش: انجام فعالیت‌های بدنی سبک مانند پیاده روی می‌تواند به درمان بواسیر کمک نماید.

پوشیدن لباس‌های نخی: لباس‌های تنگ و پلی استر را با پنبه‌های قابل تنفس (مخصوصاً لباس‌های زیر نخی) تعویض کنید تا به تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه مقعد کمک کنید. این امر می‌تواند علائم و خطر عفونت در زخم‌های باز یا پوست آسیب دیده را کاهش دهد.

نرم کننده‌های مدفوع: مصرف روزانه نرم کننده‌های مدفوع یا مکمل های فیبر مانند پسیلیوم می‌توانند به بهبود یبوست و کاهش علائم هموروئید کمک کنند.

آیا درمان خانگی هموروئید روش قطعی به شمار می‌آید؟

به کار گیری درمان خانگی بواسیر می تواند تا حد قابل توجهی به بهبود فرد بیمار کمک نماید، اما میزان تاثیرگذاری این روش ها به درجات مختلف هموروئید بستگی دارد.

ولی به طور کلی نمی توان روش‌های خانگی را به عنوان درمان قطعی هموروئید معرفی نمود، بلکه این روش‌های خانگی به جز مواردی محدود، تنها نقش التیامی داشته و می‌توانند فرآیند بهبود را تسریع نماید.

روش‌های موثر و قطعی درمان بواسیر شامل عمل جراحی و لیزر درمانی است که امروزه به سبب مشکلات و دردسرهای عمل جراحی، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و رایج ترین روش درمانی استفاده از عمل لیزر بواسیر است.

درمان گیاهی هموروئید(طب سنتی)

می توان گفت روش درمان گیاهی یا طب سنتی بواسیر یا هموروئید یکی از اولین روش‌هایی است که به ذهن بیماران میرسد و معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرد. افراد مبتلا به این عارضه به دلایل گوناگون ترجیح می دهند که بدون مراجعه به پزشک و با روش های بدون دردسر و در دسترس مشکل خود را برطرف کنند.

درمان گیاهی بواسیر

به طور مثال در گذشته برای درمان بواسیر از گیاهان دارویی و پماد های طبیعی استفاده می‌شد و این روش‌ها در برخی از موارد مفید بودند و علائم بیماری به طور کامل از بین می‌رفت.

در مراحل پیشرفته بیماری استفاده از داروهای گیاهی برای درمان هموروئید بی تاثیر است و فقط بصورت موقت علائم بیماری را کاهش می دهد. اما می‌توان از روش گیاهی در کنار سایر گزینه‌های درمان که توسط پزشک پیشنهاد می‌شود برای تسریع روند بهبود این عارضه استفاده کرد.

مطلب مرتبط: راه‌های درمان فوری درد بواسیر

موثر ترین داروی گیاهی برای هموروئید

در ادامه چندین داروی گیاهی برای درمان بواسیر پیشنهاد شده که در ادامه به معرفی بهترین و تاثیرگذارترین این داروها می‌پردازیم:

  • گیاه بابونه: به دلیل خواص ضد التهابی و آبرسانی و همچنین افزایش سوخت و ساز بدن برای درمان گیاهی بواسیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف این داروی گیاهی بصورت روغن و به شکل موضعی و یا استفاده از خود گیاه در حمام سیتز می‌تواند در بهبود علائم و التهاب بیماری تاثیرگذار باشد. همچنین استفاده از دمنوش بابونه هم توصیه می‌شود.
  • سرکه سیب: قطعا با خواص بیشمار سرکه سیب آشنایید. سرکه سیب به دلیل خواص ضد باکتری و قابضی که دارد یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان بواسیر شناخته می‌شود که درد و خارش و التهاب بیماری را کاهش می‌دهد. برای استفاده از این روش باید یک پنبه را به سرکه آغشته کنید و روی هموروئید قرار دهید. فراموش نکنید هر چند ساعت یکبار پنبه را تعویض کنید.
  • آلوئه ورا: استفاده از آلوئه ورا برای بهبود زخم و کاهش التهاب هموروئید بسیار تاثیرگذار است. خاصیت ضد التهابی آلوئه ورا می تواند علائم آزاردهنده مثل خارش، سوزش و درد را کاهش دهد. اگر به دنبال یک داروی گیاهی برای درمان بواسیر داخلی هستید، آلوئه ورا یکی از بهترین گزینه ها است. برای مصرف ابتدا باید ژل داخل گیاه را تخلیه کنید و سپس به صورت موضعی برای هموروئید خارجی و به شکل منجمد برای هموروئید داخلی استفاده کنید.
  • روغن نارگیل: این روغن خواص زیادی دارد که مهم ترین آن کمک به خونریزی بواسیر است. وقتی بیماری پیشرفته شود و عروق هموروئیدی دچار پارگی شوند، بیمار شاهد خونریزی از مقعد خواهد بود که روغن نارگیل می تواند در کنترل آن تاثیرگذار باشد. استفاده از این روغن برای درمان گیاهی هموروئید هیچ عارضه ای ندارد و باید در محل بیماری استعمال شود.
  • روغن بادام: استفاده از روغن بادام برای درمان گیاهی بواسیر فوق العاده است. این روغن خاصیت نرم کنندگی و ضد التهاب دارد و اگر بطور مرتب از آن استفاده شود تاثیر بسیاری در درمان بیماری خواهد داشت. روغن بادام به لایه های زیرین پوست نفوذ می‌کند و همچنین وضعیت گوارشی را بهبود می‌بخشد.

آیا بواسیر به طور قطعی با داروی گیاهی درمان می شود؟

همانطور که در بالا اشاره شد نمی توان از روش های درمان گیاهی به عنوان روش قطعی درمان بواسیر استفاده کرد. داروهای گیاهی تنها در مراحل اولیه بیماری و یا به عنوان روش مکمل در کنار سایر درمان ها می توانند تاثیرگذار باشند.

حتی در مراحل اولیه هم اگر بعد از یک هفته علائم هموروئید بهبود نیافت، باید طبق نظر پزشک از سایر روش های درمان استفاده کنید.

درمان هموروئید در طب سنتی

برای درمان بواسیر یا هموروئید در طب سنتی می بایست سم سودا از بدن خارج شود. برخی از داروهایی که برای رفع سودا در بدن توصیه شده است عبارتند از :

  • بسفایج
  • سرکه انگبین  (ترکیب سرکه انگور و عسل )
  • ماءالجبن (آب پنیر)
  • اسطوخودوس

علاوه بر موارد ذکر شده بادکشی، حجامت و سنگ درمانی نیر می تواند در درمان خانگی و گیاهی هموروئید موثر باشد.

سوالات متداول

28
دیدگاه بگذارید

avatar
200
  Subscribe  
Notify of
روشا
روشا

سلام من ۳۰ سالمه و حدود یک هفته س که هموروئید ترمبوز گرفتم، درد بیچاره م کرده، دکتر هم رفتم ژل رکتول،. لیدوکایین، دیتیلیژل و قرص مسکن بهم داده اما هنوز موقع اجابت مزاج درد شدیدی دارم چقدر طول میکشه تا دردم کمتر بشه، لطفا راهنمایی کنید

ریحانه
ریحانه

سلام دو سال پیش همسرم تو یه روز برفی از هشتگرد رفت و ترومبوز لیزر کرد دکتر عابدیان واقعا پزشک کار بلد هستند با خیال راحت نزد ایشون خودتون رو درمان کنید. بعد دو سال مشکلی ندارند خدا رو شکر. دست جناب دکتر هم درد نکنه.

اشکان
اشکان

دکترعابدیان اسمشون چیه مطبشون کجاست؟

فائزه
فائزه

سلام من بواسیرم بیرون زده و اذیتم میکنه لطفا بگید تو خونه چجوری میتونم برطرفش کنم

ویدا
ویدا

سلام خدمت شما ممنون میشم منو راهنمایی کنید الان حدود ۳ هفته هست یه چیزی از مقعدم بیرون زده فکر میکنم بواسیر هست پماد استفاده کردم درمان نشد لطفا راهنمایی کنید

بختیاری
بختیاری

سلام من روغن نارگیل استفاده کردم اما خارش گرفتم میخوام بدونم ممکنه حساسیت زا باشه

سالمی
سالمی

سلام دکتر من بواسیر داشتم الان افتادم به خونریزی خواهشا کمکم کنید چیکار کنم

محمدعلی
محمدعلی

سلام من بواسیر درجه ۳ دارم و وقتایی که درد دارم کمپرس یخ استفاده میکنم اما میخوام یه راه خانگی یا دارویی بهم بگید که بیماریم درمان بشه لطفا راهنماییم میکنید

دربان
دربان

سلام من باردارم و یبوست زیاد دارم الان چندمین باره که خونریزی کردم خیلی نگرانم اگه بواسیر باشه چه راهی پیشنهاد میدین که برام ضرر نداشته باشه

مرجان
مرجان

سلام من بواسیر دارم هر روز یک ربع تو آب و سرکه سیب میشینم یکمی بهتر شدم ام هنوز کامل خوب نشدم چه راهی پیشنهاد میدین

فرحزادی
فرحزادی

سلام من بواسیر دارم که خیلی ورم کرده بود یکم تو سرکه سیب نشستم تورمش کم شد حتما توصیه میکنم

شیوا
شیوا

سلام تقریبا ۱۵ روزه که بواسیرم خونریزی میکنه (هفته ای یکی دوبار) از چه دارویی استفاده کنم که این مشکل برطرف بشه؟ میترسم برم دکتر

MIB
MIB

سلام درمان گیاهیکه در مواقع یبوست خیلی کم و گاهی اوقات با لکه خون همراهه چیه؟اب درمانی- فیبر- برگ سنا… رو امتحان کردم زیاد جواب نمیده.

علیرضا
علیرضا

وقت بخیر من چند روزیه کنار مقعدم باد کرده مثل نخود خیلی درد میکنه حتی نشستن واسم سخت شده قبلا بواسیرم عود کرده بود ولی الان یه طرف دیگس احتمال داره بواسیر جا به جا بشه ؟و اینکه باید چیکار کنم ؟

ملیحه
ملیحه

کاش دوستانی که تجربه درمان خانگی موفق داشتن، کامنت بذارن!