پماد زگیل تناسلی

بهترین پماد زگیل تناسلی و داروهای زگیل + روش مصرف

زگیل تناسلی معمولا با ایجاد زائده‌ در نواحی تناسلی و مخاطی بدن نمایان می‌شود و یکی از بیماری‌های جنسی شایع است که بسیاری از افرادی که رابطه جنسی دارند به آن دچار می‌شوند. البته گاهی مبتلایان به این ویروس زائده‌ای ندارند، اما بسیاری از افرادی که علائم ظاهری این بیماری را دارند، به دنبال راه درمان سریع زگیل تناسلی با پماد و دارو هستند.

داروی زگیل تناسلی

حتی با درمان، این امکان وجود دارد که زگیل‌ها در عرض چند هفته یا چند ماه عود کنند. علت این است که با درمان زگیل تناسلی لزوماً از شر تمام ویروس (HPV) که باعث این عارضه می‌شود، خلاص نمی‌شوید. برخی از سلول‌ها در پوست و واژن که ظاهر طبیعی دارند ممکن است آلوده به HPV باقی بمانند.

در حال حاضر هیچ درمانی وجود ندارد که به طور دائمی از شر HPV در تمام سلول‌های آلوده خلاص شود، اما بیشتر افراد ویروس و زگیل‌ها را با سیستم ایمنی خود طی دو سال پاک می‌کنند. 

روش‌های مختلفی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد که در دسترس‌‌ترین آن‌ها استفاده از دارو و پماد زگیل تناسلی است. البته توصیه می‌کنیم بدون مشورت و تجویز پزشک از هر دارویی بر روی زائده‌های زگیل استفاده نکنید.

اینکه دکتر زگیل تناسلی چه درمانی را توصیه می‌کند به مواردی مانند تعداد زگیل‌ها، محل قرارگیری آن‌ها، اندازه و ترجیح درمانی شما بستگی دارد. برای آشنایی با این داروها در ادامه در درمان لیزر با ما همراه باشید.

پماد زگیل تناسلی بدون نسخه

محصولات بدون نسخه فقط برای درمان زگیل‌های معمولی یا کف پا بی خطر و موثر هستند. بیماران نباید محصولات زگیل را روی خال‌های مادرزادی یا زگیل‌های تناسلی استفاده کنند. با اینکه این داروهای بدون نسخه به راحتی از داروخانه قابل تهیه هستند، اما گاهی استفاده از آنها می تواند انتشار زگیل تناسلی به سایر نواحی را تسهیل کند.

همچنین اگر پوست تحریک شده، عفونی یا اریتماتوز است، باید از استفاده از دارو و پماد زگیل اجتناب شود. بیماران مبتلا به دیابت یا گردش خون ضعیف به دلیل افزایش خطر عفونت نباید از آن‌ها استفاده کنند.

گاهی ممکن است پزشک تشخیص دهد که برای درمان زگیل تناسلی واژن، زگیل مقعد و کشاله ران، نیاز به انجام روش‌های کرایو و لیزر است. 

در ادامه با چند دارو و پماد زگیل تناسلی که ممکن است برای بیماران تجویز شوند آشنا خواهید شد، همه این داروها باید یک یا چند بار در هفته به مدت چند هفته استفاده شوند تا زمانی که زائده‌ها از بین بروند:

پماد زگیل تناسلی پودوفیلین

پودوفیلین درمانی است که بافت زگیل را از بین می‌برد. این محلول اسیدی باید با یک گوش پاک کن روی زائده‌های زگیل استعمال شود و شما باید یک تا چهار ساعت بعد آن ناحیه را بشویید. درمان هر هفته به مدت چهار تا شش هفته یا تا زمانی که ضایعات از بین بروند تکرار می‌شود.

عکس داروی زگیل پودوفیلین

عوارض جانبی از تحریک خفیف پوست تا درد و زخم های پوستی متغیر است. استفاده از پودوفیلین در بیماران باردار ممنوع است.

محلول اسید سالیسیلیک برای زگیل

تنها داروی زگیل تناسلی بدون نسخه و ایمن و موثر، اسید سالیسیلیک است. فرآورده‌ها در ژل‌ها یا مایعات مبتنی بر کلودیون (۵٪ – ۱۷٪ اسید سالیسیلیک)، چسب (۱۲٪ – ۴۰٪) و گلیکول در دسترس هستند.

مایعات مبتنی بر کلودیون نباید در اطراف زائده زگیل استفاده شوند و پس از استفاده باید درپوش محکم بسته شود تا از تبخیر اتر جلوگیری شود. اگر کریستال‌های قابل مشاهده در یک بطری ظاهر شد، باید آن را دور انداخت. بیماران نباید بخارات حاصل از محصولات مبتنی بر کلودیون را استنشاق کنند. آنها باید ناحیه را به مدت ۵ دقیقه از قبل خیس کرده و قبل از استفاده از محصول کاملاً خشک کنند.

اسید سالیسیلیک یک عامل کراتولیتیک است که سلول‌های اپیدرم آلوده به HPV را به آرامی حذف می‌کند. اشکال دارویی همچنین پوست را مسدود می‌کنند و خیساندن قبل از انسداد به عملکرد محصول از طریق خیساندن لایه شاخی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: عکس زگیل تناسلی

پماد پودوفیلوکس

پماد زگیل تناسلی پودوفیلوکس شبیه پودوفیلین است و می‌توانید پماد، ژل یا محلول مایع را دو بار در روز به مدت سه روز متوالی روی زگیل‌های تناسلی بمالید. سپس تا چهار روز آینده از هیچ درمانی استفاده نکنید. می‌توانید این چرخه را تا چهار بار تکرار کنید تا زمانی که زائده‌ها از بین بروند. پودوفیلوکس در بیماران باردار استفاده نمی‌شود و عوارض جانبی آن مشابه عوارض پودوفیلین است.

پماد آلدارا یا ایمیکیمود

بهترین پماد زگیل تناسلی آلدارا است که سیستم ایمنی را برای خلاص شدن از شر زگیل تحریک می‌کند. می‌توانید کرم را مستقیماً روی زگیل بمالید (معمولاً قبل از خواب) و سپس ۶ تا ۱۰ ساعت بعد ناحیه را با آب بشویید.

عکس پماد آلدارا برا زگیل تناسلی

کرم را سه روز در هفته تا ۱۶ هفته یا روزانه تا هشت هفته استفاده می‌کنید. سوزش و قرمزی خفیف هنگام استفاده از این پماد طبیعی است و به این معنی است که درمان موثر است. مصرف پماد زگیل تناسلی آلدارا در دوران بارداری توصیه نمی شود.

اسید بی کلرواستیک و اسید تری کلرواستیک

هر دو اسید بی کلرواستیک (BCA) و اسید تری کلرواستیک (TCA) اسیدهایی هستند که بافت زگیل تناسلی را از بین می‌برند. TCA بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید توسط پزشک یا پرستار اعمال شود. پزشک اسید را یک بار در هفته به مدت چهار تا شش هفته یا تا زمانی که زگیل‌ها از بین بروند، روی زگیل استفاده می‌کند. عوارض جانبی TCA شامل درد و سوزش است. TCA برای استفاده در دوران بارداری بی خطر است.

اینترفرون

اینترفرون نوعی داروی زگیل تناسلی است که باعث پاسخ ایمنی می‌شود. این دارو در چندین فرم درمانی (تزریق، ژل موضعی) موجود است، اما مطالعات نشان داده است که زمانی که به صورت تزریقی در زگیل داده شود، مؤثرتر است.

عوارض جانبی اینترفرون شامل علائم شبیه آنفولانزا، خستگی، بی اشتهایی و درد است. اینترفرون معمولاً به عنوان خط اول درمان توصیه نمی‌شود. ممکن است در ترکیب با جراحی یا سایر درمان‌های پزشکی، به‌ ویژه در مورد زگیل‌هایی که با درمان‌های دیگر بهبود نمی‌یابند، استفاده شود. اینترفرون در دوران بارداری بی خطر نیست.

پماد سینکاتچینز

یک محصول گیاهی است که می‌توانید بدون تجویز استفاده کنید. مکانیسم دقیق اثر این دارو ناشناخته است، اما آنها دارای فعالیت آنتی اکسیدانی و تقویت کننده سیستم ایمنی هستند. این پماد روی هر زگیل تناسلی خارجی سه بار در روز تا ۱۶ هفته قرار می‌گیرد. از این پماد زگیل تناسلی نباید در واژن یا مقعد، در افراد دارای نقص ایمنی و یا در افراد مبتلا به تبخال فعال استفاده شود. قبل از تماس جنسی یا قبل از قرار دادن تامپون در واژن باید شسته شود و می تواند لاتکس کاندوم و دیافراگم را ضعیف کند.

عکس پماد سینکاتچینز

در کارآزمایی‌های این درمان، ۵ درصد از مصرف‌کنندگان پمادرا به دلیل عوارض جانبی قطع کردند و تقریباً ۹۰ درصد واکنش‌های موضعی را گزارش کردند که برخی از آنها شدید بود (خارش، قرمزی، درد، التهاب، زخم، تورم، سوزش، تاول‌های کوچک)

میزان اثر گذاری داروی زگیل تناسلی چقدر است؟

مواد شیمیایی فعال در داروها و پمادهای زگیل تناسلی باعث ایجاد التهاب موضعی و مرگ سلول‌های زگیل می‌شود. همچنین اعتقاد بر این است که آنها یک پاسخ ایمنی موضعی را فعال می‌کنند که به مبارزه با عفونت HPV کمک می‌کند.

میزان اثربخشی گزارش شده کرم‌های محلی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است. میزان موفقیت درمان به ماهیت زگیل، اندازه آن‌ها و وضعیت پاسخ ایمنی در برابر HPV بستگی دارد.

سوالات متداول

https://www.uptodate.com/contents/genital-warts-in-women-beyond-the-basics/print

https://onlinedoctor.asda.com/uk/genital-warts.html