نقاهت بعد از جراحی اسفنکتروتومی

دوره نقاهت بعد از درمان شقاق با جراحی اسفنکتروتومی+عکس

اسفنکتروتومی یکی از روش های جراحی کم تهاجمی درمان شقاق است، این روش درمانی می تواند بسته به شرایط بیمار درمانی موثر برای این بیماری باشد.

بیماری شقاق چیست؟ نوعی عارضه مقعدی است که موجب بروز ترک عمیق در دیواره مقعدی می گردد. این ترک ممکن است در اثر اعمال فشار و یا با علت زمینه ای مانند تنگی دریچه مقعدی ایجاد شود. در هر حال در صورتی که شقاق با استفاده از درمان های خانگی و دارویی بهبود نیابد، لازم بسته به شرایط بیمار، پیشرفت بیماری و نظر پزشک از روش جراحی استفاده شود.

دوره نقاهت بعد از عمل شقاق

هدف از انجام درمان شقاق با روش عمل اسفنکتروتومی کاهش فشار عضلانی مقعد است.  با ایجاد یک برش کوچک در عضله دریچه‌ داخلی مقعد فشار موجود در عضله را کاهش می دهند، تا گردش خون در این ناحیه افزایش پیدا کرده و زخم شقاق درمان شود.

این روش جراحی تحت بیهوشی عمومی و در دو روش باز و بسته انجام میشود. این روش جراحی درد خفیف و عوارض کمی دارد. اما رعایت برخی نکات در بهبودی سریع تر و نیز اثر گذاری نتیجه درمان موثر است. برخی از نکات که لازم است در دوره نقاهت بعد از جراحی اسفنکتروتومی به یاد داشته باشید، به این شرح است :

مشاورره، معاینه و درمان شقاق

برای دریافت مشاوره، وقت معاینه و درمان شقاق مقعدی از طریق شماره زیر با کلینیک تماس بگیرید.

مصرف فیبر

بعد از جراحی باید از یبوست جلوگیری نمایید. زیرا یبوست موجب عبور مدفوع سفت از مقعد شده و به عضله درمان شده آسیب جدی وارد می شود. مصرف فیبر ساده ترین روش برای جلوگیری و درمان یبوست است. فیبر ماده ای غیر قابل هضم در بدن است و در روده ها تجمع می کند تا با افزایش حجم مدفوع یبوست را درمان نماید. فیبر در اغلب مواد خوراکی وجود دارد ولی بیشتر در سبزیجات، میوه ها، غلات و… یافت می‌شود.

مصرف آب کافی

مصرف کافی آب تاثیر جدی در جلوگیری از یبوست  و نرم نمودن مدفوع دارد که مصرف آن برای افرادی که به تازگی عمل جراحی شقاق را انجام داده اند،  امری ضروری است. هر فرد باید حداقل در طول روز ۸ لیوان آب بنوشد.

پیاده روی

ورزش و پیاده روی روشی قطعی برای درمان بیماری ها به شمار می رود پیاده روی می تواند با افزایش گردش خون در ناحیه آسیب دیده و عضله اسفنکتر به درمان بیماری کمک نماید. از انجام ورزش های سنگین بپرهیزید زیرا که احتمال دارد،  شقاق مجدداً عود نماید.

مصرف دارو

داروها مصرفی شما در دوره نقاهت بعد از جراحی اسفنکتروتومی باید با مشورت پزشک باشد. همچنین مصرف داروی آنتی بیوتیک و مسکن، برای جلوگیری از درد و عفونت امری ضروری است. اما در صورتی که درد شدیدی دارید و یا احساس می کنید، زخم جراحی در حال عفونت است، لازم با پزشک مشورت کنید. احتمال باز شدن زخم وجود ندارد،  اما اگر به چنین موضوعی شک دارید آن را با پزشک در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: دارو و پماد شقاق

عوارض جراحی شقاق مقعدی

در صورت بروز هر یک از این عوارض جراحی شقاق مقعدی با پزشک خود مشورت نمایید.

  • درد ناگهانی در قفسه سینه، شکم و تنگی نفس یا سرفه خونی؛
  • تورم پا
  • خونریزی مقعدی شدید؛
  • متورم شدن و یا سرخی مقعد
  • بالا رفتن درجه حرارت بدن
  • درد مقعد که با مصرف مسکن بهبود نیابد.

سایر نکات ضروری برای دوره نقاهت بعد از جراحی اسفنکتروتومی به این شرح است:

  • مصرف مکمل در صورت برطرف نشدن یبوست با فیبر و آب کافی
  • رعایت بهداشت مقعد
  • خواب و استراحت کافی
  • استفاده از لباس های مناسب و اجتناب از لباس های تنگ با الیاف غیر طبیعی
  • احتمال بروز بی اختیاری گاز و مدفوع وجود دارد، نگران نباشید زیرا پس از مدتی برطرف خواهد شد.
  • مدت زمان دوره نقاهت پس اسفنکتروتومی در افراد مختلف متفاوت است اما به طور کلی این زمان در حدود ۱ الی ۲ هفته برای بازگشت به زندگی روزمره و در ۶ هفته برای بهبود کامل تعیین شده است.

دیدگاه بگذارید

avatar
200
  Subscribe  
Notify of