گشادی مقعد

عکس گشادی مقعد + درمان و علت گشاد شدن مقعد

مقعد انتهایی‌ترین قسمت دستگاه گوارش و محلی برای خروج مدفوع است. این ناحیه به دلیل حساسیت بالا در برابر فشار زیاد بسیار آسیب پذیر است و گشادی مقعد یکی از مشکلات شایعی است که در پی ایجاد فشار و آسیب در ناحیه رکتوم رخ می‌دهد. یکی از عواملی که باعث گشاد شدن مقعد و حتی بروز بی اختیاری می‌شود، رابطه مقعدی است. در ادامه به بررسی سایر عواملی که منجر به عارضه گشادی یا اتساع مقعد می‌شوند خواهیم پرداخت.

علائم گشاد شدن مقعد

در صورتی که علائم و شرایط زیر را تجربه می‌کنید، به احتمال زیاد دچار این عارضه شده اید:

  • بی اختیاری در کنترل گاز و مدفوع
  • خروج دائم ترشحات از مقعد
  • تغییر در شکل ظاهری و گشادی کون

علت گشادی مقعد چیست؟

زمانی که مقعد بیشتر از ۲ سانتی متر باز شود، فرد دچار اتساع یا یا گشادی مقعد شده که معمولا به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

رابطه مقعدی(اصلی ترین علت گشادی مقعد)

ساختار مقعد با واژن متفاوت است و بطور اصولی این عضو برای برقراری رابطه جنسی نیست. بنابراین ایجاد فشار زیاد و وارد شدن آلت به مقعد، می‌تواند باعث کشیده شدن بیش از اندازه دیواره و بروز آسیب و پارگی و بیماری‌هایی مثل شقاق یا هموروئید شود. همچنین اگر آسیب عمیقی باشد، ممکن است عضلات اسفنکتر را هم درگیر کند که در نهایت باعث گشادی مقعد و بی اختیاری خواهد شد.

جراحی‌ در رکتوم

با توجه به حساسیت بالای این ناحیه، بروز خطا در جراحی‌های این ناحیه می‌تواند باعث آسیب به عضلات اسفنکتر و در نهایت بروز اتساع و گشادی مقعد و حتی بی اختیاری شود. بنابراین داشتن سابقه جراحی، زایمان و پرتودرمانی سرطان‌های مربوط به ناحیه رکتوم و لگن، ریسک بروز این عارضه را افزایش می‌دهد.

بواسیر یا هموروئید

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های نشیمنگاهی که بسیاری از بزرگسالان در طول زندگی خود به آن دچار می‌شوند، بواسیر یا هموروئید است. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که عروق دیواره داخلی یا خارجی مقعد دچار تورم، آسیب و پارگی شوند. وقتی عروق داخل رکتوم متورم شوند، دریچه بطور کامل بسته نمی‌شود و در نهایت گشادی مقعد اتفاق نمی‌افتد.

برای آشنایی با روش‌های درمان بواسیر با لیزر و جراحی هموروئید به صفحات مربوطه مراجعه کنید.

گشادی مقعد در اثر کهولت سن

با بالا رفتن سن، اختلالاتی در عملکرد اعضای مختلف بدن ایجاد می‌شود و عضلات ضعیف می‌شوند. کاهش استقامت عضلات اسفنکتر در می‌تواند به مرور زمان باعث ایجاد این عارضه شود.

یبوست

بی شک یبوست و عبور مدفوع سفت و خشک از کانال رکتوم، می‌تواند باعث ایجاد آسیب و پارگی در دیواره مقعد شود. اگر این فشار به طور مدام و مکرر ایجاد شود به مرور زمان باعث گشاد شدن مقعد خواهد شد.

تشخیص و درمان گشادی مقعد

می‌توانید برای تشخیص و درمان گشادی مقعد از طریق شماره زیر با کلینیک تماس بگیرید.

درمان گشادی مقعد

انتخاب روش درمان بسته به علت و همچنین شدت گشادی می‌تواند متفاوت باشد. بعد از مراجعه به پزشک و انجام معاینات بالینی، با توجه به شرایط شما بهترین روش درمانی پیشنهاد می‌شود. روش‌های درمان گشادی مقعد به شرح زیر است:

درمان‌خانگی گشادی مقعد

معمولا بیماران در مرحله اول به دنبال روش‌های خانگی و دارویی برای درمان این عارضه هستند و به دلایل گوناگون مثل خجالت و ترس به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

تنها راه‌های خانگی که می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت و درمان گشادی مقعد کمک کند، انجام ورزش کگل و پیشگیری از یبوست است. البته این روش‌ها به ندرت موثر هستند. 

بیوفیدبک

بیوفیدبک که در واقع یک نوعی توانبخشی است، روشی موثر برای درمان گشادی‌های خفیف است. این روش برای تقویت ماهیچه‌ها و عضلات اسفنکتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و طی چندین جلسه با امواج الکتریکی باعث تحریک و تقویت عضلات مقعد می‌شود.

درمان گشادی مقعد با لیزر

لیزر یکی از روش‌های نوین برای درمان بسیاری از بیماری‌های مقعد و نشیمنگاه است که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر عامل گشاد شدن مقعد بیماری‌های بواسیر یا شقاق باشند، می‌توانید از روش سرپایی لیزر برای درمان این عارضه‌ها استفاده کنید.

سوالات متداول

2
دیدگاه بگذارید

avatar
200
  Subscribe  
Notify of
مهری
مهری

راسته که می گن گشادی مقعد با تنبلی ارتباط داره؟