زگیل مقعدی

درمان زگیل مقعدی در زنان و مردان با لیزر

زگیل مقعدی از بیماری های خطرناک، آزار دهنده و مسری ناحیه مقعد است، این بیماری موجب رشد بافت های گل کلمی در اطراف دریچه مقعد می شود و باید هر چه سریع تر درمان شود زیرا که در غیر این صورت عوارض خطرناکی مانند سرطان های دهانه رحم و آلت تناسلی را در پی دارد همچنین این بیماری در زنان می تواند پیشرفت نموده و باعث رشد این بافت ها در دستگاه تناسلی یا تولید مثل و انسداد آن شود. این زگیل ها احتمالاً در ابتدا به شکل تاول یا زخم دیده می شود، ولی به مرور پیشرفت کرده و به شکل زگیل قابل مشاهده هستند.

علت ابتلا به زگیل مقعدی چیست؟

عامل بیماری زگیل تناسلی یا زگیل مقعدی ویروس پاپیلوما انسانی یا ویروس HPV است، این ویروس بیشتر از ۱۰۰ تیپ مختلف دارد و اغلب در غشاء محیطی بدن مانند اندام تناسلی، دهان، چشم و مقعد دیده می شود. این بیماری می تواند از روش های مختلفی منتقل شود که از عبارتند از :

رابطه جنسی

زگیل مقعدی یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی است و مهم ترین روش انتقال ویروس HPV در مردان و زنان از طریق برقراری رابطه جنسی است. زیرا در این حالت ویروس میتواند از طریق غشاء محیطی بدن مانند مقعد، واژن، دهان و .. به بدن فرد سالم منتقل شود. هر گونه رابطه جنسی مثل رابطه دهانی، مقعدی و …می تواند موجب انتقال این بیماری شود.

عدم رعایت بهداشت

یکی از روش های انتقال این ویروس به واسطه استفاده از وسایل شخصی فرد مبتلا مانند مسواک، حوله، ریش تراش، خون گرفتن از شخص مبتلا یا استفاده از سرنگ های آلوده و … می باشد. در واقع این وسایل ویروس را حمل می کنند و در صورت برخورد فرد سالم با این وسایل بدن آنها نسبت به این عفونت حساس می شود. این ویروس در شرایط مرطوب در مدت طولانی زنده می مانند.

از دیگر مواردی که به عنوان عوامل ابتلا به زگیل مقعدی و تناسلی نقش بسزایی دارند، مراکز اپیلاسیون (آلوده شدن موم و استفاده آن برای افراد بعد از شخص مبتلا) و استخر ها (آلوده شدن آب استخر با وجود شخصمبتلا و انتقال ویروس به شخصی که زخم باز دارد) و توالت های عمومی می باشند.

انتقال از مادر به فرزند

در صورتی که مادری مبتلا به این ویروس است، نباید از روش طبیعی زایمان کند زیرا با عبور نوزاد از ناحیه واژن و مهبل ویروس منتقل می شود در ضمن ممکن است، نوزاد این ویروس را در حین خروج از بدن مادر ببلعد و از این طریق بیمار شود. به علاوه امکان انتقال ویروس از طریق تغذیه با شیر مادر، آغوش گرفتن، بوسیدن وجود دارد.

تماس با زخم های باز پوستی

برخورد زخم های باز با اندام های دارای این ویروس مانند ناحیه تناسلی، دهان، مقعد و …می تواند عامل انتقال بیماری شود در نتیجه باید در تماس با دیگران روش های حفاظت از خود را رعایت نمایید.

ضعف سیستم ایمنی بدن

بدن افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد، بیشتر از سایرین ویروس را گسترش می دهد، در صورتی که بدن افراد سالم می توان ویروس را در طی ۱۸ ماه دفع نماید.

علائم زگیل مقعدی در زنان و مردان

در دوران نقاهت این بیماری که به اندازه ۲ الی ۹ ماه به طول می انجامد ممکن است هیچ یک از نشانه های این بیماری را نداشته باشند، اما همچنان می توانند بیماری را منتقل کنند.علائمی که این بیماری ایجاد می کند بسته به بدن افراد مختلف، رشد ویروس و .. متفاوت است. همچنین افراد معمولاً برخی از این علائم را تجربه می کنند. مهمترین علائم این بیماری عبارتند از :

  • رشد بافت های گل کلمی بر روی سطح پوست به رنگ های صورتی، نرم و مرطوب
  • زگیل مقعدی درد و خارش ایجاد نمی کنند ولی اگر تحت فشار قرار گیرد چرکی شده و بوی نامطبوعی دارند.
  • زگیل مقعدی در مردان در نواحی مانند مجرای ادرار، پوست ختنه، آلت تناسلی یا کشاله ران ایجاد می شود.
  • زگیل مقعدی در زنان در نواحی مانند ناحیه تناسلی، مهبل یا دهانه رحم ایجاد می شود.
  • افزایش ترشحات ( واژن در زنان و پیشابراه در مردان)
  • تب بالا
  • خستگی
  • خونریزی یا خونی شدن ادرار
  • درد هنگام برقراری رابطه جنسی
  • احساس توده در ناحیه مقعد
  • بی اشتهایی

چگونه می توان از ابتلا به زگیل مقعدی و تناسلی جلوگیری کرد؟

مهمترین راهکارهای پیشگیری از زگیل مقعدی عبارتند از :

  • تزریق واکسن گارداسیل یا همان ویروس HPV در دوران نوجوانی
  • پرهیز از رابطه جنسی پرخطر
  • استفاده از کاندوم برای برقراری رابطه
  • رعایت بهداشت ناحیه مقعد (ناحیه را پس از شستشو با دستمال نرم خشک کنید.)
  • انتخاب یک شریک مطمئن و محدود کردن شرکای جنسی

اگر مبتلا به زگیل تناسلی هستید، از دستکاری و فشار دادن آن پرهیز کنید، زیرا علاوه بر وخیم تر شدن بیماری موجب پخش شدن ویروس آن می گردد. همچنین حتی الامکان تا بهبودی کامل از برقراری رابطه جنسی پرهیز کنید.

زمان مراجعه به پزشک برای درمان زگیل مقعدی

باید به محض مشاهده هر یک از علائم ذکر شده برای شروع فرآیند درمان به پزشک معالج مراجعه کنید زیرا هر چقدر از زمان ابتلا به این بیماری بدون درمان بگذرد، بیماری پیشرفته تر شده و علاوه بر مشکل شدن درمان، امکان ابتلا به عوارض جدی و خطرناک آن نیز وجود دارد. زگیل های مقعدی و تناسلی بیماری ناراحت کننده و در مواردی خطرناک است اما آنها قابل درمان هستند. بهترین پزشک درمان زگیل مقعدی پزشک متخصص در زمینه پوست، زنان و اورولوژی است.

درمان زگیل مقعدی در زنان و مردان

در صورت ابتلا به زگیل های تناسلی نیازی به نگرانی نخواهد بود، زیرا استرس و اضطراب وضعیت این زگیل ها را بدتر خواهد نمود. روش های درمانی متعددی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد که بسته به میزان گسترش و محل بروز آنها متفاوت است. برخی از روش های درمانی برای زگیل های تناسلی به این شرح است :

درمان خانگی زگیل مقعدی

برای درمان زگیل مقعدی در خانه روش های زیر پیشنهاد می شود :

  • سرکه سیب : سرکه می تواند باکتری های عامل بیماری را از بین برده و در بهبود علائم تاثیرگذار است، برای این منظور باید مقداری پنبه را به سرکه آغشته کرده و روی زگیل ها قرار دهید.
  • روغن درخت چای: این روغن به شدت در خشک کردن زگیل ها تاثیرگذار است برای این درمان می بایست مقداری از این روغن را به وسیله پنبه بر روی زگیل بزنید.
  • سیب زمینی : استفاده از سیب زمینی برای مدت ۱ ماه روشی بسیار موثر است. بهتر است آب سیب زمینی را در ناحیه مورد نظر استعمال نمایید همچنین می توانید قطعه هایی از سیب زمینی را بر روی پوست نواحی اطراف مقعد قرار دهید.
  • پوست موز : استفاده از پوست موز می تواند در بهبود علائم زگیل مقعدی موثر باشد، برای انجام این روش کافی است پوست موز را با نواحی دارای زگیل تماس دهید.
  • روغن کرچک : استفاده از روغن کرچک از روش های موثر در درمان زگیل است، این درمان باید حداقل ۳ مرتبه در روز تکرار شود و لازم است تکه ای پنبه را به این روغن آغشته نموده و بر روی زگیل ها استعمال نمایید.
  • ویتامین E : مصرف روغن ویتامین می تواند به طور کامل زگیل های تناسلی را محو نماید، باید این روغن را بر روی زگیل ها استعمال نمایید و روی آن گاز قرار دهید، اگر به این روغن دسترسی ندارید از مایع درون کپسول های ویتامین E استفاده کنید.
  • پیاز : آب پیاز برای درمان زگیل ها جادو می کند. برای انجام این روش درمانی باید تکه های پیاز را به وسیله گاز بر روی زگیل ها ببندید و  هر ۳ الی ۴ ساعت تکه های پیاز را تعویض کنید.
  • آب آناناس : مقداری از آب آناناس را بر روی توپ پنبه ای بریزید و برای مدت ۱۰ دقیقه بر روی زگیل ها قرار دهید. این روش درمانی را باید ۲ مرتبه در روز تکرار نمود.
  • نمک اپسوم : وان آب را پر نموده و مقداری نمک درون آن بریزید سپس برای نیم ساعت در آن بنشینید. پس از انجام این روش ناحیه تناسلی را خشک کنید. از نمک اپسوم می توان ۳ مرتبه در هفته استفاده نمود.

درمان دارویی زگیل مقعدی

در صورتی که زگیل های کوچک و محدود به سطح پوست هستند می توان از درمان های دارویی برای بهبودی آنها استفاده نمود. برای درمان زگیل های تناسلی از پماد های پودوفیلین، ایموکیمود، بیکلرواستیک، پدوفیلکس و اسید تری کلرواستیک استفاده می شود. این پماد ها بر روی زگیل زده می شود و زگیل را به مرور به پوسته هایی ریز تبدیل می کند. این پماد ها می توانند به سرعت علائم این بیماری را بهبود ببخشند. برخی از داروها در مطب پزشک و برخی دیگر در خانه و توسط بیمار استعمال می شوند. ولی هرگز نباید از داروهای بدون نسخه پزشک استفاده نمایید.

درمان زگیل مقعدی با لیزر در زنان و مردان

استفاده از لیزر به عنوان روش درمانی قطعی و موثر شناخته می شود، این روش بدون احساس درد یا خونریزی انواع زگیل هایمقعدی و تناسلی را درمان خواهد نمود. لیزر زگیل های مقعدی و تناسلی در مطب و بدون تزریق بیهوشی انجام میگیرد و امکان بازگشت زگیل ها وجود ندارد و فرد به سرعت بهبود می یابد. درمان با لیزر زگیل های تناسلی می تواند  در یک جلسه و در صورت نیاز در چندین جلسه انجام شود.

این روش از طریق تابش اشعه لیزر بر روی زگیل ها انجام می گیرد، که موجب می شود، زگیل ها انرژی این اشعه را به خود جذب نموده و تبخیر شوند. این روش با کمترین میزان آسیب به پوست، بیماری شما را درمان می کند و مانع از بجای ماندن زخم چاقو بر روی پوست می شود.

سوالات متداول

2
دیدگاه بگذارید

avatar
200
  Subscribe  
Notify of
مهری
مهری

زگیل مقعدی با زگیل تناسلی فرق داره؟