درمان فیستول مقعدی با دارو

درمان فیستول مقعدی با دارو {پماد آنتی فیستول}

فیستول یکی از بیماری های عفونی است که موجب اتصال غیر طبیعی دو ارگان از بدن یه یکدیگر توسط مجرایی عفونی می گردد. این بیماری اغلب موارد ناشی از عفونت ناحیه ای از بدن است. عامل این بیماری غالباً آبسه مقعد درمان نشده بوده که، موجب بروز مجرایی غیر طبیعی مابین روده و نواحی اطراف مقعد می گردد. این بیماری معمولاً با علائم واضحی ظهور کرده که فرد می تواند با توجه به آنها از بروز این بیماری مطلع شود. فیستول با علائمی از جمله درد، خونریزی مقعد، خارش، سوزش، ترشحات بد بو و .. نمایان می شود و پزشک می تواند با مشاهده ناحیه درگیر به وجود این بیماری پی ببرد.

فیستول مقعدی نیاز به درمان سریع و فوری دارد زیرا در غیر این صورت بیماری به شدت پیشرفت کرده و روند بهبود بیماری را با مشکل مواجه می کند. یکی از مسائل بسیار مهم در فیستول نحوه درمان، انتخاب روشی صحیح برای درمان این عارضه می باشد، زیرا هر مقدار که بیماری پیشرفته شود؛ فرایند درمان به مشکلات عدیده ای رو به رو خواهد شد.

درمان فیستول با دارو

بسیاری از مبتلایان به بیماری فیستول مقعدی به علت حس خجالت و یا ترس از درمان امتناع می ورزند، ولی باید بگوییم این عمل تنها موجب تشدید بیماری شود. از طرفی دیگر اغلب بیماران به درمان فیستول مقعدی با دارو تمایل دارند؛ زیرا روش های دارویی هزینه کمتر و نیز دردسرهایی مانند بستری شدن در بیمارستان را ندارد اما به این دسته از افراد باید بگوییم، درمان فیستول مقعدی با دارو ، قطعی نبوده. یعنی تا به امروز هیچ درمان دارویی قطعی برای برطرف شدن مجرای فیستول وجود ندارد.

میزان اثر بخشی دارو برای فیستول

به طور کلی برخی داروها برای درمان فیستول پیشنهاد می شود؛ اما این داروها در کاهش میزان علائم این بیماری از جمله عفونت، درد، خارش و … موثر بوده و اغلب قبل از انجام روش های درمان قطعی مانند لیزر و جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. تجربه نشان داده بیمارانی که قبل از انجام عمل جراحی فیستول از داروهای آنتی بیوتیک برای برطرف کردن عفونت استفاده می کنند نتایج بهتری را کسب می کنند. داروهای درمان فیستول شامل مصرف داروهای آنتی بیوتیک برای کاهش عفونت، داروهای مسکن برای برطرف کردن درد مقعد و …. می شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع درد مقعد

قطعی ترین روشهای درمان فیستول مقعدی

درمان فیستول با لیزر و عمل جراحی از روشهای تهاجمی این بیماری است. اما مدتی است که به علت گسترش استفاده از لیزر درمانی، جراحی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. علت این امر را می توان مشکلات و عوارض متعدد مربوط به جراحی عنوان نمود.

عکس نحوه درمان فیستول

جراحی همراه با درد و خونریزی بسیاری است از طرفی بیمار باید مدت زمان طولانی را در بیمارستان به سر ببرد و حتی ممکن است اسکار حاصل از جراحی نیز به جای بماند. در صورتی که لیزر هیچ یک از مشکلات مربوط به جراحی را نداشته بلکه، درمان قطعی بوده و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می شود. از دیگر ویژگی های انجام لیزر درمانی می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • لیزر ریسک ابتلا به سایر بیماری های عفونی نداشته
  • انجام لیزر برای همیشه فیستول را از بین می برد.
  • درمان فیستول با لیزر نیاز به دوره نقاهت ندارد.
  • لیزر درمانی با ترمیم عروق خونی و رگ های عصبی مانع درد و خونریزی بیمار می شود.

معرفی انواع دارو برای فیستول

همانطور که دانستیم، بهترین دارو های درمان فیستول دسته آنتی بیوتیک ها هستند که توانایی کاهش عفونت و علائم را دارند. از این رو برخی از این دارو ها عبارت اند از:

  • انواع آنتی بیوتیک برای فیستول مانند آموکسی سیلین، مترانیدازول و …
  • پماد آنتی فیستول مقعدی
  • استفاده از لیدوکائین مقعدی جهت کاهش درد و بی حسی موضعی
  • انواع مسکن های کاهش درد

سوالات متداول

دیدگاه بگذارید

avatar
200
  Subscribe  
Notify of