چه بخوریم تا بواسیر از بین برود

چه بخوریم تا بواسیر از بین برود؟بهترین رژیم غذایی مفید و مضر

چه بخوریم تا بواسیر از بین برود؟بیماری بواسیر (هموروئید) نوعی بیماری مقعدی (نشیمنگاهی) است. که در اثر متورم یا گشاد شدن سیاهرگ های کانال مقعد و یا خارج از آن به وجود می آید. بواسیر در اثر هر عاملی که بر این عروق فشار وارد کند، ایجاد می شود. برای مثال شایع ترین علت ابتلا به هموروئید، مشکلات گوارشی مثل یبوست است.

در ادامه قصد داریم به نکاتی بپردازیم که نه تنها برای مبتلایان، بلکه برای افرادی که دچار این عارضه نشده و یا حتی بیمارانی که قبلا سابقه هموروئید داشته اند، نیز مفید خواهد بود. پس برای چند دقیقه همراه درمان لیزر باشید.

چه بخوریم تا بواسیر از بین برود؟

بواسیر تا دهه های گذشته غالباً سالمندان را درگیر می کرد، اما در سالهای اخیر شیوع گسترده ای میان گروه های سنی مختلف به خصوص جوانان پیدا کرده است. به نظر شما چه چیزی در این سال ها تغییر کرده؟؟؟ درست است سبک زندگی و رژیم غذایی ناسالم؛ این دو عامل تاثیر مستقیمی بر سلامت افراد جامعه داشته و بی توجهی به آنها نه تنها عاملی برای این بیماری می شود، بلکه در مبتلایان به هموروئید وضعیت را وخیم تر خواهد کرد. در اینجا این سوال پیش می آید که چه بخوریم تا بواسیر از بین برود؟ چه غذاهایی برای بواسیر خوب است؟

برای درمان بواسیر با رژیم غذایی، باید هدف اصلی مصرف خوراکی هایی باشد که می توانند یبوست را درمان و یا از آن جلوگیری کنند. با تغییر اساسی در رژیم غذایی می توان برای همیشه این مشکل را حل نمود. چند خوراکی مفید برای درمان بواسیر عبارتند از :

فیبر خوراکی برای رفع بواسیر

حتما تا به حال واژه فیبر به گوشتان خورده است، فیبر ماده ای مغذی در انواع خوراکی ها به خصوص سبزیجات است که نقشی اساسی در درمان یبوست دارد. فیبر دارای قابلیت هضم در بدن انسان را نداشته و به همین جهت در روده ها تجمع می کند، با افزایش حجم مدفوع در درمان این بیماری موثر است.

عکس غذای مفید برای بواسیر

برای افزودن این ماده به رژیم خود میتوانید مصرف انواع سبزیجات کنگر فرنگی، نخود فرنگی، شلغم و میوه هایی مانند توت فرنگی، گیلاس، شاه توت، گلابی، انجیر و… نیز انواع حبوبات (لپه، لوبیا قرمز و …) را در رژیم غذایی خود بگنجانید. هر فرد باید به طور متوسط باید بین ۳۰ تا ۳۵ گرم فیبر در طول روز دریافت نماید.

بیشتر بخوانید: انواع فیبر های خوراکی

هشدار : برای مصرف فیبر دو نکته را به یاد داشته باشید، اولا افزودن آن به رژیم باید به تدریج انجام شود و دوماً در مصرف فیبر نباید زیاده روی نمود، چرا که در این صورت ممکن است، تاثیرات عکس داشته باشد.

آب و مایعات

نوشیدن آب نه تنها برای حیات، بلکه برای تضمین سلامت جسم نیز ضروری است. هر فرد به طور متوسط باید ۸ لیوان آب در طول روز بنوشد.

ارتباط آب و هموروئید نیز، به همان مسئله یبوست بر می گردد. کم آبی موجب خشک شدن مدفوع شده که به موجب آن عمل دفع نیز به سختی انجام گرفته و فشار زیادی به سیاهرگ های کانال مقعد وارد می شود.

برای این منظور می توانید از دیگر نوشیدنی ها مانند آب میوه های طبیعی نیز کمک بگیرید.

خوردن انواع ویتامین ها برای درمان بواسیر

از ویتامین هایی که می توانند در درمان هموروئید موثر باشند، می توانیم به ویتامین K و ویتامین C اشاره کنیم. مصرف ویتامین K به علت تاثیرگذاری در انعقاد خون و مصرف ویتامین C به سبب خاصیت ترمیم کنندگی و برطرف کننده التهابات در درمان این بیماری موثر است.

برای دریافت ویتامین K از سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، کاهو، مارچوبه و برای دریافت ویتامین C مصرف میوه هایی مانند پرتقال را در رژیم روزانه خود قرار دهید.

منیزیم

این ماده معدنی به حفظ آب در روده کمک می کند. بنابراین به دلیل اثر بخشی منیزیم در درمان یبوست، می توان گفت در رفع هموروئید نیز موثر خواهد بود. انواع آجیل ها شامل کشمش، بادام زمینی، بادام هندی و … از منابع منیزیم هستند. از منابع گیاهی منیزیم نیز می توانیم به اسفناج، آووکادو، سیب زمینی و موز اشاره کنیم. همچنین آب نیز می تواند از منابع این ماده باشد.

مصرف ملین طبیعی

در صورتی که مشکل یبوست حتی پس از افزودن فیبر به رژیم غذایی حل نشده است. می توانید با مشورت پزشک از ملین های طبیعی مانند پسلیوم و یا حتی داروهای ملین استفاده کنید.

هشدار : زیاده روی در مصرف ملین و یا مصرف طولانی مدت آن، تاثیر عکسی داشته و توصیه نمیشود.

برای درمان بواسیر چه نخوریم؟

تا اینجا گفتیم چه بخوریم تا بواسیر از بین برود؛ اما حال به غذاهای پرهیزی برای رفع هموروئید خواهیم پرداخت. اهمیت محدود کردن رژیم غذایی و در واقع این چه نخوریم ها از موارد قبلی کمتر نیست. در واقع اگر می خواهید به نتیجه دلخواه خود برسید و از شر بیماری خلاص شوید، رعایت نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، نیز الزامی است.

غذای مضر برای بواسیر
  • خداحافظی موقتی با فلفل : لازم است تا رسیدن به بهبودی کامل مصرف فلفل را به حداقل برسانید. فلفل حاوی ماده ای به نام کاپسایسین است، این ماده نه تنها در التهاب بیشتر اثر گذار است بلکه با تاثیر بر نورون های عصبی انتقال درد را نیز شدت می بخشد.
  • گوشت قرمز ممنوع : گوشت قرمز یبوست را تحریک کرده پس در تشدید هموروئید نیز اثر گذار است.
  • جایگزین کردن روغن های طبیعی : اگر نمی خواهید برای همیشه این جایگزینی را انجام دهید، حداقل در دورانی که مبتلا به این بیماری هستید و تا بهبودی کامل به جای روغن های نباتی از روغن زیتون و کتان استفاده نمایید.
  • الکل : نوشیدن الکل به خصوص در مقادیر زیاد، یکی از علت های بواسیر است. الکل موجب انبساط یا گشاد شدن عروق میشود و طبیعی است که نقش اساسی در این بیماری داشته باشد. لازم است حتی پس از بهبودی کامل هم مصرف الکل را کنترل و یا حذف کنید.
  • نمک : نمک حاوی مقادیر قابل توجهی سدیم است، سدیم نه تنها موجب کم آبی بدن شده بلکه با افزایش نفخ در تشدید بیماری نیز اثر گذار خواهد بود.
  • نوشیدن قهوه موقتا ممنوع : قهوه حاوی درصد بالایی از کافئین است، بنابراین با کاهش حجم آب در بدن و تشدید یبوست در پیشرفت این بیماری نیز اثر گذار است.
  • گرمی جات و تشدید هموروئید : مصرف خوراکی هایی با طبع گرم می توانند بیماری شما را شدت ببخشند.

علاوه بر موارد بالا، کاهش مصرف محصولات لبنی، میوه ها کال، غذاهای فرآوری شده، غذاهای چرب و سرخ شده و نوشابه های گازدار نیز به علت تشدید یبوست توصیه شده است.

تاثیر تغییر رژیم غذایی در درمان هموروئید

اولاً بگوییم که منظور ما از درمان هموروئید برطرف کردن قطعی این عارضه است، نه بهبود علائم. رژیم غذایی در بهترین حالت می تواند به رفع علائم محدودی از بیماری کمک کرده و از پیشرفت عارضه جلوگیری کند، ولی درمان قطعی نیست.

برای اینکه بیماری به طور قطع درمان شود، می بایست زائده هموروئیدی که همان سیاهرگ متورم شده است، با جراحی برداشته شود. حال اگر مشکل شما با زیر تیغ جراحی رفتن و تحمل عوارض آن است، به شما پیشنهاد میکنیم. از روش نوین درمان یعنی درمان بواسیر با لیزر استفاده کنید. لیزر هیچ یک از مشکلات و عوارض جراحی نظیر درد، عفونت، خونریزی، آسیب به اسفنکتر و بی اختیاری و … را نداشته و ضمن آنکه سرپایی انجام شده، درمان قطعی نیز به شمار می رود.

حال شاید با خود بگویید تغییر در رژیم غذایی بی فایده است؟ خیر، باید بگوییم با وجود همه این توضیحات در رابطه با درمان، باز هم تغییر اساسی در رژیم غذایی الزامی است. اولاً رژیم صحیح می تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند، و این خود یک امتیاز ویژه محسوب میشود. دوماً اگر قبلا با جراحی یا لیزر بیماری خود را درمان نموده اید، آگاهی از رژیم مناسب برای این بیماری می تواند از عود مجدد بیماری جلوگیری نماید. پس رعایت نکات بالا در هر مرحله ای از بیماری مفید خواهد بود.

4
دیدگاه بگذارید

avatar
200
  Subscribe  
Notify of
سعید
سعید

سلام خوردن کافئین و قهوه برای هموروئید مضر هست؟