زگیل تناسلی در بارداری

تاثیر زگیل تناسلی بر جنین در دوران بارداری و زایمان

زگیل های تناسلی عفونت شایع منتقله از راه جنسی است، این عفونت ناشی از ابتلا به نوع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی پدید می آید و به شدت واگیر دار است به گونه که با اولین تماس جنسی و بدنی منتقل خواهد شد. این ویروس در برخی افراد موجب بروز زگیل هایی در ناحیه ای تناسلی می شود، اما در عده ای دیگر بدون هیچ علامت و نشانه خاصی خواهد بود. ممکن است عده ای زنان دچار زگیل تناسلی، قصد بارداری داشته و یا بدون اطلاع از دچار شدن به این بیماری باردار شده باشند، در این مقاله قصد داریم به بررسی تاثیر زگیل تناسلی در بارداری بپردازیم :

تاثیر زگیل تناسلی در باروری

به طور کلی زگیل تناسلی زنان را نمی توان به عنوان سدی برای بارداری عنوان کرد. اما بی شک بر دوران بارداری و تولد جنین و نیز سلامت او بی تاثیر نخواهد بود. زنان مبتلا به این ویروس می توانند همانند سایرین باردار شوند همچنین با انجام مراقبت هایی خاص می توان مانع تاثیرگذاری این ویروس بر روی جنین شد. در صورت ابتلا به ویروس پاپیلوما قبل از بارداری پزشک خود را در جریان بگذارید و یا اگر به این موضوع شک دارید، باید تست های لازم را انجام دهید. در طی دوران بارداری سلول ها با سرعت بالایی در حال رشد و تقسیم شدن هستند پس در صورت مشاهده هر نوع ضایعه غیر معمول با پزشک خود مشورت نمایید. اغلب زنان در دوران بارداری شاهد زگیل های تناسلی بزرگتری هستند.

تاثیر زگیل تناسلی بر جنین در دوران بارداری

مهمترین خطری که ممکن است جنین را تهدید کند، انتقال ویروس پاپیلومای انسانی در حین زایمان است. که در این مورد در طی چند هفته بعد از زایمان شاهد رشد زگیل هایی در دهان و گلوی نوزاد خواهید بود. به علاوه مشکل دیگر این است که ابتلا به ویروس پاپیلوما ریسک سقط جنین، زایمان زودرس و نیز مشکلات زایمان را به دنبال دارد.

تشخیص زگیل تناسلی در بارداری

از آنجایی که اجباری برای شناسایی وجود ویروس پاپیلوما قبل از بارداری وجود ندارد، زنان می توانند در صورتی که به این موضوع شک دارند برای تشخیص اقدام کنند. در واقع چون آزمایش اجباری برای بیماری های مقاربتی وجود ندارد، ابتلا به ویروس اغلب با وجود زگیل ها تشخیص داده می شود. پس از انجام آزمایشات معمول می توان از آزمایش HPV DNA typing و پاپ اسمیر برای تشخیص نوع ویروس و بدخیم بودن آن و نیز تغییرات دهانه رحم استفاده نمود.

آزمایش های تشخیص زگیل تناسلی در بارداری

انجام آزمایشات معمول تشخیص زگیل تناسلی مانند پاپ اسمیر و کولپوسکوپی در دوران بارداری هیچ منعی ندارد و زنان می توانند بدون هیچ نگرانی از آسیب به جنین این آزمایشات را جهت مشخص شدن ابتلا به ویروس، تاثیرات ویروس بر سلول های دهانه رحم و نیز تشخیص نوع ویروس انجام دهند.

زگیل تناسلی و طی کردن دوران بارداری

زگیل های تناسلی تاثیر چندانی بر دوران بارداری ندارند و امروز با روش های مراقبتی خطر ابتلا به آن به جنین نیز بسیار اندک است با این حال توصیه می شود، حتما پزشک خود را در مورد این موضوع آگاه نمایید تا مراقبت های لازم در طی این دوران را انجام دهد.

تزریق واکسن گارداسیل در بارداری

از آنجایی که واکسن گارداسیل حاوی ویروس hpv از نوع ضعیف شده نیست، و میزان تاثیر آن بر روی جنین مشخص نمی باشد یعنی تاکنون هیچ مورد نقص در هنگام تولد و مشکلات بارداری ناشی از واکسن گارداسیل گزارش نشده است، تزریق این واکسن در دوران بارداری ریسک کمی دارد.

تاثیر زگیل تناسلی بر زایمان طبیعی

از آنجایی که خطر انتقال ویروس از زایمان طبیعی بسیار اندک است. مادران می توانند از زایمان طبیعی هم استفاده کنند ولی در صورت وجود زگیل در ناحیه تناسلی این خطر افزایش می یابد. نوزادان دچار این ویروس با مشکلات تنفسی متولد می شوند زیرا که دچار زگیل در ناحیه گلو و یا همان بیماری پاپیلوماتوز راجعه تنفسی هستند. در این حالت نیاز به جراحی های مختلفی برای درمان وجود دارد زیرا خطر خفگی نوزاد مطرح است. البته احتمال ایجاد این زگیل ها تا سن ۵ سالگی وجود دارد.

تاثیر زگیل تناسلی در سزارین

همان طور که اشاره کردیم ریسک انتقال ویروس از مادر به جنین در حین زایمان وجود دارد، البته این خطر بسیار اندک است. اگر مادر در مجرای زایمان دچار زگیل های تناسلی باشد، این ریسک وجود دارد که نوزاد در حین عبور از این مجرای دچار این ویروس شود. از همین روی به اغلب این مادران توصیه می شود، از زایمان سزارین برای وضع حمل استفاده کنند، تا خطر کمتری وجود داشته باشد.

درمان زگیل تناسلی در دوران بارداری

ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی در حال حاضر هیچ درمان قطعی ندارند و افراد مبتلا به این ویروس نمی توانند برای همیشه از شر آن خلاص شوند. اما راهکارهایی وجود دارند که می توان با آنها به درمان زگیل تناسلی ایجاد شده در دوران بارداری پرداخت به خصوص اگر این زگیل ها بزرگتر از حد معمول بوده و موجب اختلال در ادرار و یا زایمان شوند.

داروهایی بسیاری برای درمان این بیماری وجود دارند ولی متاسفانه تعداد محدودی از این داروها برای مادران باردار قابل استفاده می باشد. پس هرگز داروهایی را که تاکنون برای از بین بردن زگیل استفاده می کردید بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید. زیرا ممکن عوارض جانبی به دنبال داشته باشد. اغلب پزشکان در این موارد استفاده از درمان های موضعی را توصیه می‌کنند. ممکن است پزشک روشهای زیر را برای درمان این بیماری توصیه نماید.

  • کرایوتراپی یا منجمد کردن
  • جراحی
  • استفاده از لیزر برای سوزاندن زگیل ها

8
دیدگاه بگذارید

avatar
200
  Subscribe  
Notify of
صالحی
صالحی

سلام من باردارم و فهمیدم زگیل دارم ممکنه بچه هم مبتلا بشه؟

مرادی
مرادی

سلام من در حین بارداری زگیل پیداکردن حالا کم وقت مونده به زایمانم امروز رفتم بیمارستان که نوبت سزارین بگیرم به خاطر گیلها دکترگفتش نمی‌خواهد سزارین کنیدبایدطبیعی به دنیابیاد آقای دکتر به بوم ضرری ندارد چرابیمارستان اینجوری جواب داد

مریم
مریم

سسلام من تو شش ماهگی بارداری متوجه شدم زگیل تناسلی گرفتم دوبار فریز کردم ولی خوب نشدم الان تو۳۵هفته هستم آیا بعد اززایمان درمان داره یانه ممنون میشم راهنمای کنید

Mary
Mary

سلام روزتون بخیر
من ۳۲ سالمه و hpv39از نوع cin1دارم الان ۳ ساله و سه دوز واکسن رو هم زدم
در زایمان های قبل سزارین کردم،اگر بخوام کاشت بچه انجام بدم آیا روی بچه اثرگذاره؟تاچه حد؟اگر عوارضش زیاد و خطرناک هست هم برای جنین هم مادر ،میخواستم انجام ندم 🙏🏻