انواع شقاق

انواع شقاق مقعدی، تشخیص و عوامل تشدید شقاق مزمن و حاد

شقاق نوعی از بیماریهای مقعدی است که در اثر ترک در مخاط مقعد ایجاد می شود. این بیماری ممکن است، موجب درد شدید شود و یا تا چند هفته خونریزی شدید داشته باشد. این عارضه در واقع همان زخم مقعدی است که در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود. این عارضه معمولاً در اثر یبوست و مشکلات گوارشی ایجاد می شود؛ اما دلایل مختلف دیگری نیز در بروز بیماری نقش دارند. جهت آشنایی با انواع شقاق و نیز راهکار تشخیص آن همراه ما باشید.

انواع شقاق یا فیشر مقعدی

این بیماری بسته به مدت زمان التلا به آن و ظاهر زخم به دو دسته تقسیم می شود. بنابراین انواع شقاق عبارتند از :

عکس انواع شقاق

شقاق حاد

اگر فرد برای اولین مرتبه در معرض این عارضه قرار گرفته باشد، بیماری از نوع حاد است در این مورد کمتر از ۱۲ هفته از شروع بیماری گذشته است. در این حالت زخم این بیماری تنها یک بریدگی با عمق کم است و با درد و خونریزی ناگهانی نمایان می شود. اغلب فیشر های حاد ناشی از اسپاسم عضله اسفنکتر مقعدی ایجاد شده است. به طور معمول انواع شقاق حاد به علت سطحی بودن با درمان های خانگی و دارویی برطرف می شود.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی شقاق

شقاق مزمن

یکی از انواع شقاق، نوع مزمن است. شقاق مزمن نوعی از بیماری است که از زمان بروز بیماری بیشتر از ۱۲ هفته گذشته باشد و بیماری مکرراً تکرار شود؛ در این هنگام بیماری در دسته فیشر مزمن دسته بندی می شود. همچنین در این هنگام زخم عمیق تر شده و حتی ممکن است، زخم، عضلات اسفنکتر را نیز درگیر نماید. به بیانی دیگر می توان گفت فیشر مزمن در اثر بی توجهی به درمان شقاق حاد ایجاد می شود.

اغلب شقاق های مزمن به درمان های دارویی پاسخ مثبت نداده که در این صورت استفاده از درمان های تهاجمی تر نظیر جراحی یا لیزر شقاق پیشنهاد می‌شود.

تشخیص شقاق یا فیشر مقعدی

یکی از راهکارهای اصلی شناسایی زخم انواع شقاق همان معاینه یا بررسی زخم توسط پزشک است. این زخم معمولاً در بالا و یا پایین سوراخ مقعد ایجاد می شود و اگر غیر از این صورت باشد، احتمالاً زخم، در اثر بیماری های دیگری نظیر کرون ایجاد شده و نیاز به بررسی های بیشتری دارد. در این صورت بررسی بیشتر مقعد با آندوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی ضرورت می یابد.

زخم شقاق معمولاً طولی بوده و در نیمه تحتانی کانال مقعد در ناحیه زیر خط دندانه‌ای ایجاد می شود. این زخم در اثر پارگی پوشش سلولی مقعد ایجاد می شود.

معمولاً بیماران به علت وجود گیرنده های اعصاب متعدد در مقعد به پزشک اجازه معاینه انگشتی را نمی دهد، بنابراین معاینه و تشخیص همراه با تزریق بی حسی انجام می شود.

عوامل تشدید انواع شقاق یا فیشر مقعدی

از مهمترین عواملی که در تشدید علائم شقاق اثرگذار باشند؛ می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کم آبی بدن : بهتر است مراقبت دهیدراته شدن باشید، زیرا کم آبی بدن موجب تشدید یبوست شده و این امر در تشدید شقاق اثرگذار است.
  • رژیم غذایی فاقد فیبر : این نوع رژیم غذایی موجب تشدید یبوست شده و در نهایت سبب حاد شدن بیماری می شود.
  • بی تحرکی : بی تحرکی نیز می تواند حرکت منظم روده را کاهش داده و این امر در یبوست و تشدید این بیماری موثر است.
  • عدم رعایت بهداشت
  • نشستن به مدت طولانی
  • سیگار
  • ورزشهای سنگین
  • جابه جایی اجسام سنگین
  • رابطه جنسی مقعدی
  • بی توجهی به درمان یبوست
  • بارداری و زایمان

سوالات متداول

دیدگاه بگذارید

avatar
200
  Subscribe  
Notify of