حمام سیتز یا نشیمن

حمام سیتز{sitz bath} یا حمام نشیمن چیست؟

حمام سیتز یا استحمام نشیمن یکی از روش های درمانی کاربردی و ساده با تاثیرگذاری بالا بوده که به شدت در رفع علائم بیماری های مقعدی تاثیرگذار است. اگر با این حمام مقعدی نشیمنگاهی آشنا نیستید و نحوه آماده سازی آن را نمی دانید، با ما همراه باشید.

حمام سیتز چیست؟

حمام نشیمن یکی از روش های درمان خانگی بیماری های مقعدی و نشیمنگاهی است که با ساده ترین وسایل قابل انجام است. این روش شامل قرار دادن ناحیه کفل و باسن در لگن آب نسبتاً گرم است. این روش درمانی می تواند گردش خون در این ناحیه از بدن را افزایش داده و به بهبود سریع تر زخم ها و جراحت ها کمک نماید. به علاوه این راهکار در رفع عفونت، التهاب و کاهش سوزش و خارش نیز موثر است.

بیشتر بخوانید: سوزش مقعد

نحوه آماده سازی حمام سیتز

برای استفاده از این روش درمانی ساده کافی است مراحل زیر را دنبال کنید :

  • می توانید برای استفاده از حمام مقعدی از لگن حمام سیتز و یا وان حمام استفاده نمایید. همچنین می توانید لگن مخصوص حمام نشیمن که بر روی دریچه توالت فرنگی نصب می شود، را تهیه نمایید.
  • قبل از استفاده از حمام، لگن و یا وان را با مواد ضدعفونی کننده بشویید تا خود سطح عاملی برای عفونت نشود.
  • بعد از ضدعفونی می توانید لگن را با آب گرم و با درجه حرارتی که نه پوست بسوزد و نه خنک باشد، تا مقداری که تمامی نواحی کفل در آب قرار گیرد، پر کنید.
  • برای افزایش میزان تاثیرگذاری حمام سیتز، به مقدار کم از ضدعفونی های طبیعی مانند نمک اپسوم، جوش شیرین، سرکه سیب و … در این آب استفاده نمایید.
  • حمام شما آماده شده است، می توانید برای ۱۰ الی ۲۰ دقیقه در این آب بنشینید و منتظر تاثیرات آن باشید.
  • در پایان؛ مقعد و ناحیه تناسلی را با دستمال های نرم و یا با استفاده از سشوار با باد ملایم خشک کنید.
  • این روش را می توان ۲ الی ۳ مرتبه در روز تکرار نمود. بهترین زمان استفاده از حمام بعد از اجابت مزاج و قبل از استفاده از پماد های دارویی است.
عکس حمام نشیمن یا حمام سیتز

کاربرد حمام سیتز(حمام نشیمن)

از حمام سیتز می توان برای بهبود بیماری ها و مشکلات مقعدی استفاده نمود. این روش علاوه بر راحتی و در دسترس بودن، جهت کاهش درد نیز موثر بوده و افراد را با کمترین امکانات تحت بهبود قرار می دهد.

تاثیر حمام سیتز بر بیماری های مقعد

بیماری های نشیمنگاهی مانند بواسیر و شقاق اغلب در مراحل ابتدایی، با روش های درمان خانگی و دارویی بهبود می یابند. استفاده از روش هایی مانند حمام نشیمن اگر همراه با تغییر رژیم غذایی و رفع یبوست باشد، می تواند به طور کامل علائم بواسیر و شقاق را از بین ببرد. اما در مورد سایر بیماری های نشیمنگاهی مانند فیستول و کیست مویی استفاده از درمان های خانگی مانند حمام سیتز تاثیری در درمان بیماری نداشته بلکه تنها می توانید علائم بیماری مانند عفونت و التهاب را از بین ببرد. 

بیشتر بخوانید: کیست مویی چیست؟

در حالت کلی حمام نشیمن را نمی توان جایگزین روش های درمانی پزشکی کرد و روند درمان را با تاخیر انجام داد. بلکه استفاده از حمام سیتز تنها می تواند به عنوان مکملی برای درمان در کنار روش های پزشکی و دارویی موثر باشد.

سوالات متداول

دیدگاه بگذارید

avatar
200
  Subscribe  
Notify of